تاثیر منفی فیلترینگ شبکه‌های مجازی از نگاه یک بازیگر

یک بازیگر و کارگردان تئاتر با انتقاد از فیلترینگ برخی شبکه‌ها که امنیت مشاغل زیادی را به خطر انداخته است، گفت: بهترین نوع مبارزه راهی است که از طریق فرهنگ، فکر و اندیشه به جامعه القا شود.

علی سرابی که این روزها دو نمایش «خشم و هیاهو» و «آن سوی آینه» را به عنوان بازیگر روی صحنه دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: تأثیر فیلترینگ در جامعه علاوه بر تمام مشاغل بر مشاغل هنری، البته اگر هنر را شغل بشناسیم نیز تأثیر بسزایی دارد، چرا که این امر روی نوع تفکر هر کدام از ما ایرانی‌ها به خصوص جامعه هنری تأثیرات خود را خواهد گذاشت.

او افزود: این نوع فیلترینگ‌ها بر من به عنوان یک هنرمند تئاتر تأثیری که می‌گذارد احساس عدم امنیت شغلی است چرا که امروزه جهان، جهانِ ارتباطات است و استفاده از اینترنت، به اشتراک گذاشتن آثار، نظرات و تبلیغات راه ارتباطی مهمی میان هنرمندان و مخاطبان در داخل و خارج از کشور است. وقتی فیلترینگ انجام می‌شود بخش زیادی از تفکر، نوع به اشتراک گذاشتن آرا و همچنین فروش آثار که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد مختل می‌شود؛ پس به اینجا می‌رسم که امنیت شغلی‌ من در کشورم رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه «نمی‌دانم تا کی قرار است این نوع اتفاق‌ها در کشور رخ دهد»، گفت: این برای چندمین بار است که در سال‌های گذشته به طور جدی در فضای اینترنت با چنین مسئله‌ای مواجه می‌شویم و  من به عنوان هنرمندی که برای کارهای خود برنامه‌ریزی می‌کنم مطمئن نیستم، یک ماه، دو ماه و یا یک سال آینده این اتفاق تکرار نشود و امنیت شغلی‌ام به مخاطره نیفتد.

سرابی که کارگردانی نمایش «آن سوی آینه» را هم بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: البته متوجه هستم که این فیلترینگ‌ها به دلیل مسائل امنیت سیاسی رخ می‌دهد و شاید این کار از این جهت این کار قابل تأمل شود اما به نظر می‌رسد این نوع برخوردها همراه با یک تفکر ارتجاعی باشد چون به نظرم بهترین نوع مبارزه این است که راهی پیش گرفته شود تا فکر و اندیشه به جامعه القا شود و تنها مسیر این راه، کار کردن روی بخش فرهنگی جامعه است تا تفکر و اندیشه آن جامعه ساخته شود.

وی گفت: هر چه محدودیت‌ها بیشتر شود احساس می‌کنیم جامعه حالت تدافعی بیشتری به دولت پیش می‌گیرد و امیدوارم تمهیدی اندیشیده شود تا چنین اتفاقی رخ ندهد. این در حالی است که علاوه بر آنچه به آن اشاره کردم معیشت افراد زیادی که از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و فیس‌بوک انجام می‌شود با این نوع محدودیت‌ها  به خطر می‌افتد.

این بازیگر و کارگردان اضافه کرد: در همین یک هفته گذشته که تلگرام و اینستاگرام فیلتر بودند طبق آنچه اعلام شده 70 درصد بلیت سینماها با کاهش فروش مواجه شده و در سالن‌های نمایش هم  با تماشاگران کم یا تعطیلی مواجه شدیم چرا که امکان اطلاع‌رسانی درست به مخاطبان برای اجرای نمایش وجود نداشت. پس در این شرایط کاملا مشخص است که این نوع فیلترینگ‌ها تأثیر مثبتی ندارد.