انتخاب آثار بر اساس رزومه کارگردان درست نیست/ پرسشی بی‌پاسخ

کارگردان نمایش «اتاق ورونیکا» از مشهد که در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت، اظهار کرد انتخاب آثار برای بخش رقابتی باید بر اساس کیفیت باشد.

حسن اکبرپور کارگردان نمایش «اتاق ورونیکا» از شهر مشهد که روز شنبه ۳۰ دی در تالار حافظ و در قالب سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت درباره برنامه ریزی و همکاری های دبیرخانه جشنواره برای اجرای آثار نمایشی به خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه سالن اجرا خیلی دیر به ما تحویل داده شد و به دلیل همین تأخیر مجبور شدم طراحی صحنه نمایش را محدودتر کنم تا نمایش اجرا شود، ولی ستاد برگزاری جشنواره تلاش خود را برای انجام هماهنگی ها و امور لازم انجام داد و نبود برخی هماهنگی‌ها در جشنواره ای وسیع امری غیرطبیعی نیست.

وی درباره حضور نداشتن نمایش «اتاق ورونیکا» در بخش رقابتی جشنواره سی و ششم تئاتر فجر، اظهار کرد: وقتی لیست آثار رقابتی جشنواره اعلام شد شگفت زده شدم. وقتی از بین ۱۷۹ اثر متقاضی تئاتر شهرستان ها فقط ۹ اثر برای حضور در جشنواره پذیرفته می شود، نشان دهنده این است که این آثار قابل دفاع بودند ولی با اعلام لیست آثار رقابتی این امر نادیده گرفته شد.

این کارگردان تئاتر مقیم شهرستان افزود: اینکه آثار تهرانی بر اساس نمرات گروه کارشناسی ۷۰ نفره و آثار شهرستان ها با نمرات گروه کارشناسی ۳ نفره انتخاب شده اند و بر اساس این نمرات آثار بخش رقابتی انتخاب می شوند، روند درستی نیست چون کارشناسان تهرانی از آثار شهرستانی اطلاعی نداشتند که نظر آنها نیز برای جمع بندی انتخاب آثار بخش رقابت لحاظ شود.

اکبرپور یادآور شد: از میان ۳۹ اثر انتخاب شده در بخش مرور سه اثر انصراف دادند و سه اثر رزرو وارد بخش رقابت جشنواره شدند. دوستان گفتند که رزومه کارگردان را هم در انتخاب ها لحاظ کرده اند در صورتیکه باید کیفیت آثار لحاظ شود. ما سال گذشته نمایشی را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کردیم که ۲ کاندیدای بازیگری داشت و گریمور کار نیز جایزه گرفت. در این اثر هم این بازیگران و گریمور حضور دارند.

کارگردان نمایش «اتاق ورونیکا» تصریح کرد: بعد از انتشار لیست آثار رقابتی جشنواره سی و ششم تئاتر فجر به دبیرخانه جشنواره اعتراض خود را ارائه دادیم ولی هیچ پاسخ منطقی به ما داده نشد. معتقدم مهمترین بخش جشنواره تئاتر فجر بخش مرور است که طی آن به اجرای عمومی و مخاطبان تئاتر اهمیت داده می شود، پس باید روند انتخاب ها و نوع نگاه به آثار این بخش درست باشد. تنها به احترام جشنواره و اینکه برای ما اجرای تئاتر مهم است، اثر خود را در جشنواره سی و ششم به صحنه بردیم.

وی ادامه داد: نمایش «اتاق ورونیکا» پیش از این ۴۰ شب در شهر مشهد اجرا شد و مورد استقبال قابل توجه مخاطبان نیز قرار گرفت.

اکبرپور درباره وضعیت پرداخت کمک هزینه نمایش «اتاق ورونیکا» گفت: تاکنون مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان قسط اول کمک هزینه به ما پرداخته شده است.

ندا محمدی، ندا آلاداغی، محمد جهان پا و بهراد عرفانیان بازیگران نمایش «اتاق ورونیکا» هستند.