رضا علامه‌زاده: خواسته‌های صنفی سینماگران از خواسته‌های مردم جدا نیست

رضا علامه‌زاده از سینماگران ایرانی دعوت کرده برای حمایت از تظاهرات سراسری مردم، جشنواره فیلم فجر را تحریم کنند. او می‌گوید جشنواره فیلم فجر به ویترینی برای سوءاستفاده از هنرمندان ایرانی تبدیل شده. اعتراضات سراسری فرصتی فراهم کرده که سینماگران و بازیگران ایرانی، هم از خواسته‌های مردم حمایت کنند و هم اینکه خواسته‌های صنفی خودشان را با مسئولان در میان بگذارند.

رضا علامه‌زاده فیلم‌های «جنایت مقدس»، «مهمانان هتل آستوریا» و «تابوی ایرانی» و همچنین مستند «با من از دریا بگو» درباره کشتار ۶۷ را در خارج از ایران ساخته و به نمایش درآورده است. این سینماگر و نویسنده نام‌آشنا در فراخوانی از سینماگران ایرانی خواسته است به جاى سلفى گرفتن بر فرش قرمز جشنواره‌هاى رنگارنگ از جمله جشنواره فجر، با مردم یکى شوند.

در روزهای گذشته عده اندکی از هنرمندان سینما – جعفر پناهی، ترانه علیدوستی، مهناز افشار، تهمینه میلانی و همچنین محسن مخملباف- از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند از برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم پرهیز کنند. رضا علامه‌زاده امید دارد که با تداوم اعتراضات در ایران سینماگران و هنرمندان که به قشر متوسط جامعه تعلق دارند، از خواسته‌های اقشار محروم که اکنون در شهرهای دور از «مرکز» ایران به خیابان‌ها آمده‌اند حمایت بیشتری کنند.

این پرسش‌ها را با رضا علامه‌زاده در میان گذاشته‌ایم:

  • واکنش سینماگران به تظاهرات سراسری در مقایسه با اعتراضات ۸۸ چه تغییری کرده؟
  • خاستگاه اعتراضات ۸۸ طبقه متوسط بود در حالی که خاستگاه اعتراضات ۹۶ قشر محروم جامعه است. تا چه حد سینماگران ایرانی با مردمان پیرامون و مشکلات آن‌ها آشنا هستند؟
  • حمایت سینماگران آیا می‌تواند به جنبش کنونی کمک کند؟

گفت‌وگو با این سینماگر سرشناس را می‌شنوید: