از ۵ فیلم رفع توقیف شد، ۵ فیلم دیگر اما همچنان در توقیف ماندند

ابراهیم داروغه‌زاده، رئیس معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفت‌و گو با خبرگزاری صدا و سیما از رفع توقیف فیلم‌های خانه دختر، خانه پدری، عصبانی نیستم، آشغال‌های دوست‌داشتنی و پارادایس خبر داد.  فیلم‌های «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری و «ارادتمند، بهاره تینا نازنین» ساخته عبدالرضا کاهانی همچنان در توقیف‌اند.

پشت صحنه فیلم توقیف شده «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری

در تیر سال جاری ابراهیم داروغه‌زاده که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از مدیران وزارت ارشاد بود و حالا در دولت دوازدهم ترفیع گرفته و رئیس سانسور سینمای ایران شده از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی رفع توقیف از ۱۰ فیلم سینمایی خبر داده بود. بنا به تشخیص این کمیته ۵ فیلم با اعمال اصلاحاتی پروانه نمایش گرفته‌اند، ۵ فیلم اما همچنان در توقیف مانده‌اند.

رئیس معاونت ارزشیابی و نظارت سینمایی به خبرگزاری صدا و سیما گفته است:

«از جمله اصلاحات انجام شده روی این فیلم‌ها فیلمبرداری مجدد بعضی سکانس‌ها بوده است از جمله فیلم خانه دختر و پارادایس. همچنین بقیه فیلم‌ها با اصلاحاتی در تدوین قابل اکران شدند.»

داروغه‌زاده اظهار امیدواری کرده که درآینده وزارت ارشاد اسلامی بتواند در گفت‌وگو با هنرمندان، پیش از ساخته شدن اثر، اصلاحات خود را اعمال کند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما به شکل متفاوتی از سانسور هم اشاره کرده است: توقیف یک اثر تا زمانی که تاریخ مصرف آن منقضی شود:

«برخی از این فیلم‌ها به علت مسائل روز سیاسی دچار مشکل شدند، بعضی نیز به خاطر سوتفاهماتی که به وجود آورده بودند یا برداشت‌هایی که از آن فیلم‌ها می‌شود؛ البته با گذشت زمان خیلی از مشکلات خود به خود حل شدند.»

علاوه بر  فیلم‌های «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری و «ارادتمند، بهاره تینا نازنین» ساخته عبدالرضا کاهانی، فیلم «رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش نیز به دلیل حساسیت مراجع مذهبی همچنان در توقیف می‌ماند. در این فیلم برای نخستین بار چهره عده‌ای از شخصیت‌های مذهبی از جمله «ابوالفضل» و «علی اکبر» در واقعه عاشورا نشان داده شد.

رپیس سانسور سینمای ایران در گفت‌وگویی که خبرگزاری کار ایران در ۲۷ تیر ۹۶ با او انجام داده بود ملاک‌های سانسور آثار سینمایی را به این شکل مشخص کرده بود:

«نباید فیلمی بنیان‌های خانواده را تحت تأثیر منفی قرار دهد یا مثلاً نهاد ازدواج را که یک امر مقدس است تضعیف کند. فیلمی که امنیت نظام و ارزش‌های نظام را هدف قرار دهد یا مسائل شرعی را رعایت نکند خطوط قرمز ماست.»