نامه ای به گلرخ؛ زندانی کردن یک نویسنده به دلیل نوشتن داستان، خودش یک داستان است

انجمن قلم بین الملل و سازمان عفو بین الملل در کانادا در چارچوب کمپین “آزاد مثل یک پرنده” به گلرخ ابراهیمی ایرایی نویسنده و کنشکر مدنی دربند نامه ای نوشتند و به همراه یک کتاب امضا شده براى او فرستادند. نویسنده این کتاب در حاشیه کتاب ارسالی برای گلرخ گفته است ” ناراحت کننده است که به دلیل نوشتن یک داستان زندانی شده ای. در واقع، زندانی کردن یک نویسنده به دلیل نوشتن داستان، خودش یک داستان است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل، اتحادیه نویسندگان شهر کبک و سازمان پن اینترنشنال شعبه کبک در یک کمپین مشترک در ابتدای سال جاری، گردهمایی برگزار کردند و به ده نویسنده تحت تعقیب از جمله “گلرخ ابراهیمی ایرایی” ادای احترام کردند و به یاد آنان به خواندن کتاب پرداختند.

برگزار کنندگان این کمپین همچنین نامه ای رسمی و نیز کتابی که توسط نوینسده آن حاشیه نویسی شده بود را برای خانم ایرایی فرستادند.

در متن نامه عفو بین الملل به گلرخ ایرایی آمده است؛

گلرخ عزیز؛

عفو بین الملل مفتخر است که کتاب ماموران گفتگو را برایتان ارسال کند. این کتاب در کمپین اطلاع رسانی ما با نام «آزاد مثل یک پرنده»، توسط مولف آن “فرانکویس مورنکی” برای شما امضا شده است. این پروژه توسط عفو بین الملل، اتحادیه نویسندگان شهر کبک و سازمان پن اینترنشنال شعبه کبک، از سال ۲۰۰۰ هرساله ده نویسنده از شهر کبک و ده نویسنده تحت تعقیب یا در زندان از سراسر جهان را انتخاب می کند.

مورخ ۲۵ مارس در نمایشگاه کتاب ترویس ریویرز، این نویسندگان در شهر کبک گردهم آمدند تا در مراسمی عمومی به احترام آن نویسندگان زندانی کتابخوانی کنند. کمپین آزاد مثل یک پرنده، باعث شده تا عفو بین الملل نقض حقوق بشر در جهان را بیشتر زیر ذره بین نشان دهد. جمع آوری امضا و طومارنویسی به حاکمانی که برای آزادی بیان احترامی قائل نیستند، به مردم فرصت می دهد که بیشتر در دفاع از حقوق بشر شرکت کنند.
امیدواریم این پروژه کمکی برای شما باشد و این سمبل همبستگی ارمغان آور انگیزه و امید شود.

مدیر ارتباطات فرانسوی زبان در عفو بین الملل کانادا؛ آنّه سینت مارین

فرانکویس مورنکی، نویسنده کتاب “ماموران گفتگو” هم که یکی از کتابهایش را به گلرخ ابراهیمی ایرایی هدیه داده است در حاشیه این کتاب برای او نوشته است:

“به مدت ۲۵ سال من در کتاب مشغول خواندن و نوشتن جوک بوده ام. بدترین چیزی که من با آن مواجه شدم، بی تفاوتی است. ناراحت کننده است که به دلیل نوشتن یک داستان زندانی شده ای. در واقع، زندانی کردن یک نویسنده به دلیل نوشتن داستان، خودش یک داستان است. ما افراد زیادی در اینجا و نقاط دیگر دنیا از تو حمایت می کنیم و امیدواریم که در صلح به خلق [کلمات] ادامه دهی. اگر کلمات ساده می توانند باعث رنج تو شوند، صمیمانه امیدوارم که این هدیه تقدیمی برای لحظه ای برایت گرمابخش باشد.”

لازم به یادآوری است گلرخ ابراهیمی ایرایی مدافع حقوق بشر و همسر آرش صادقی (دیگر فعال حقوق بشر دربند) در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ بازداشت شد. سپس در اردیبهشت ماه ۹۴ به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ  علیه نظام  در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی تایید شد.

خانم  ابراهیمی ایرایی، ۳ آبان ماه ۱۳۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این فعال حقوق بشر با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات به توهین به مقدسات متهم شد. از دیگر مصادیق اتهامی وی میتوان به کشف حجاب و ترویج بی حجابی از طریق گذاشتن عکس های بدون روسری در کنار همسرش در فیسبوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه هایی در مخالفت با مجازات اعدام، شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی و دیدار با زندانیان سیاسی اشاره کرد.

خانم ایرایی که پیش تر از بیماری دشواری رنج می برد بدون طی کامل دوره درمان راهی زندان شد و هم اکنون نیازمند رسیدگی پزشکی است.

او در حال حاضر مشغول گذراندن محکومیت خود در بند نسوان زندان اوین است. با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز، حکم او از ۶۰ ماه به ۳۰ ماه کاهش یافت.