کجای روزنامه‌ها از دغدغه‌های مردم بخوانم؟

مدتی است که انتقادهایی از سوی کارشناسان و پیشکسوتان عرصه رسانه و قلم به تکراری بودن محتوا و ظاهر روزنامه‌ها وارد می‌شود. بسیاری معتقدند که مطبوعات دچار سیاست‌زدگی شده‌اند و دغدغه‌های مردم و جامعه دیگر کمتر جایی روی صفحات نخست رونامه‌ها دارد.

نشریات

به همین منظور خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با منصور مظفری ـ مدیر مسؤول روزنامه «آفتاب یزد» ـ نظر او را درباره تکراری بودن مطبوعات کشور، گفت‌وگو با چهره‌های مشخص و سیاست‌زدگی مطبوعات جویا شده است؛ این مدیر مسؤول با بیان اینکه به صورت مطلق این موارد را قبول ندارد، گفت: این موضوعات درباره برخی از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دولتی که دچار روزمرگی شده‌اند، درست است؛ چرا که رسانه‌های دولتی اغلب دغدغه‌های مردمی ندارند و صرفا مجیز مقامات دولتی را می‌گویند. این آسیبی است که با صفحات بسیار زیاد و قیمت بسیار پایین به فضای مطبوعاتی ما وارد شده و همچنان می‌شود؛ این در حالی است که اثرگذاری رسانه‌ای این روزنامه‌ها بسیار پایین است.

مدیرمسؤول روزنامه «آفتاب یزد» با بیان اینکه اغلب روزنامه‌های خصوصی دغدغه‌های مردمی دارند، خاطرنشان کرد: از آنجا که رسانه‌های خصوصی از رانت دولتی برخوردار نیستند از سر اجبار هم که شده، باید به مشکلات و دغدغه‌های مردم بپردازند و صدای جامعه را به گوش مسؤولان برسانند. رسانه‌های بخش خصوصی دنبال مخاطب هستند چرا که هزینه چاپ آن‌ها از طریق همین مخاطبان پرداخت می‌شود.

او که معتقد است مردم از برخی از روزنامه‌های دولتی رویگردان هستند، در این باره یادآور شد: همان طور که شاهدیم مردم این روزها از برخی از روزنامه‌های دولتی رویگردان شده‌اند چرا که آن‌ها دچار روزمرگی و مجیزگویی شده‌اند. در زمینه ارتباط با مخاطب روزنامه‌های خصوصی شرایط بهتری دارند؛ به عنوان مثال روزنامه «آفتاب یزد» بیشترین حجم پیام‌های مردمی را دارد و روزانه چهار ستون را به این مقوله اختصاص می‌دهد. اگر روزنامه‌های بخش خصوصی دغدغه مردم را نداشتند قطعا مردم با آن‌ها ارتباط نمی‌گرفتند. ما تلاش می‌کنیم تا ارتباطمان را با مخاطب افزایش دهیم و به همین منظور هم بخشی از روزنامه را به سوژه‌های مردمی اختصاص داده‌ایم.

مظفری در ادامه به انتقادهایی مبنی بر سیاست‌زدگی مطبوعات اشاره و اظهار کرد: متأسفانه مطبوعات ما دوقطبی شده‌اند؛ گروهی مخالف و گروهی هم موافق دولت هستند. برخی از روزنامه‌های دولتی چشم بسته فقط از برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی دولت حمایت می‌کنند و اصلا رویکرد نقادانه‌ای ندارند. از سوی دیگر نیز برخی از روزنامه‌های خصوصی با این گروه موافق همراه شده‌اند و عده‌ای هم در جبهه مخالف فعالیت می‌کنند. می‌توان گفت اغلب روزنامه‌های ما بدون توجه به واقعیت‌ها تنها مصارف سیاسی خودشان را در نظر می‌گیرند. البته تمام این موارد نسبی است و نمی‌توان به صورت مطلق در این باره صحبت کرد.

مدیرمسؤول روزنامه «آفتاب یزد» بیان کرد: از آنجایی که در کشور ما احزاب فعال وجود ندارد و حزب‌ها دارای تریبون و رسانه نیستند، رسانه‌ها مجبورند بار این احزاب را به دوش بکشند. ما معتقدیم صاحبان اصلی رسانه‌ها مردم هستند و آن‌ها باید بگویند به چه موضوعاتی باید پرداخته شود. این در حالی است که هم اکنون اغلب روزنامه‌ها کارکرد حزبی پیدا کرده‌اند و تنها در راستای منافع خودشان فعالیت می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا روزنامه‌ها برای پرهیز از تکراری شدن دست به اقدامات خلاقانه نمی‌زنند، گفت: ما ۱۸۰ روزنامه در کشور داریم که حدود ۱۵۰ روزنامه منتشر می‌شود، اما در این میان تنها تعداد انگشت‌شماری هستند که کارهای خلاقانه انجام می‌دهند و دغدغه‌های مردمی دارند. این در حالی است که اگر در صفحه‌آرایی و محتوای روزنامه‌ها خلاقیتی وجود نداشته باشد طبیعتا مخاطب هم از دست خواهد رفت. روزنامه‌های دولتی که اصلا نیازی به کارهای خلاقانه ندارند چرا که از لحاظ مالی تأمین هستند و نیازی به مخاطب ندارند. همچنین برخی از روزنامه‌های خصوصی نیز که دارای حجم بالایی از آگاهی‌های خصوصی و دولتی هستند نیازی به انجام کارهای خلاقانه ندارند.