لغو کنسرت در مشهد گریبان خواننده پاپ مذهبی را هم گرفت

مسئولان شهر مشهد این بار حتی با کنسرت حامد زمانی، خواننده‌ای که بیشتر ترانه‌های او مذهبی – سیاسی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است نیز مخالفت کردند. مشکل «حضور ساز در صحنه» بود.

حامد زمانی ترانه‌های مذهبی و یا سیاسی را با لحن و شیوه نوحه‌خوانی اجرا می‌کند. ترانه «مرگ بر آمریکا»ی او محبوب رهبر جمهوری اسلامی است.

حامد زمانی ترانه‌های مذهبی و یا سیاسی را با لحن و شیوه نوحه‌خوانی اجرا می‌کند. ترانه «مرگ بر آمریکا»ی او محبوب رهبر جمهوری اسلامی است.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کنسرت این خواننده پاپ قرار بود شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ مرداد در جشن امام رضا، امام هشتم شیعیان، در شهر مشهد برگزار شود اما از اجرای آن جلوگیری شد.

حامد زمانی گفته است که این ممانعت در حالی صورت گرفته که تمام هماهنگی‌های قبلی انجام شده بود اما مسئولان «بدون عذرخواهی و هیچ توضیحی» به جلوگیری از این کنسرت بر آمدند.

گروه حامد زمانی آن‌طور که خود او می‌گوید ابتدا به‌دلیل محدودیت حضور ساز روی صحنه، طبق قرار اولیه قرار بود با سه کیبورد و لپ‌تاپ روی صحنه برود اما ساعاتی پیش از اجرا از آن‌ها خواسته شد که فقط با یک کیبورد روی صحنه بروند در حالی که اجرای گروه با یک کیبورد غیرممکن بود.

زمانی به ایسنا گفته است حتی اعضای گروهش «به احترام نام امام رضا» حاضر بودند، «در اتاقک‌هایی که کسی دید نداشت، ساز بزنند تا اجرا برگزار شود»، ولی با آن موافقت نشد.

حامد زمانی که در کودکی قاری قرآن بود بعدها به موسیقی پاپ روی آورد و ترانه‌های مذهبی و یا سیاسی روز ایران را با لحن و شیوه نوحه‌خوانی اجرا کرد. ترانه «مرگ بر آمریکا»ی او در سال ۱۳۹۲ در برابر محل سفارت سابق آمریکا و در جریان مذاکرات هسته‌ای اجرا شد تا احساسات ضدآمریکایی را تقویت کند. او بعدها با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد و خامنه‌ای در این دیدار از ترانه او تقدیر کرد.

در مشهد از یک سال پیش با اجرای کنسرت‌های مختلف مخالفت می‌شود. احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، یکی از مخالفان سرسخت برگزاری کنسرت در این شهر است که در پی مخالفت‌های یک سال اخیر او، در چند شهر دیگر از جمله قم نیز مراجع دینی شیعه با برگزاری کنسرت مخالفت کرده‌اند.

علم‌الهدی در خردادماه سال جاری گفته بود: «ایجاد کنسرت و نوازندگی عمومی و جمعی در هر نقطه‌ای از کشور اگر هنجارشکن باشد نه تنها گناه است بلکه توسعه و ترویج فسق و فجور است اما در مشهد قطعاً حرمت‌شکنی نسبت به امام رضا است.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در ایران بار دیگر موج جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها آغاز شده و اهالی موسیقی نسبت به آن اعتراض کرده‌اند. در یکی از آخرین نمونه‌ها روز جمعه ۶ مرداد کنسرت شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری در سالن کارگران شهر قوچان به دستور دادستان این شهر لغو شد. همچنین با حکم دادستانی، کنسرت حامد همایون در یزد و فریدون آسرایی در کرج نیز لغو شد.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۲ مرداد، دست‌اندرکاران موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها در خانه موسیقی گرد آمدند و نامه‌ اعتراضی به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نوشتند. آن‌ها از روحانی خواستند تا «فردی آگاه، شجاع و مدافع حقوق هنرمندان» را به‌عنوان وزیر ارشاد اسلامی انتخاب کند که «به‌سادگی و به‌سرعت تسلیم گروه‌های فشار و مخالفان فرهنگ و هنر نشوند».

روز دوشنبه ۹ مردادماه نیز ۵۰۰ تن از فعالان عرصه موسیقی در ایران در نامه سرگشاده‌ای از وزارت ارشاد اسلامی خواستند که ضمن شناسایی عوامل لغو کنسرت‌ها، با آن‌ها به‌عنوان «عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی» برخورد شود.