بانوان ایرانی و چالش‌های بی‌پایان صحنه موسیقی

برخوردهایی از این دست در ایران موضوع تازه‌ای در حوزه موسیقی نیست. اما با ممانعت از حضور بانوان نوازنده موسیقی بر روی سن و اجرای مردان بدون زنان در اصفهان، ماجرا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

برخوردهایی از این دست در ایران موضوع تازه‌ای در حوزه موسیقی نیست. با مخالفت برخی از مقامات مذهبی اجازه برگزاری کنسرت در مشهد و قم داده نمی‌شود. در برخی دیگر از شهرها هم اخذ مجوز و یا برگزاری کنسرت با سختی بسیار همراه است. اما با ممانعت از حضور بانوان نوازنده موسیقی بر روی سن و اجرای مردان بدون زنان در اصفهان، ماجرا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.بیشتر بخدر واکنش به این اتفاق در اصفهان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت ممنوعیت نوازندگی زنان گفت: «تدوین دستورالعملی که طی آن اجراهای مورد نظر حوزه موسیقی در شهرهای مختلف کشور از یک قانون تبعیت کند نیازمند بررسی و اجرایی کردن آن در مرکز است. به هر ترتیب در این نوع موارد حتماً باید رویه عمومی به‌عنوان معیار مورد نظر قرار گیرد و به‌طور طبیعی اگر اتفاقاتی خارج از این رویه انجام بگیرد، نباید بار دیگر اتفاق بیفتد.»

سخن آقای صالحی احتمالا نشانگر آن است که رفتار‌ها در این حوزه تابع مرکز نیست و رفتارهای سلیقه‌ای در استان‌های مختلف در ایران عامل بروز چنین مسائلی می‌گردد. وزیر ارشاد در توضیح این مساله می‌گوید: «اگر مسئله‌ای خلاف دستورالعمل و رویه عمومی باشد مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همکارانم در وزارت‌خانه حتماً پیگیر قضیه خواهند بود. قطعاً از نظر ما حضور نوازنده خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان خانم روی صحنه اقدام کنند.»