هنرمندان موسیقی نواحی هیچ جایگزینی ندارند

ارسال کننده خانم سهیلا مرادی 19 خرداد 94

تهران – ایرنا – محمدرضا درویشی دبیر دومین جشنواره موسیقی آیینی آینه دار گفت : در چند سال اخیر تعداد قابل توجهی از هنرمندان موسیقی نواحی را از دست دادیم که پر کردن جای آنها امکان پذیر نیست.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، بخش اول سومین روز از فستیوال آینه دار به سخنرانی محمد رضا درویشی دبیرعلمی این جشنواره با موضوع بررسی موسیقی نواحی جنوب ایران اختصاص داشت.

در این سخنرانی درویشی با اشاره به اینکه غرب زدگی شناخت غرب نیست بلکه نشناختن غرب است و حذف شدن درمختصاتی است که جهات آن بر فرد و جامعه پوشیده نیست، گفت: موسیقی سنتی و چندگانگی فرهنگی نتیجه اش از خودبیگانگی و قرار گرفتن در یک فضای تعلیق فرهنگی است که یک جامعه تلفیقی را پدید می آورد و حاصلش گیجی فلسفی و نداشتن جایگاه فکری است.

وی افزود: موسیقی در روستاهای ما دیر یا زود دچار این عارضه خواهد شد و پس از گذشت دو دهه می بینیم که این موسیقی دیگر نمی تواند به راحتی روی پای خود بایستد که البته این مسئله دلایل مختلفی هم دارد ، از دست رفتن افرادی که سال ها و شاید قرن ها حقیقتی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کردند از این جمله است. این یک تقدیر تاریخی است که فقط مختص ایران هم نیست. وجودها وقتی بشکنند، دیگر قابل وصله و پینه نخواهند بود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی سپس افزود: اگر٢٠ سال پیش با حمایت دولت ها تمهیداتی انجام می شد این شکستگی چند سال عقب می افتاد. مثلا با تشکیل مکتب خانه یا برگزاری فستیوال ها ، البته در صورت زنده بودن استادان بزرگ. این اتفاق باید زمانی می افتاد که نفس ها هنوز گرم بود ، این در حالی است که در سال گذشته ١٥ هنرمند نواحی از بین ما رفتند که هیچ جایگزینی ندارند.

درویشی با بیان اینکه حضور تکنولوژی در روستاها باعث تغییر زیبایی شناسی شده است، گفت: فقط ظرف یک سال ٣ شخصیت کلیدی دوتارنوازی تربت جام از بین ما رفتند که هیچ جایگزینی ندارند. دیگر دوران به وجود آمدن چنین شخصیت های سپری شده است. این افراد در مناطق زندگی خود هم غریب هستند. زیرا زیبایی شناسی مردم مناطق هم تغییر کرده است. حاج قربان می گفت ما در شهر خودمان غریبیم اما در پاریس به واسطه حضور در فستیوال ها ما را می شناسند.

وی افزود: یک زمانی میان مردم معرفت شنیداری وجود داشت، بنابرین اثر هم تولید می شد. حالا مردم سریال و ماهواره می بیینند. دیگر کسی حوصله ندارد، 5 شب داستان کوراغلو و اصلی و کرم بشنود. حتی داستان های عاشیقی هم از بین رفته وفقط آهنگ شاد می خوانند. شاید فقط 3 ماما زار یا بابا زار واقعی مانده باشد.

درویشی با بیان اینکه هضم موسیقی جدی سخت است، گفت: شرایط امروز طوری شده که ساز میرزاحسینقلی پیچیده به نظر می رسد. موسیقی جدی به درد جامعه جدی می خورد. موسیقی مناطق ایران هم جدی است و تنها وظیفه ما ثبت و ضبط این فرهنگ نجیب است.

در ادامه این گارگاه آموزشی ، حاضران سوالات و دیدگاه های خود را درباره موسیقی نواحی ایران مطرح کردند و با محمدرضا درویشی به بحث نشستند.

* جالی خالی غلام مارگیری در جشنواره آینه دار

سانس دوم فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به اجرای گروه زنده یاد خلیفه غلام مارگیری اختصاص داشت که با اجرای فرزند و نوه های این هنرمند درگذشته همراه بود.

علی مغازه ای(دبیر هنری جشنواره) پیش از اجرای این گروه گفت: قرار بود، خلیفه غلام مارگیری اجرای مفصلی در این جشنواره داشته باشد اما متاسفانه 10 روز پیش از دنیا رفتند. ما هم تصمیم گرفتیم که برای مراسم خاکسپاری به میناب برویم. وقتی به آنجا رفتم، به پسر خلیفه گفتم که ما خیلی به اجرای خلیفه امیدوار بودیم و خیلی ها در تهران منتظر ایشان بودند. پسرشان هم به من گفت که او هم خیلی برای حضور دراین جشنواره خوشحال بود بنابراین فرزند او قبول کرد که به جای پدرش برنامه را اجرا کند.

بعد از توضیحات علی مغازه ای، فرزندان این هنرمند به روی صحنه آمدند و آیین «ذکر حلقه» و آیین زار را اجرا کردند. اجرای مراسم زار بندرلنگه و مراسم زار قشم بخش دیگری از این برنامه بود که با استقبال از سوی مخاطبان همراه شد.

بخش سوم سومین روز از این فستیوال به اجراهای منتخبی از موسیقی هرمزگان، بوشهر و خوزستان اختصاص داشت.

در اجراهای سومین روز از فستیوال آینه دار میهمانانی چون رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا، ساسان فاطمی و محمد موسوی(مدیر انتشارات ماهور) ، حمید اسفندیاری و … حضور داشتند.

دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه دار که از 16 خرداد و با شرکت بیش از 100 گروه از هنرمندان موسیقی نواحی استان های جنوبی و جنوب غربی کشور آغاز شده بود امشب با تقدیر از استادان موسیقی نواحی در تالار وحدت به کار خود پایان می دهد.