مخالفت اصلاح‌طلبان با وزیر پیشنهادی ارشاد: «صالحی آمد از شهر کنسرت ممنوع»

دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد سخن گفتند. تمرکز مخالفت‌ها بر مشکلات حوزه موسیقی بود.

صالحی (راست) در کنار جنتی، وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد

مجلس شورای اسلامی ایران شنبه، ۲۸ مرداد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم را ادامه داد. در این جلسه جدی‌ترین مخالفت‌ها از سوی اصلاح‌طلبان علیه عباس صالح شریعتی، معروف به عباس صالحی نامزد پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز شد.

عباس صالحی دانش‌آموخته فلسفه از یک پژوهشگاه وابسته به حوزه علمیه است. او در حوزه‌های علمیه مشهد و قم تحصیل کرده است.

صالحی با هدف کاهش حساسیت علمای قم در موضوع ممیزی کتاب به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره وزارت علی جنتی رسید. او پس از استعفای جنتی به دلیل فشار محافظه‌کاران به سرپرستی وزارت‌خانه تا زمان تعیین وزیر جدید منصوب شد و پس از آن بار دیگر به معاونت فرهنگی بازگشت.

مسئله لغو کنسرت‌ها

قاسم میرزایی نیکو، نماینده اصلاح‌طلب از حوزه دماوند و فیروزکوه در سخنان خود علیه صالحی گفت: «جنتی که رفت، داشتیم به هوای تازه سید رضا صالحی امیری عادت می کردیم که صالحی آمد از شهر کنسرت ممنوع.»

مسئله ممنوعیت کنسرت‌ها به یکی از چالش‌های فرهنگی دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بدل شده است. کنسرت‌های بسیاری لغو شدند و ائمه جمعه برخی شهرستان‌ها و مسئولان قضایی مربوطه با برگزاری کنسرت‌های دارای مجوز از سوی وزارت ارشاد مخالفت می‌کنند.

چندی پیش ۵۰۰ تن از فعالان عرصه موسیقی در ایران در نامه سرگشاده‌ای از وزارت ارشاد اسلامی خواستند که ضمن شناسایی عوامل لغو کنسرت‌ها، با آن‌ها به‌عنوان «عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی» برخورد شود.

میرزایی نیکو حسن روحانی را نیز به خاطر چینش کابینه به نقد کشید و گفت که «جناب آقای روحانی شما در چینش کابینه تان اختیار دارید اما فراموش نمیکنم جمله تکرارمیکنم سید محمد خاتمی در حمایت شما را». او به روحانی هشدار داد که «بدهکار ۲۴ میلیون رأی» خویش است.

تعدادی از فعالان سیاسی و نیز بخشی از حامیان حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی کابینه جدید را نشانی از عقب‌نشینی روحانی در برابر اصول‌گرایان می‌دانند.

میرزایی همچنین در این جلسه به حصر رهبران جنبش سبز، به‌ویژه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اشاره کرد و گفت: «سید معمار ارشاد و بانوی مجسمه مادر در حصرند.»

برنامه‌ای بدون راه‌حل برای موسیقی

میرزایی نیکو همچنین با خطاب‌قراردادن صالحی از او خواست تا موضعش را درباره کنسرت‌ها اعلام کند. میرزایی به دعای «ربنا»ی محمدرضا شجریان اشاره کرد و گفت: « ربنای استاد شجریان پیشکش، یک بار برای همیشه تکلیف ما را روشن کنید و در مورد حلال ها و حرام ها در موسیقی موضع خود را اعلام کنید.»

چندی پیش درگیری وزارت ارشاد حسن روحانی و صداوسیما بر سر پخش آواز ربنای شجریان با مداخله علی خامنه‌ای، رهبر ایران پایان یافت. خامنه‌ای این موضوع را مصداق «انحراف در مراکز تصمیم‌گیری فرهنگی» دولت دانسته و از بسیجیان خواسته بود تا در نقد سیاست‌های فرهنگی دولت «آتش به اختیار» عمل کنند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز در مخالفت با صالحی سخن گفت. او نیز مسئله موسیقی را برجسته کرد و گفت: «حوزه موسیقی دچار سیاست‌های یک بام و دو هوا است و اصحاب این حوزه رنج می‌برند.»

او برنامه وزیر پیشنهادی را عاری از راه‌حلی برای «آشفته‌بازار در موسیقی» دانست.