چرا از این که تعداد اندکی از زنان در طی قرن ها، آهنگساز بوده اند، تعجب می کنیم ؟

وقتی بدانیم علیرغم موانعی ناشی از تقسیم نقش ها، از قبیل : عدم دسترسی زنان به هنرستان ها و مدارس عالی، موقعیت سیاسی ناشایست، وظایف خانوادگی و …، باز هم بوده اند زنانی که بدون هراس به فعالیت در این زمینه پرداخته اند، این شگفتی برطرف خواهد شد. این حضور، نشان از فراموشکاری انسانی دارد که عصر کنونی را با تمام ذهنیت ها و نگرش هایی که بر اثر تحولات فنی و منطقی دگرگون شده اند، فقط به مثابه قرنی در میان قرون دیگر می داند
درحال حاضر، برای یاد آوری خلاصه ای از حرف هایی که بیشتر اظهار نظرهایی بی مبنا بودند، جایی وجود ندارد. جملات ناشایستی که امروزه بیشتر به کلامی نابخردانه می مانند و همه، حول این محور می چرخند که : «هرگز فکر نمی کردم یک زن بتواند از عهده ی چنین کاری بر آید. » و یا « در این کار کاملا مردانه، هیچ نشانه ای از ضعف دیده نمی شود.»

کتاب نامه ی این مجلد، قصد ندارد که جامع باشد، ولی باید مقدمه ی مفیدی را عرضه کند و اولین راهنمای کاملا آشنا در این حوزه باشد، هرچند مورد توجه قرار نگیرد. ما همگی دیدگاهی از تاریخ موسیقی اروپای غربی را که زنان آهنگساز را نادیده انگاشته، تجربه کرده ایم… و این مسئله برای آهنگساز ناراحت کننده تر است که آیا در قانون، مرجعی تبعیض آمیز، وجود دارد؟ تنها تعداد کمی از هنرمندان می دانند بسیاری از آنان برای خلاصی چگونه فریاد برآورده اند. پس بیایید اطمینان حاصل کنیم که نسل جدید آهنگسازان زن، همچون پیشینیان خود، از صحنه ی هنر محو نخواهند شد . . .
::::::::::::::
متن فوق تنها مقدمه و قسمت کوچکی از مقاله ارزشمند خانم نیکو یوسفی در باب آهنگسازان زن است . . . متن کامل را میتوانید در سایت موسیقی زنان دنبال کنید .