کانون نویسندگان ایران خواهان «حمایت معنوی» انجمن جهانی قلم شد

هشتاد و سومین کنگره انجمن جهانی قلم که دوشنبه ۱۸ سپتامبر در شهر لویو در غرب اوکراین برگزار شده بود، با صدور بیانیه‌ای در ضرورت صیانت از آزادی بیان، پنجشنبه ۲۱ سپتامبر به کار خود پایان داد. کانون نویسندگان ایران از این فرصت استفاده کرده و در نامه‌ای از انجمن جهانی قلم خواسته است که به حمایت خود از کانون نویسندگان ایران برای مبارزه با سانسور در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس‌اش ادامه دهد.

کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران در نامه‌اش به انجمن جهانی قلم اعلام کرده که کانون برای انجام فعالیت‌هایش حتی از داشتن یک اتاق به نام خود محروم است.

کانون نوشته است جلساتی که هرچندگاه یک بار در خانه اعضاء برگزار می‌کند با تهدید ماموران امنیتی و پرونده‌سازی برای اعضای کانون مواجه می‌شود.

هشتاد و سومین کنگره انجمن جهانی قلم

کانون نویسندگان ایران در این نامه گزارشی هم از نقض حقوق بشر در ایران و بازداشت روزنامه‌نگاران و اعتصاب غذای گروهی از زندانیان زندان گوهردشت (رجایی‌شهر) کرج به دست داده است.

کانون نویسندگان ایران در بخشی از نامه‌اش به انجمن جهانی قلم به افت شمارگان کتاب در حد ۳۰۰ نسخه در ایران و منع حضور نوازندگان و خوانندگان زن بر صحنه کنسرت‌ها و همچنین ممنوعیت رقص و سانسور و تئاتر و سینما نیز اشاره کرده است.

کانون نویسندگان ایران در بخشی از این نامه نوشته است:

«کانون نویسندگان ایران خود را جزو جامعه‌ جهانی اهل قلم می‌داند و انتظار دارد در مسیر ناهموار کوشش‌هایش از حمایت‌های معنوی انجمن قلم و نویسندگان آزاداندیش جهان برخوردار شود.»

بهمن ۹۲ عباس صالحی، معاون فرهنگی وقت وزارت ارشاد و وزیر کنونی ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم، از سرگیری فعالیت کانون نویسندگان ایران را مشروط به دگرگونی‌هایی در اساسنامه آن و جدایی کانون از پیشینه‌اش کرده بود. اما کانون به خواسته وزارت ارشاد تن نداد. از آن پس مأموران اطلاعاتی همواره مانع از برگزاری جلسات کانون نویسندگان ایران شده‌اند. با این‌حال کانون ۷ شهریور ۹۳ بعد از ۱۲ سال مجمع عمومی‌اش را در خانه‌ای در تهران تشکیل داد و هیأت دبیرانش را برگزید. بعد از این رویداد بود که‌ غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، کانون نویسندگان ایران را به برخوردهای قضایی تهدید کرد.