رسانه ملی اضطراب بلاوجه ایجاد نکند!!!

رئیس مجلس شورای اسلامی از رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون خواست حد و اندازه مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره ایران را برای مردم درست ترسیم کنند. به گفته او ۹۰ درصد تحریم‌های جدید آمریکا از قبل وجود داشته‌اند.

Iran Parlamentspräsident Ali Laridjani (Fars)

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به مشهد رفته است، روز پنجشنبه (۵ مرداد / ۲۷ ژوئیه) در سخنانی در شبکه تلویزیونی خراسان رضوی از توافق‌نامه هسته‌ای دفاع کرد.

فرستنده: خانم مرضیه بردبار

او گفت، در توافق هسته‌ای، ایران چند کار را سامان داد و باعث شد فضایی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود به نحوی که فروش نفت و محصولات پتروشیمی تسهیل شد و مراودات بانکی نیز با وجود اینکه به صورت مطلوب نیست اما در کل انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «بعد از توافق هسته‌ای روند سرمایه گذاری خارجی در کشور آغاز شده و انجام امور شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌ای تسهیل شده است و نباید فراموش کرد در آن مقطع زمانی آمریکایی‌ها به راحتی تحریم‌هایی علیه ایران اتخاذ می‌کردند و در شورای امنیت نیز به امضای سایر کشورهای می‌رسید به دلیل اینکه آمریکایی‌ها توانسته بودند در آن زمان یک نوع همگرایی علیه ایران به وجود بیاورند، اما در حال حاضر آنان شکست خورده‌اند.»

رئیس مجلس هم‌چنین گفت: «شرایط اقتصادی ایران بعد از برجام در حال بهبود بود، در منطقه نیز توفیق‌های زیادی حاصل شده است، البته به خاطر شیطنت‌ها روند پیشرفت‌ها کند است.»

بیشتر بخوانید: چالش‌های اقتصادی دولت دوم حسن روحانی

علی لاریجانی و محافل و رسانه‌های نزدیک به او در میان اصولگرایان بیشترین نزدیکی را با دولت حسن روحانی نشان می‌دهند و برخی از وزرای دولت کنونی از متحدان علی لاریجانی به شمار می‌آیند. در همین چارچوب لاریجانی از معدود اصولگریانی بوده که از همان ابتدا از برجام دفاع کرده است.

مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ با موافقت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز و در تابستان ۲۰۱۵ به امضای توافق‌نامه (برجام) منجر شد. اما پس از آغاز اجرای برجام، رهبر جمهوری اسلامی از حمایت علنی و قوی از آن خودداری کرد. همین موضوع زمینه‌ساز حملات وسیع گروه‌ها و رسانه‌های تندرو به توافق هسته‌ای شد و برخی مقام‌ها نیز که برجام را به سود ایران می‌دانستند از دفاع علنی از آن دست کشیدند.

رسانه‌ها نباید اضطراب ایجاد کنند

علی لایجانی در ادامه سخنان خود به رسانه‌های ایران هشدار داد که با برجام همان کاری را نکنند که دولت آمریکا خواهان آن است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

او گفت: «آمریکایی‌ها نمی‌خواهند برجام را به دست خود از بین ببرند بلکه می‌خواهند با تبلیغات فضایی ایجاد کنند که روند سرمایه گذاری در ایران با مشکل روبه رو شود همچنین آنان قصد دارند ایران را عصبانی کنند که ایران، خودش در قبال برجام عکس‌العملی را نشان دهد که آن‌ها می‌خواهند.»

رئیس مجلس اضافه کرد: «رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون حد و اندازه مصوبه آمریکایی‌ها را به صورت صحیح ترسیم کنند به دلیل اینکه گاهی این موضوع به نحوی در رسانه‌ها انعکاس داده می‌شود که حادثه بزرگی رخ داده است اما باید توجه داشت ۹۰ درصد از تحریم‌های مربوط به مصوبه، در حال حاضر وجود دارد به دلیل اینکه بعد از توافق هسته‌ای، (صرفاَ) تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای برداشته شده است.»

بیشتر بخوانید: انتخابات ریاست جمهوری ایران و بیم و امید اقتصاد آلمان

وی ادامه داد: «در حال حاضر تحریم‌هایی که با فرمان رئیس جمهور آمریکا انجام شده بود شکل قانونی به خود گرفته است اما نباید فراموش کرد بخش قابل توجهی از این تحریم‌ها در حال حاضر نیز وجود دارد البته یک مقداری پیازداغ آن را زیاد کرده‌اند به طور مثال قبلا نیروی قدس سپاه تحریم بود الان سپاه پاسداران را نیز تحریم کرده‌اند یا در جاهایی دست رئیس جمهور آمریکا را باز گذاشته‌اند تا افراد جدیدی را نیز تحریم کنند و تمرکز را روی تروریسم و مسئله موشکی برده‌اند.»

علی لاریجانی هم‌چنین گفت «اینکه در خبر گفته شد این موضوع مادر تحریم‌ها است، این واقعیت ندارد به دلیل اینکه قسمت زیادی از تحریم‌ها نیز در حال حاضر وجود دارد بنابراین نباید اضطراب ایجاد کرد و موضوع را در حدی که هست توضیح داد چون بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ما نباید در دام آن‌ها بیفتیم.»

رئیس مجلس در ادامه اظهارات خود مسائل اقتصادی را یکی از چالش‌های اساسی کشور نامید و  گفت: باید از حواشی در کشور پرهیز شود به دلیل اینکه حواشی در کشور ما زیاد شده. البته رسانه‌ای‌ها دوست دارند چیزهای عجیب و غریب را بزرگ کنند اما به دلیل اینکه رفع مشکلات اقتصادی یک اولویت ملی محسوب می‌شود باید با وفاق و تمرکز تلاش کرد تا اقتصاد کشور پیشرفت کند.

لاریجانی گفت دولت یازدهم توانست برخی از آشفتگی‌ها در حوزه‌های اقتصادی را سامان دهد. در دولت یازدهم تورم تا حدی کنترل شد و رتبه ایران در این خصوص ارتقا یافت، هر چند به گفته او دولت روحانی در زمینه خروج از رکود اقتصادی توفیق چندانی نداشته است.

رئیس مجلس هم‌چنین خواستار “وفاق ملی” برای حل مشکلات اقتصادی کشور شد و گفت، در حال حاضر مسابقه‌ای در قاره آسیا برای جذب سرمایه گذاری وجود دارد و عنوان می‌شود قرن آینده، قرن آسیا است بنابراین باید یک وفاق ملی برای پیشرفت اقتصادی فراهم شود.