ایرادهای شورای نگهبان به طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی درباره پنج ماده‌ای که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود، توضیح داد و گفت: در رایزنی و برگزاری جلسات تخصصی با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، این ایرادها برطرف شد.

فریدون میرزالو در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: در قانونی که در طرح حمایت از فعالان، هنرمندان و استادکاران صنایع دستی آمده بود، در بخش مربوط به بیمه تامین اجتماعی آورده بودیم که کلیه شاغلین بیمه شوند که شورای نگهبان اعلام کرد طبق اصل ۷۵ قانون اساسی این ماده برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند بنابراین با حذف واژه “کلیه” این ماده را اصلاح کردیم.

او ادامه داد: ما در این ماده آورده بودیم که دولت مکلف است در اجرای قانون بیمه تامین اجتماعی، قالی بافان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار نسبت به بیمه کردن کلیه واجدین شرایط اقدام نمایند که با حذف واژه “کلیه”، این ماده اصلاح شد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی درباره اینکه چه کسانی واجد شرایط بیمه صنایع دستی هستند، اظهار کرد: افرادی که معاونت صنایع دستی آنها را تایید و به بیمه معرفی می‌کند، واجد شرایط بیمه تامین اجتماعی می‌شوند. در حال حاضر حدود ۳۰ تا۵۰ هزار نفر در لیست بیمه منتظر هستند که این اتفاق برای آنها بیفتد.

میرزالو با بیان اینکه ایراد دیگر شورای نگهبان به  رشته‌های صنایع دستی بود، افزود: ما نیز اعلام کردیم این رشته‌ها با رعایت موازین شرعی باشد و در نهایت این مشکل نیز برطرف شد.

او با بیان اینکه سومین ایراد شورای نگهبان به ایجاد صندوق توسعه صنایع دستی بود،گفت: تصمیم داشتیم با ایجاد صندوق توسعه صنایع دستی، بخشی از اعتبارات معاونت را به آن صندوق اختصاص دهیم که این موضوع هنوز هم مورد اختلاف است. مرکز پژوهش‌ها نیز پیشنهاد داد که صندوق توسعه را با صندوق حفظ و احیا کامل کنیم.  بند هشت، تنها بندی است که منتظر  جواب آن هستیم.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع دستی بیان کرد:یکی دیگر از ایرادهای شورای نگهبان ماده ۱۳ بود که طبق آن کلیه تولیدات صنایع دستی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما شورای نگهبان اعلام کرد طبق اصل ۷۵ قانون اساسی این ماده بار مالی برای دولت ایجاد می‌کند که باید حذف شود. مجلس موافق این بخش بود اما با مخالفت شورای نگهبان، این ماده حذف شد.

میرزالو درباره ماده دیگری که مربوط به نظارت‌های آتی بود، توضیح داد: ما در این طرح آورده بودیم که اگر خواستیم برای صدور مجوز بازرسی انجام دهیم آیین نامه مربوط به آن توسط معاونت صنایع دستی نوشته و برای تصویب به هیئت دولت فرستاده شود که شورای نگهبان اعلام کرد بهتر از قانون صنفی برای این کار استفاده کنیم و امکان اینکه قانون جدید ایجاد کنیم وجود ندارد.

او همچنین اعلام کرد: یکی از ایرادها نیز به تبصره حامل انرژی بود که اعلام شد باید در این زمینه تابع  تعرفه وزارت صنعت و معدن باشیم.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع دستی با بیان اینکه طرح حمایت از فعالان، هنرمندان و استادکاران صنایع دستی ۱۸ ماده بود که با ادغام برخی آنها به ۱۴ ماده رسیده است، گفت:  بقیه ماده‌ها مصوب و ایرادهای موجود به جز ایجاد صندوق توسعه صنایع دستی برطرف شد و منتظریم  شورای نگهبان نظر قطعی خود را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، کلیات طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی ۲۲ خردادماه امسال در مجلس تصویب شد.