«برخی هنرمندان خودخواسته زیرزمینی می‌شوند تا سانسور را دور بزنند»

بنیاد سیامک پورزند سال ۲۰۱۳ با هدف ادامه دادن فعالیت‌های سیامک پورزند، روزنامه‌نگار شناخته ایرانی که سال‌ها در حبس جمهوری اسلامی بود، کار خود را شروع کرده است. این بنیاد تلاش دارد نیازهای هنرمندان زیرزمینی ایرانی را چه در داخل و چه در خارج از کشور مطرح سازد و تا حد امکان برای بیان آزادانه و بدون سانسور هنرمندان زمینه‌سازی کند.

سیامک پورزند، از فعالان فرهنگی و روزنامه‌نگار که بنیاد به پاسداشت اوست

آزاده پورزند، یکی از دختران مرحوم پورزند، از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی بنیاد در گفت‌وگو با زمانه درباره شیوه کار و اهداف این بنیاد صحبت می‌کند. آزاده پورزند که این بنیاد را با کمک و همکاری دوستان و اعضای خانواده خود راه‌اندازی کرده است، می‌گوید بیشترین نیروی خود را بر گرداوری اطلاعات دست اول از چالش‌هایی نهاده است که هنرمندان ایرانی از لحاظ کاری و حقوقی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بنیاد پورزند این اطلاعات را از طریق گفت‌وگوی‌های مفصل صوتی با هنرمندان، چه در داخل و چه در خارج از کشور فراهم می‌آورند و به طور فشرده آن را در سایت بنیاد نیز منتشر می‌کنند.

آزاده پورزند تلاش می‌کند با ارتقای بودجه این بنیاد فعالیت‌های آن را نیز افزایش دهد و در پی پیدا کردن پشتیبان‌های مالی و معنوی‌‌ست. او می‌گوید تا حال موفق شده‌اند شبکه گسترده‌ای از هنرمندان و فعالان آزادی بیان را گرد هم آورند که بسیاری از آنها نیازمند کمک‌های حقوقی‌اند.

فعالیت بنیاد پورزند با سنجیدن فضای داخل ایران برای هنرمندان شروع شده و بنا دارد فعالیت‌های خود را تا حد راه‌اندازی خدمات حقوقی‌ برای هنرمندان گسترش بدهد. پژوهش‌های میدانی این بنیاد روشن کرده است‌ که در داخل ایران هنرمندان بسیاری با مشکل قانونی و قضایی رو به رو هستند و از هر گونه کمک از جانب این بنیاد استقبال می‌کنند. بنیاد سیامک پورزند تلاش دارد که استقلال مالی خود را حفظ کند تا بتواند شبکه خود را در داخل ایران گسترش دهد. سیامک پورزند سال ۲۰۱۱ در آستانه هشتادسالگی از طبقه ششم خانه‌ای که در آن تحت نظارت بود خود را به پایین می‌اندازد و به عمر خود و حبس طولانی‌مدت خانگی‌اش پایان می‌دهد.