دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی ساسان آقایی و یغما فشخامی شد

دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری ساسان آقایی و یغما فشخامی، دو روزنامه‌نگار زندانی ایرانی شده است. از علت دستگیری و وضعیت کنونی این دو روزنامه‌نگار که از ماه گذشته در زندان به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

Kombibild von zwei im Iran inhaftierten Journalisten, Sasan Aghaie und Yaghma Fashkhami

ساسان آقایی (راست) و یغما فشخامی، دو روزنامه‌نگار زندانی ایرانی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه (۱۲ سپتامبر/ ۲۱ شهریور) طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری ساسان آقایی و یغما فشخامی، دو روزنامه‌نگار زندانی ایرانی شد.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که این دو روزنامه‌نگار که اواخر ماه گذشته در ایران بازداشت شده‌اند، هنوز هم تفهیم اتهام نشده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر از جمهوری اسلامی خواسته است که ساسان آقایی و یغما فشخامی را فورا آزاد کند یا ضمن تفهیم اتهام آنها، برایشان دادگاهی عادلانه تشکیل دهد.

به گفته‌ی سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، دستگاه قضایی و اطلاعاتی ایران سال‌هاست که با اتهام مبهم اقدام علیه امنیت ملی خبرنگاران را مورد پیگرد قرار می‌دهند.

این سازمان حقوق بشری به نقض حق آزادی بیان این روزنامه‌نگاران زندانی و بازداشت خودسرانه آنها در گذشته نیز اشاره کرده است.

در بیانیه اخیر دیده‌بان حقوق بشر به بازداشت، حبس و وضعیت شماری دیگر از فعالان رسانه‌ای نیز، از جمله تعدادی از مدیران شبکه اجتماعی تلگرام، اشاره شده است.

در همین زمینه:

ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد، ۲۱ مرداد ماه سال جاری (۱۳۹۶) از سوی مأمورانی که خود را “وابسته به قوه قضائیه” معرفی کرده بودند، در دفتر این روزنامه بازداشت و پس از تجسس خانه‌اش به زندان اوین منتقل شد. دلیل دستگیری یا اتهام این روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس هنوز روشن نشده است. آقایی سابقه سه بار دستگیری دارد: نخستین بار ۱۸ تیر ۱۳۸۱، بار دوم در جریان ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ و سومین بار در سال ۱۳۹۱ با دو همکار دیگرش در روزنامه اعتماد.

روز ۳۰ مرداد نیز منابع مختلفی از بازداشت یغما فشخامی، گزارشگر سایت “دیده‌بان ایران”، توسط مأموران امنیتی خبر دادند. دلیل بازداشت این خبرنگار نیز “نامعلوم” گزارش شد. سایت کلمه هم‌زمان نوشت که بازداشت این روزنامه‌نگار احتمالا توسط “حفاظت اطلاعات قوه قضائیه” صورت گرفته است.

یغما فشخامی دی ماه سال ۱۳۹۳ نیز مدتی را در بازداشت به سر برده بود. او خبرنگار ماهنامه “پیام هاجر” و روزنامه توقیف‌شده “روزان” بود. روزنامه “روزان” اول دی ماه ۹۳ پس از انتشار ویژه‌نامه‌ای به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری توقیف شده بود. دادستانی علت توقیف را “نقل مطالب از گروه‌های منحرف و مخالف اسلام” عنوان کرده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش اخیر خود، کماکان ایران را با مجموعا ۲۸ خبرنگار زندانی تا پایان ماه اوت ۲۰۱۷، یکی از بزرگترین زندان‌های خبرنگاران در جهان نامیده بود.