بی‌نظمی‌ها به گروه‌های تئاتری صدمه می‌زند

هادی عامل معتقد است: بی‌نظمی‌هایی که در سال‌های گذشته برای پرداخت مطالبات گروه‌های تئاتری وجود داشته است، صدمات زیادی را به اهالی این حوزه وارد کرده است.

کارگردان نمایش «اخککندو» که برای چندمین بار در تماشاخانه «پایتخت» به صحنه رفته است، در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه هنوز کمک هزینه اجرای این نمایش را که تابستان در تئاتر شهر به صحنه رفت، دریافت نکرده است، گفت: تاکنون چند بار پیگیری کرده‌ام و متوجه شدم تقریبا هیچ گروهی از فروردین‌ماه هنوز مبلغی نگرفته و این بی‌نظمی‌ها همیشه به گروه‌های تئاتری صدمه زده است.

او افزود: البته تقریبا تمام گروه‌ها وضعیت مرکز هنرهای نمایشی را درک می‌کنند و با وجود پیگیری‌ها و اعتراضاتی که داشته‌اند، پس از صحبت با مدیرکل هنرهای نمایشی (مهدی شفیعی) قانع شده‌اند که وقتی بودجه‌ای در اختیار آن‌ها قرار نگرفته، کاری نمی‌توان از پیش برد و باید منتظر ماند اما مسئله اینجاست که پس از گذشت دورانی که دولت به دنبال نیمه‌خصوصی و خصوصی کردن تئاتر رفت و از زیر بار پرداخت دستمزدها به نوعی شانه خالی کرد، برخی اتفاقاتی که در این زمینه افتاد باعث بروز مشکل شده است.

عامل گفت: علاوه بر اینکه تعریفی برای پرداخت کمک هزینه‌ها وجود ندارد و به نظر می‌رسد بیشتر سلیقه‌ای عمل می‌شود، نکته مهم‌تر این است که در شیوه پرداخت بودجه و اعتبارات وضعیتی وجود داشته که تقریبا هر چند سال یک بار و زمانی که دولت‌ها عوض می‌شوند، یا حتی مثل امسال که دولت قبلی تکرار می‌شود باز هم شاهد آن هستیم و نمی‌دانم این مشکل از کجا ناشی می‌شود.

این کارگردان تئاتر گفت: بچه‌های تئاتر همیشه مظلوم بوده‌اند و بسیاری از کمک هزینه‌هایی که دریافت کرده‌اند، صرفا صرف دکور و لباس شده است، اما این بی‌نظمی‌ها اذیت‌کننده است؛ چون وقتی ماه‌ها طول می‌کشد تا کمک هزینه‌های مربوط به اجرای یک نمایش دریافت شود، مشکلاتی پیش آمده که دیگر ممکن است قابل حل نباشد، پس وقتی کاری تیرماه به صحنه رفته و اسفندماه پول آن پرداخت می‌شود آنقدر بدهکاری‌هایمان در این مدت زیاده شده که باید آن را یک جا برای بدهی‌هایمان بدهیم.

عامل همچنین با اشاره به اینکه توضیح روشنی درباره بودجه وجود ندارد، گفت: بیلانی که مرکز هنرهای نمایشی برای امور خود ارائه می‌کند، معمولا انجام می‌شود اما پول آن دیر پرداخت می‌شود و بچه‌های تئاتر به این مسئله عادت کرده‌ و انگار با سکوت عجین شده‌اند، در حالی که قطعا این شرایط برای هیچ کدام رضایت‌بخش نیست.

کارگردان نمایش‌ «افسانه ببر» که این روزها نمایش «اخککندو» را دوباره به صحنه برده است، گفت: پس از اجرای نمایش در تئاترشهر، تماشاخانه «پایتخت» زمانی خالی در اختیار داشت و به دنبال یک نمایش آماده بودند و از آنجا که کار ما هم مخاطب خود را داشت، دعوت به اجرا شدیم و فقط به ناچار یک نفر را جایگزین کردیم.

او درباره نمایش‌های جدید خود هم گفت: سال آینده نمایشی با نام «جسدهای پستی» از داریو فو را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برم  که پیرو دیگر تجربیاتم از این نویسنده مانند «افسانه ببر» و «حساب پرداخت نمی‌شود» است.

عامل درباره این نمایش و بازیگران آن هم گفت: قصد داشتم این اثر را امسال با گروه بازیگرانی همچون هدایت هاشمی، امیر جعفری و علی صادقی به صحنه ببرم که باید ببینم برای سال آینده چه زمانی از سوی ایرانشهر اعلام می‌شود تا با این گروه هماهنگی لازم را انجام دهم.

وی اضافه کرد: نمایش دیگری را در جشنواره تئاتر رضوی قصد دارم به صحنه ببرم که متن آن توسط محمد مساوات در حال تکمیل شدن است.