اعتراض تیوال نسبت به واگذاری بلیط فروشی جشنواره تئاتر فجر

سایت تیوال با انتشار بیانیه‌ای نسبت به واگذاریِ بلیت‌فروشی جشنواره تئاتر فجر به سایت ایران نمایش، اعتراض کرد.

در روزهای گذشته حاشیه‌های بسیاری درباره‌ی روندِ واگذاری بلیت‌فروشی سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر به وجود آمد. این مسئله به نشست خبریِ این جشنواره هم کشیده شد. ماجرا از این قرار است که سایت‌های بلیت‌فروشی در عرصه تئاتر پیشنهادهای خود را به جشنواره تئاتر فجر ارائه کرده‌اند و در نهایت بلیت‌فروشی به سایت ایران نمایش واگذار شده است. اکنون اما سایت تیوال مدعی است که در روند واگذاریِ این امتیاز، تخلفاتی صورت گرفته است.
تیوال یکی از سایت‌هایی است که در زمینه بلیت‌فروشی تئاتر فعالیت گسترده‌ای دارد و پروپزال خود را به جشنواره ارائه کرده تا بتواند بلیت‌فروشی جشنواره تئاتر را در اختیار بگیرد. اما در نهایت این بلیت‌فروشی به ایران نمایش واگذار شده است.

مسئولان سایت تیوال بیانیه‌ای در این باره نوشته‌اند و اعتراض‌شان را بیان کرده‌اند. در ادامه متن بیانیه‌ی سایت تیوال را می‌خوانید:

مخاطبان محترم هنر و به ویژه تئاتر، این متن برای شما نوشته‌شده که این روزها می‌پرسید: علت غیبت تیوال در سی‌وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، با وجود مرجعیت در کشور و تجربه موفق دو سال گذشته چیست؟
روابط عمومی تیوال وظیفه خود می‌داند برای رفع ابهامات و ایجاد شفافیت در اذهان اعضای بزرگ خانواده هنر ایران که سرمایه اصلی تیوال هستند، دلایل دوری از خدمت به تئاتر ایران در این رویداد مهم را توضیح دهد. بدون شک هدف این متن تنها ارائه گزارش به مخاطبان است، تا روشن شود که تیوال در این راه کوتاهی نکرده‌است.

1. سرقت ایده‌ها
سازوکار منتشرشده انتخاب سایت فروش بلیت این دوره جشنواره، که به انتخاب یک سایت کم‌سابقه در حوزه تئاتر منجر شده، به دور از قضاوت، تداعی‌گر فرآیندی ناسالم و شبهه‌ناک در انتخاب سایت است که با سرقت ایده‌های تیوال و وانمود کردن آن‌ها به عنوان کارهایی جدید از سوی سایت منتخب، انجام شده‌. عمده اموری که به عنوان عوامل مهم در این انتخاب عنوان‌شده، ایده‌هایی‌است که از سال‌ها پیش از سوی تیوال طراحی و در خدمت جامعه هنری بوده و در دو دوره پیشین جشنواره تئاتر فجر عملیاتی بوده‌است. مهم‌ترین مصادیق عبارتند از:

الف: در دو دوره پیش با هم‌اندیشی و راهبری فنی تیوال و دبیرخانه محترم آن زمان، به منظور ساماندهی روال سنتی و غیرشفاف تقسیم بلیت‌ها میان خبرنگاران، الگوی کوپن‌های الکترونیکی هوشمند مطابق روش‌های روز دنیا برای رزرو منصفانه سهمیه‌ از سوی خود خبرنگاران، و خیلی جامع‌تر برای دانشجویان، میهمانان گروه، ستاد و… با قابلیت‌های پیشرفته تنظیم قواعدی همچون تشخیص محدوده سالن، تعداد بلیت در روز، تعداد بلیت در کل دوره و اعتبار الکترونیکی معادل آن بدون نیاز به دخالت یک بانک اجرا شد که به آسانی قابلیت چاپ آن روی یک کارت هم وجود داشت و در طرح تیوال برای این دوره نیز مکتوب موجود است.
ب: تولید محتوا، ساخت ویدئو و عکاسی و توزیع آن در شبکه‌های مجازی به نفع جشنواره به رایگان، نه تنها در طرح تیوال برای این دوره به صراحت موجود است، بلکه از پنج سال پیش به عنوان یکی از تمایزات کلیدی تیوال با دیگر سایت‌های محترم که صرفا به فروش بلیت می‌پردازند با سه تیم مجزای عکاسی، رادیو اینترنتی و ویدیویی‌است. 6000 آلبوم عکس، 4000 برنامه صوتی و 400 برنامه ویدیویی بخشی از سابقه تولیدی تیوال است. مهم‌تر آن‌که کیفیت، یک اصل و انتشار ویدیوها با تکیه بر همکاری تیوال و آپارات (پربازدیدترین سایت کشور) علاوه بر شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده و خاص تبلیغ و نشر می‌شود. نمونه و کیفیت تولید محتوای تیوال برای جشنواره تئاتر دوره‌های پیشین در آرشیو آپارات به نشانی http://aparat.com/fajrtheaterfestival موجود است. آیا حتی یک مورد نمونه و سابقه تولید محتوا از سایت منتخب در هر زمینه‌ای موجود است؟

2. چالش تشریفات
در متن منتشر شده، این ادعا مطرح شده‌ که جشنواره صراحتا امور تشریفات را از سایت‌ها خواسته و اعلام‌نموده هیچ هزینه‌ای هم بابت آن پرداخت نمی‌کند. همین که این بند -که ادعا شده شرط مهمی در انتخاب سایت بوده- در استعلام کتبی از سایت‌ها موجود نیست، شبهه بر این ادعاست. در جلسه حضوری با تیوال که از محتوای آن بیشتر تصویر انتخاب قطعی تیوال و برنامه‌ریزی اجرایی به نظر می‌رسید تا جلسه بررسی بیشتر و البته با تخلیه اطلاعاتی هم همراه بود، تنها در حد یک سوال کوتاه پرسیده‌شد اگر امور چک بلیت و تشریفات هم به تیوال سپرده شود شرایط چیست، که عرض شد مشکلی از بابت اجرا و برپایی تیم تشریفات نیست و پیش از این نیز در دیگر جشنواره‌ها اجرا کرده‌ایم اما منطقی‌است هزینه حقوق نیروها را بدون هیچ سودی جشنواره به عهده بگیرد، و به هیچ‌وجه به عنوان یک شرط اعلام نشد. جالب اینکه پس از آن جلسه غیرصادقانه، بارها از سوی مدیریت تیوال به روابط عمومی اعلام شد که تیوال منعطف و آماده مذاکره روی هر خدمات افزوده‌ای‌ است که پاسخ‌های مبهم و سربالا دریافت می‌شد.

3. توافق دورهمی
در طرح توافقی با سایت منتخب که رسما از سوی خود دبیرخانه محترم منتشر شده، خبری از بندهای مهم زیر که در طرح مکتوب تیوال درج شده ‌بود، نیست و گویا مصلحت بر مسکوت نگاه داشتن آن‌ها بوده:
– اسپانسرینگ اپراتور ایرانسل از طریق تیوال با ارسال میلیونی پیامک.
– اسپانسرینگ اسنپ با تخفیف ویژه جشنواره، برای تسهیل رفت و آمد تماشاگران، خبرنگاران و میهمانان با شیوه‌ای سیستماتیک که مدت‌هاست در تیوال جاری است.
– طراحی اپلیکیشن موبایل اختصاصی جشنواره با قابلیت خرید بلیت و کد دانشجویی، برای کاربران که در دو دوره پیش نیز انجام شد.
– اسپانسرینگ سایت آپارات برای انتشار گسترده ویدیوهای جشنواره در بخش‌های ویژه این سایت.

با توجه به این روند، مخاطبان، هنرمندان و اهالی رسانه خود درباره سلامت این روال قضاوت می‌کنند. گرچه هرگونه پاسخگویی شفاف از سوی مدیران بالا دستی باعت حفظ اعتبار مهم‌ترین رویداد هنرهای نمایشی در کشور خواهد بود.