راهپیمایی ۵۶ روزه خانواده مشهدی در اعتراض ‌به لغو کنسرت‌ها پایان یافت

یک خانواده چهار نفره مشهدی که ۵۶ روز پیش راهپیمایی اعتراضی خود به لغو کنسرت‌ها را آغاز کرده بودند، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی راهپیمایی خود را به پایان رساندند.

زهره براتی و احمد مهرچیان، زن و شوهری که به‌همراه فرزندانشان، باران و کوروش راهپیمایی اعتراضی به دور ایران را انجام دادند.

زهره براتی و احمد مهرچیان، زن و شوهری که به‌همراه فرزندانشان، باران و کوروش راهپیمایی اعتراضی به دور ایران را انجام دادند.

زهره براتی و احمد مهرچیان زن و شوهری هستند که به‌همراه فرزندانشان، باران شش ساله و کوروش چهار ساله‌ این راهپیمایی طولانی را با شعار «ما حق داریم آوازهای سرزمین مادری را در شهرمان بشنویم» به دور ایران انجام دادند.

زهره براتی که پزشک است روز سه‌شنبه ۴ مهر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ضمن اعلام پایان راهپیمایی گفت نامه‌ای را خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ارسال کرده‌اند.

سفر ۵۶ روزه این خانواده از شهر مشهد آغاز و در مشهد نیز پایان یافت.

زهره براتی گفت اعضای خانواده روز دوشنبه ۳ مهر با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی دیداری داشته و در این دیدار توضیح داده‌اند که این کار را بدون هیچ‌گونه وابستگی به نهاد یا جای خاصی و تنها به‌عنوان شهروندان این شهر انجام داده‌اند.

او افزود: «هدف‌مان از این راهپیمایی این است که می‌خواهیم بگوییم به‌عنوان یک خانواده ایرانی نمی‌خواهیم بچه‌هایمان ریشه‌هایشان را فراموش کنند. مثلا خود من پدرم کرد و مادر ترک هستند اما به هیچیک از این دو زبان مسلط نیستم چون هیچ وقت این زبان‌ها را به‌طور مداوم نشنیده‌ام؛ بچه‌های ما هم اگر این موسیقی که به سرزمین مادری‌شان تعلق دارد را نشنوند و فردا به‌طور کامل به موسیقی و فرهنگ دیگری گرایش پیدا کنند، هرگز نمی‌توانیم به آنها خرده بگیرم. چون فرهنگ و موسیقی خودمان را از آنها دریغ کرده‌ایم. ما می‌خواستیم این حرف را به گوش همه برسانیم و شاید اگر این مسیر طولانی را طی نمی‌کردیم کسی صدای‌مان را نمی‌شنید.»

این خانواده در طول سفر خود به شهرهایی چون خواف، تایباد، تربت جام، نیشابور، قم، کاشان، قزوین، زنجان، ارومیه، تبریز، کرمانشاه، تهران، خرم‌آباد، اصفهان و شیراز سفر کردند و گروهی از هنرمندان موسیقی ایرانی از جمله شهرام ناظری، حسین علیزاده، کیهان کلهر و علیرضا قربانی، از این ابتکار آن‌ها استقبال کردند.

این خانواده در نامه خود به حسن روحانی ضمن اشاره با دشواری سفرشان و ارج نهادن بر موسیقی ایرانی از او خواسته‌اند تا از شعار سفر آن‌ها، «ما حق داریم آوازهای سرزمین مادری را در شهرمان بشنویم» حمایت کند.

مخالفت با اجرای کنسرت‌ها به‌ویژه در شهر مشهد در سال‌های اخیر بالا گرفت. در این شهر و شهر قم که مسئولان حکومتی آن‌ها را شهرهای مذهبی و «مقدس» می‌نامند مراجع دینی و مسئولان شهری و استانی با برگزاری کنسرت مخالف‌اند و بارها مانع از برگزاری کنسرت‌های مجوزدار شده‌اند.

چنین وضعیتی موجب اعتراض‌های گسترده اهالی موسیقی در ایران شده است و آن‌ها در دو سال اخیر بارها به لغو کنسرت‌ها با برگزاری گردهمایی و نوشتن نامه به حسن روحانی اعتراض کرده‌اند اما هنوز تغییری در این زمینه دیده نشده است.

عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی روز گذشته، دوشنبه، سوم مهرماه در نشست رسانه‌ای خود در باره لغو کنسرت‌ها خواهان رعایت قانون شد و ضمن بیان این‌که «حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است» از رسانه‌ها خواست تا در این زمینه «اغراق» نکنند چون «مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آن‌ها اندک بود.»

صالحی همچنین اعلام کرد که در یک ماه اخیر در حال گفت‌وگو در این زمینه بوده‌اند و اظهار امیدواری که با رسیدن به توافق «قانون مبنای عمل همه باشد».