اداره‌ی اماکن باز هم مانع برگزاری کنسرت شد؛ این بار کیهان کلهر و بروکلین رایدر

کیهان کلهر: دیگر در ایران برنامه اجرا نمی‌کنم

موسیقی ما – کیهان کلهر قرار بود، سه‌شنبه این هفته -19 خردادماه- بعد از مدت‌ها در ایران روی صحنه برود؛ اما مجوز این برنامه از طرف اداره‌ی اماکن صادر نشد. نامزد چهار دوره از جایزه‌ی گرمی، چهره‌ی بین‌المللی موسیقی ایران، آهنگساز آثارِ متعدد در حوزه‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی و نوازنده‌ی چیره‌دست کمانچه و جهانی‌ترین چهره‌ی موسیقی ایران در حال حاضر، حالا همچنان بعد از چند سال محرومیت از اجرا در کشورش، نمی‌تواند به اجرای برنامه بپردازد.
او در این برنامه در نظر داشت برای اولین بار در ایران، کنسرتی همراه با کوارتت «بروکلین رایدر» داشته باشد. در یک ماه و نیم گذشته نیز مقدمات چنین اجرایی فراهم شده بود؛ همه‌ی مسائل از قبیل اخذ ویزاها، خرید بلیت‌ها و مسائل اقامت از مدت‌ها پیش تهیه شده بود. اما در روزهای محدودی مانده به برگزاری این برنامه که حتی سالن اجرای آن نیز مشخص شده بود -سالن میلاد- اداره‌ی اماکن به دلیل آنچه «ملاحظات امنیتی» دانسته، از صدور مجوز خودداري کرده است.
«کیهان کلهر» در این خصوص به سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران، گروگانِ زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خطمشی‌ مشخصی‌ برای این‌گونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»

مقدمات این برنامه البته در یک سکوت کامل خبری انجام می‌شد. دلیلش نیز مشخص است؛ تا مجوز صادر نشود، هیچ گروهی امکان تبلیغ کردن ندارد و این گروه نیز باید از صدور مجوز که مدت‌ها معطل نگاه داشته شده بود، آگاه می‌شد تا بعد از آن اطلاع‌رسانی کند. این در حالی است که اعضای گروه «بروکلین رایدر» اشتیاق بسیاری برای برگزاری این برنامه در ایران داشته و برای دریافت ویزای حضور در ایران به ایتالیا رفته بودند که با به‌وجود آمدن این مشکل،‌ به امریکا بازگشته‌اند. به نظر می‌رسد نوازنده‌ی برجسته‌ی کمانچه و همچنین برگزارکنندگان این برنامه، متحمل ضررهای مادی و معنوی بسیاری شده‌اند که به‌طور طبیعی کسی پاسخگوی آن نیست.

به گزارش «موسیقی ما»، این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که «کلهر» در این روزها، کنسرت‌های متعددی را در کشورهای گوناگون برگزار می‌کند که از جمله‌ی آنها می‌توان به اجراهای مشترکش با «اِردال اِرزنجان» ترک‌تبار و همچنین «شجاعت حسین‌خان» هندی اشاره کرد که در اقصی‌نقاط دنیا برگزار می‌شود. او با همراهی گروه «بروکلین رایدر» نیز برنامه‌های متعددی را در کشورهای مختلف اجرا کرده است.

کلهر چند آلبوم نیز به همراه این گروه به انتشار درآورده که از جمله‌ی آنها می‌توان به اثر «شهر خاموش» اشاره کرد. نخستین اجرای زنده‌ی «شهر خاموش» در کارنِگی هال منهتن نیویورک و با حضور نوازندگان اصلی صورت گرفت. همچنین در مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا، نیویورک، دانشگاه‌های شیکاگو، ویرجینیا و چند شهر دیگر آمریکا، دانشگاه هاروارد واقع در ماساچوست، کالیفرنیا، جشنواره موسیقی ساحل لاگونا در شهرستان اورنج و بسیاری دیگر از شهرها و کشورهای دنیا اشاره کرد. برای مثال همکاری کلهر و بروکلین رایدر در یک تور اروپایی از اتریش شروع شده و به لندن رسید. با این وجود اما آنطور که مشخص است، امکان اجرای این برنامه در ایران وجود ندارد.

کلهر سال‌ها برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش‌های بسیاری کرده است. همکاری او با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین‌خان» (غزل) و یا با کوارتت «کرونوس»، گروه «جاده ابریشم» و یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده و شنوندگان زیادی در میان غیرایرانی‌ها دارد.

منبع: اختصاصی سایت موسیقی ما

نویسنده: سما بابایی

 

تاریخ انتشار : سه شنبه 19 خرداد 1394