خروجی بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر چیست؟/ حکایت نقدهایی که به درآمدزایی منجر می شود!

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، دو سال است که بخش پژوهش به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است؛ بخشی که به پیشنهاد امیر عباس ستایشگر راه‌اندازی و اداره می‌شود. اما طی این دو سال معلوم نبوده که دقیقا خروجی بخش پژوهش چیست و اساسا چرا در جشنوره موسیقی فجر گنجانده شده است؟

از بی‌اهمیتی این بخش ذکر همین نکته کافی است که ستاد جشنواره طی این دو سال برگزاری بخش پژوهش، حتی یک خط گزارش درباره این بخش هم  منتشر نکرده است! این که در جریان این نشست‌ها چه گذشته، چه حرف‌هایی زده شده، چه کسانی حضور داشته‌اند و …. اساسا هم معلوم نیست کارکرد و ساختار این بخش چگونه است؛ آیا به پژوهش‌گران حوزه موسیقی در این رستا سفارشاتی داده می‌شود؟ آیا برای ارسال مقالات علمی فراخوانی داده می‌شود؟ و این که اساسا این پژوهش‌های نامشخص به دردی می‌خورد یا خیر؟ وقتی مجموعه مقالاتی منتشر نمی‌شود و حتی ستاد الزام ارسال گزارش این نشستها هم نمی‌بیند، دقیقا چرا این بخش برگزار می‌شود؟

برای پاسخ دادن به این سوالات باید اندکی به گذشته رجوع کرد؛ همان‌طور که اهالی موسیقی می‌دانند ستایشگر مسئول بخش پژوهش جشنواره از منتقدان تند و نیز سیاست‌های دوره جدید جشنواره و شخص حمیدرضا نوربخش بود. شاید بازخوانی برخی حرف‌های او در نشست ضرب اصول دلایل فرامتنی حضور این بخش در جشنواره را تا حدی مشخص کند:

-«ستایگشر خطاب به نوربخش: چرا ما شفاف نیستیم، چرا اعلام نمی‌کنیم سهراب پورناظری برای حضور در جشنواره چقدر دریافت کرده است؟ من به عنوان کسی که سه دوره مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر بوده‌ام این را می‌گویم که دستمزد تمامی افراد حاضر در این بخش طی این سه سال برابر با دستمزد آقای پورناظری نیست.»

(حال با توجه سمت‌های چندگانه ستایسگر در جشنواره باید این سوال را از خود او پرسید: چرا اعلام نمی‌کنید شما برای حضور در جشنواره در سه بخش جدول بندی، پژوهش و اجرای زنده موسیقی) چقدر دریافت کرده‌اید؟ چرا شفاف نیستید؟)

-«ستایشگر خطاب به نوربخش: من که از سال 78 درگیر مستقیم جشنواره بوده‌ام بی‌نظم‌ترین جشنواره موسیقی فجر طی 30 سال گذشته برگزار شد. بین شش تا هفت بار جدول اجراها تغییر کرد و چندین اجرا نیز لغو شد. مگر می‌شود ما با گروهی قرارداد ببندیم و در دی‌ماه هم اعلام رسانه‌ای گسترده بکنیم اما 48 ساعت قبل از اجرا خبر لغو آن منتشر شود؟»

-«ستایشگر خطاب به نوربخش: چرا ما شفاف نیستیم گفته بودن ما بزرگان را به جشنواره می‌آوریم بزرگان موسیقی ما مگر امثال شجریان، علیزاده، کلهر، ناظری و طلایی نیستند. همین موضوع بیانگر این است که نتوانستند بزرگان را به جشنواره بیاورند. جشنواره موسیقی فجر جای کسب درآمد نیست وظیفه جشنواره موسیقی فجر الگوسازی و با آن نمی‌توان تجارت کرد»

اما ظاهرا این انتقادهای ستایشگر از سر دغدغه موسیقی و اصلاح اشتباهات و … بیان نشده بود دغدغه اصلی او عدم حضورش در جشنواره و منتفع نبودن از این رویداد بوده است. یکی از نقدهای منتقدان از جمله ستایشگر به جشنواره سی‌و یکم ویژه‌خواری برادران پورناظری در بخش‌ های مختلف جشنواره بود.

نکته اینجاست که انتقاداتی که ستایشگر به پورناظری ها می کرد حالا متوجه خود است؛ نگاهی به فرصت‌هایی که او برای خود در سی سومین جشنواره فراهم کرد این نکته را اذعان می کند:

اول: تاسیس و برگزاری بخش پژوهش جشنواره (اطلاعاتی از بودجه و نحوه هزینه‌کرد این بخش تا کنون منتشر نشده است)

دوم: گنجاندن خود در جدول جشنواره (کنسرت با گروه صنم همراه با اجرایی از قطعات خود)

سوم: نامزد شدن در دو بخش جشنواره موسیقی فجر (آلبوم با کلام و ناشر برتر)

چهارم: نقش پررنگ در بستن جدول جشنواره و قرار دادن دوستان و آشنایان در بخش های مخالف جشنواره

خبرگزاری فارس طی روزهای آینده گزارش‌های دیگری را درباره نحوه حضور «امیر عباس ستایشگر» و ویژه خواری های او در جشنواره منتشر و این موضوع را از مسولان مربوطه پیگیری خواهد کرد.