هفت فعال سیاسی از صدا و سیما شکایت می‌کنند

یکی از هفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب که به تازگی در دادگاه انقلاب به “حبس و محرومیت” محکوم شدند می‌گوید که این هفت نفر از صدا و سیما شکایت می‌کنند. صدا و سیما در یکی از برنامه‌های خبری‌اش اتهام این عده را “جاسوسی” اعلام کرد.

محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی “حزب اتحاد ملت ایران” و یکی از هفت فعال سیاسی که به تازگی در دادگاه انقلاب به “حبس و محرومیت” محکوم شده‌، می‌گوید که این فعالان سیاسی از صدا و سیما به دلیل متهم کردن آنها به “جاسوسی” شکایت می‌کنند.

برنامه خبری “بیست‌وسی” صدا و سیمای جمهوری اسلامی اخیرا با پخش تصاویر شطرنجی چهره‌ این ۷ نفر، اتهام آنان را “جاسوسی برای بیگانگان” خواند.

محمد نعیمی‌پور به وبسایت خبری “امتداد” گفت: «حق شکایت برای ما محفوظ است، اما بر فرض شکایتی شود با مخالفت حامیان صدا و سیما در دستگاه‌های مختلف رو به رو خواهد شد. ما به هرحال شکایت خواهیم کرد چرا که می‌تواند موجب شود تا این پروندهها در آینده و در تاریخ کشور مطرح شود که چگونه بعضی‌ها مصونیت داشته و توانسته‌اند هر اقدام خلافی را انجام دهند بی‌آنکه احدی در کشور معترض‌شان شود و یا نصیحت کند.»

به گفته نعیمی‌پور “برنامه‌ی بیست‌وسی که صدا و سیما سالهاست آن را اجرا می‌کند با کمک بخشی از ارگان‌های خارج از صدا و سیما پخش می‌شود و بیشتر عملیات روانی علیه رقبای سیاسی جریان تندروی اصول‌گرا است”.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خبر صدا و سیما را “کاملا کذب” خواند و گفت: «از آن طرف عکس ما هفت نفر را محو نشان داده‌اند که بعدها و در صورت شکایت بگویند چیزی مشخص نیست و خودشان شبه کرده‌اند و مقصود چیز دیگری بوده است. همه افراد مطلع می‌دانند که این عکس محو و یا شطرنجی شده تا بتوانند بعدها از زیر بار مسوولیت آن شانه خالی کنند.»

این فعال سیاسی تاکید کرد که این هفت نفر هیچ وقت برای اتهام مربوط به جاسوسی بازجویی و بازپرسی نشدند و در کیفرخواست و دادنامه آنها نیز چیزی در این باره وجود ندارد.

او درباره سابقه پرونده این هفت فعال سیاسی گفت: «چندی پس از اعلام حکم غیرقانونی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مبنی بر انحلال حزب مشارکت و علی‌رغم آنکه این حکم به مسوولین حزب ابلاغ نشد، گروهی از بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور شروع به پرونده‌سازی علیه چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب کردند.»

به گفته نعیمی‌پور این پرونده از سال ۸۹ مفتوح شد و در سال ۹۱ منع تعقیب خورد “اما آقایان کار را ادامه دادند و طی این مدت ۳۲ مورد گزارش واهی برای دستگاه قضایی ارجاع کردند تا اینکه رقبای سیاسی برخی نیروها را در جامعه به شکل غیر قابل ‌قبولی از میدان به در کنند”.

بیشتر بخوانید: حکم “حبس و محرومیت” برای هفت فعال اصلاح‌طلب در ایران

دادگاه این هفت فعال سیاسی که پیشتر همگی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بودند، آذرماه سال ۱۳۹۵ برگزار و اتهام آنان “اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های غیرقانونی” اعلام شده بود.

جبهه مشارکت در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی یکی از تشکل‌های مهم و تاثیرگذار در عرصه سیاست ایران بود. پس از حوادث موسوم به “جنبش سبز” در  سال ۱۳۸۸ جبهه مشارکت بدون تشکیل هیچ دادگاهی منحل اعلام شد.

نعیمی‌پور اعلام کرده در صورتی که روند اتهام‌زنی صدا و سیما ادامه پیدا کند و ضروری باشد، دادنامه (اتهام‌های مطرح شده در دادگاه علیه هفت فعال سیاسی) به اطلاع عموم رسانده خواهد شد تا صاحب‌نظران و حقوق‌دانان و افراد ذی‌ربط در جریان امر قرار گیرند که چگونه عده‌ای برای فعالان سیاسی مساله‌آفرینی می‌کنند.