نگاه‌های باندی و سلیقه‌ای مانع فیلمسازی است

یک فیلمساز از بلاتکلیفی وضعیت ساخت فیلمی براساس زندگی یک شهید در حوزه هنری انتقاد کرد.

نگاتیو

رضا جعفری که فیلمنامه «طلای ناب» را بر اساس زندگی سردار شهید علی چیت‌سازیان آماده تولید کرده است، به ایسنا گفت: ساخت این فیلم به من پیشنهاد شده بود و فعلا در حوزه هنری منتظر تصمیم سازمان سینمایی برای شروع پیش تولید هستم. البته جناب آقای مومنی ـ رییس حوزه هنری ـ تاکنون خالصانه با من همکاری نموده و پس از یکسال تحقیقات تکمیلی و نگارش متن و جلسه با رییس سازمان سینمایی، اکنون صرفا منتظر پاسخ نهایی ایشان هستم که تا به حال فقط جواب امروز و فردا شنیده‌ام و هیچ اقدام عملی از طرف آقای حمزه‌زاده انجام نشده است.

این فیلمساز و مستندساز جنگ با اشاره به اینکه فیلمسازی برای حفظ و بسط فرهنگ جهاد و شهادت واقعا دشوار است، ادامه داد: این سینما متولی واقعی ندارد، اگرچه نهادهای بسیاری با چنین هدف و تعریفی از بودجه عمومی کشور بهره‌مندند اما نگاه‌های سلیقه‌ای و بعضا باندی مانع فیلمسازی جنگ است، در این نهادها فیلمساز عاشق و پای کار را معطل نگه می‌دارند آن وقت کسی که مشغله‌های فراوانی به جز موضوعات انقلاب و دفاع مقدس دارد را دعوت به کار می‌کنند، بعضی‌ها یادشان رفته که فرهنگ جهاد و شهادت افراد عاشق را می‌طلبد، نه کسانی که درآمد و تجارت برایشان مهم است.

جعفری همچنین بیان کرد: متاسفانه سازمان سینمایی حوزه هنری دارای استراتژی نیست، در آنجا برنامه‌ای هدفمند برای فرهنگ جهاد و مقاومت وجود ندارد. اگرچه صدای دهل از دور خوش است اما وارد لایه‌های آنجا می‌شوی نسبت به نیروهای انقلاب گارد دارند و چون به جهت ماموریت‌های ذاتی و پیوستگی نهادی نمی‌توانند صریحا برخورد کنند با اتلاف وقت و در اصل بازی گرفتن به صورت نرم افزاری آدم‌ها را به حاشیه می‌فرستند. وقتی صحبت‌های رییس ارجمند سازمان سینمایی حوزه را مطالعه می‌کنیم که فرموده اند،« هنوز زینال بندری نیاز سینماست» مبهوت می‌مانی که آمال مدیران حوزه هنرهای انقلاب کجاست و چیست ؟

او افزود: به هرحال امیدوارم بخش سینمایی حوز هنری نسبت به حمایت از فیلمنامه «طلای ناب» اقدام کند و چنانچه نگاه سلیقه‌ای و تیمی آن دوستان مانع کار شود، از عاشقان حقیقی هنرهای انقلاب و کشور و خانواده معظم شهدا برای ساخت فیلم دست یاری می‌خواهم چرا که مشکل سینمای انقلاب و دفاع مقدس بودجه و ادوات نیست، بلکه مشکل اصلی بی‌عدالتی و نگاه شخصی و متاسفانه بعضا نگاه حذفی است.

به گزارش ایسنا، رضا جعفری در کارنامه کاری خود سابقه نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی در تلویزیون و سینما را دارد و فیلم‌های «فراری» و «منطقه ممنوع» از جمله آثار سینمایی اوست.