آفرین چیت ساز آزاد شد

مورخ ۱ بهمن ماه آفرین چیت ساز، روزنامه نگار زندانی با اتمام دوران محکومیت‌ دو ساله اش از بند زنان زندان اوین آزاد شد. خانم چیت ساز در سناریوی دستگاه امنیتی با نام “پروژه نفوذ” دستگیر و به “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و ارتباط با دولت‌های بیگانه” متهم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مورخ ۱ بهمن ۱۳۹۶، آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار زندانی آزاد شد.

خانم چیت ساز آبان ماه سال ۹۴ به بهانه پروژه نفوذ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

وی در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و به اتهام هایی چون “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و ارتباط با دولت‌های بیگانه” به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال حبس کاهش یافت. نامبرده دیروز با پایان دوره محکومیت از زندان اوین آزاد شد.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود به سناریوسازی موسوم به “پروژه نفوذ” اشاره کرده است.

این سازمان در گزارش سالانه خود گفت “آزادی بیان و ابراز عقاید مخالف، کماکان دچار محدودیت شدید بود و مقامات به دستگیری و متهم کردن روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان رسانه‏‏های اینترنتی که می‏خواستند از حق خود برای آزادی بیان استفاده کنند، ادامه دادند.

در ماه آوریل یک دادگاه انقلاب روزنامه نگاران آفرین چیت ساز، احسان مازندارانی و سامان صفرزایی را به ترتیب به ده، هفت، و پنج سال حبس محکوم نمود و داوود اسدی، برادر هوشنگ اسدی، روزنامه نگاری که ساکن فرانسه می‏باشد را به پنج سال حبس محکوم کرد. محکومیت مازندرانی و چیت ساز توسط دادگاه تجدید نظر به ترتیب به دو و پنج سال کاهش یافت. شاخه اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب چهار تن را به همراه عیسی سحرخیز، روزنامه نگار، دستگیر نموده و آنها را متهم نمود که جزء «شبکه نفوذی» هستند و با رسانه‏‏های خارجی تبانی کرده ‏اند.”