اعتراض یک تهیه‌کننده به اوضاع اکران فیلم‌ها

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «انزوا» با گلایه شدید از شرایط اکران و نادیده گرفتن حقوق فیلم‌های مستقل، از اعلام ناگفته‌های اکران و دست‌های پشت پرده برای نابودی فیلم‌ها و فیلمسازان مستقل صحبت کرد.

پیمان جعفری ـ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «انزوا» ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با گلایه از برخی رفتارها در برابر اکران فیلم‌های مستقل بیان کرد: در شرایطی که افرادی مانند من نه چشمی به وام فارابی دوخته‌ایم و نه از جایی دیگر وام گرفته‌ایم و با هزینه شخصی و از جیب خودمان اقدام به ساخت فیلم می‌کنیم که عشق و علاقه ما است، عده‌ای با بی اعتنایی کامل تنها به دنبال رفع تکلیف هستند و سر فیلم‌‎های مستقل در اکران به راحتی بریده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تا می‌خواهیم به شرایط اسفناک موجود اعتراضی کنیم، دوستان و مدعیانی مصاحبه می‌کنند که اوضاع اکران ارتباطی به ما ندارد و فیلم‌ها خودشان تقاضای اکران در این زمان را داده‌‍اند. سوال من از این دوستان این است که کدام تهیه‌کننده و سینماگری دوست دارد فیلم خودش را نابود کند؟ اوضاع اکران تبدیل به محفلی دورهمی برای منافع عده‌ای خاص شده و باید روند اکران مدیریت شود.

تهیه‌کننده فیلم «عادت نمی‌کنیم» افزود: برای فردی مثل من که پس از ۳۰ سال حضور در سینما و کسب آبرو با هزینه شخصی خودم اقدام به ساخت فیلم می‌کنم و عضو هیچ دار و دسته و مافیای تولید و پخش هم نیستم، مسلم است که فروش فیلم و دیده شدن آن از هر چیزی برایم بیشتر اهمیت دارد چرا که هر فیلم حاصل زحمات گروهی حداقل ۷۰ نفره است، اما دوستان با رفتارهای برج عاج نشینانه خود طوری رفتار می‌کنند که افرادی مانند من به حداقل‌ها باید راضی باشیم.

 جعفری تاکید کرد: وقتی فردی تقاضای اکران فیلمش را در شورا می‌دهد شورای صنفی باید به همه جوانب اکران فکر کند، باید به ترکیب فیلم‌های روی پرده فکر کند، باید ببیند که در یک دوره‌یاکران، نمی‌شود یک فیلم جدی و دارای حرف را با سه فیلم کمدی اکران کند. مگر شورای صنفی نباید حافظ منافع صنف باشد؟

این تهیه‌کننده و مدیرتولید باسابقه سینما ادامه داد: متاسفانه در شرایطی که فیلم «انزوا» تازه داشت در اکران عمومی مسیر خود را پیدا می‌کرد، شورای صنفی نمایش بدون توجه به مشکلات فیلم و اینکه فیلم در بین دو تعطیلی چند روزه اکران شده است، امروز (دوشنبه، 13 آذرماه) حکم به تغییر فیلم و جایگزینی یک فیلم کمدی دیگر به جای «انزوا» کرده است.

وی افزود: من به هیچ عنوان نمی‌گویم چرا یک فیلم خاص را که البته برای اکران آن حرف و حدیث زیادی هم بود را جایگزین فیلم ما کردید، اما آیا تمام وظیفه اعضای شورای صنفی فقط حضور در جلسات هفتگی و تصویب پی در پی اکران فیلم‌ها است؟ آیا سینمای ایران ظرفیت اکران همزمان این همه فیلم را دارد؟ دوستان یک جنگ و نزاع بین فیلم‌های روی پرده راه انداخته‌اند و بعد مدعی هستند اگر فیلمی نمی‌فروشد مقصر خودش است. مگر در این آشفته بازار که حتی برای فیلم‌های ارزشی هم، گروه سینمایی در نظر نمی‌گیرند سینمای مستقل و جدی اجتماعی می‌تواند نفس بکشد و حیات طبیعی خودش را ادامه دهد؟

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «انزوا» خاطرنشان کرد: مگر تصمیمات این شورا نباید با اداره کل سینمای حرفه‌ای که زیر مجموعه معاونت نظارت و ارزشیابی است هماهنگ باشد؟ اینکه جلسات شورا در خانه سینما برگزار می‌شود دلیلی بر نادیده گرفتن شرایط اکران توسط سازمان سینمایی نیست.  وقتی آقای حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی بدرستی مدام از لزوم حیات طبیعی در سینما حرف می‌زنند آیا قرار است با فیلم‌سوزی و بی عدالتی در اکران حیات طبیعی در سینما برقرار باشد؟

جعفری در خاتمه اظهار داشت: در مدت کوتاه اکران «انزوا» چنان شاهد بی‌عدالتی و بی انظباطی در اکران بودیم که پیش از این در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است و هشدار من به رئیس سازمان سینمایی این است که خلاف خواست شما با روند موجود نه تنها شاهد برقراری حیات طبیعی در اکران نخواهیم بود بلکه سینماگران و افراد مستقل که مورد حمایت جنابعالی هستند، هر روز بیش از گذشته از چرخه اکران و تولید خارج می‌شوند و به جایش وابستگان به قدرت و رانت روز به روز وارد حیات طبیعی سینما خواهند شد.