گروه‌های تئاتر شهرستان ها به کنج رانده نشوند/ تئاترشهر حق همه است

کارگردان «کاش می‌شد منم بیام» از آمل که در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت، معتقدست اجرا در تئاترشهر حق همه گروه ها به ویژه گروه های مقیم شهرستان است.

محسن اردشیر که به صورت مشترک با غنچه شکوهیان نمایش «کاش می شد منم بیام» را کارگردانی کرده و از شهر آمل در بخش مسابقه تئاتر ایران (الف) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه برده است درباره وضعیت برنامه ریزی و همکاری ستاد برگزاری جشنواره به خبرنگار مهر گفت: ما این نمایش را در تالار هنر به صحنه بردیم و انصافا باید بگویم که نسبت به ۶ دوره قبلی که در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم، این دوره به لحاظ تیم اجرایی قوی تر و حضور مدیر بخش مرور جشنواره در زمان آماده سازی کار بسیار تأثیرگذار بود.

وی اظهار کرد: متأسفانه در همه دوره های جشنواره تئاتر فجر، بچه های تئاتر شهرستان ها را در کنج می گذارند. سال گذشته من با نمایشی که دارای ۶۴ بازیگر بود در جشنواره حضور پیدا کردم و تقاضای اجرا در سالن اصلی یا تالار وحدت را داشتم که متأسفانه تالار هنر میزبان اجرای ما شد. امسال نیز کسانی که نمایش «کاش می شد منم بیام» را دیدند معتقد بودند که این نمایش باید در سالن بلک باکس اجرا می شد.

کارگردان «کاش می شد منم بیام» درباره وضعیت کمک هزینه پرداخت شده، گفت: تا این لحظه به ما مبلغ ۲ میلیون تومان کمک هزینه پرداخت شده و وقتی با یک گروه شهرستانی دیگر صحبت می کردم به من گفتند که مبلغ ۴ میلیون تومان در ۲ مرحله به آنها پرداخت شده است. کمک هزینه ۴ میلیون تومانی برای یک گروه تئاتری که هزینه های بالایی برای اجرا صرف می کند، یک شوخی است؛ آن هم برای گروهی که وارد بزرگترین جشنواره تئاتری ایران می شود.

اردشیر درباره تقسیم بندی بخش رقابتی جشنواره سی و ششم تئاتر فجر، یادآور شد: بخش مسابقه تئاتر ایران (ب) در فراخوان وجود نداشت و بعد به جشنواره اضافه شد. من نمی دانم که این تقسیم بندی به گروه الف و ب نشان دهنده ضعیف بودن یا قوی بودن آثار است یا نه. فکر می کنم فشارهایی که از سوی ما تئاتری ها به دبیر جشنواره وارد می شود و همچنین زیاد بودن تعداد آثار باعث این تقسیم بندی شده است.

این کارگردان تئاتر مقیم آمل با بیان اینکه خواهش می کنم نگاه متفاوت به گروه های تئاتری خارج از تهران وجود نداشته باشد، تأکید کرد: گروه های تئاتر شهرستان در طول سال یک بار و آن هم در جشنواره تئاتر فجر فرصت اجرا در تهران را پیدا می کنند، پس بهتر است که در سالن های اصلی و مهم تئاتر به آن ها امکان اجرا داده شود. متأسفانه شاهد هستیم که حتی در جشنواره تئاتر فجر نیز بار دیگر این فرصت به گروه های تهرانی داده می شود.

وی در پایان پیشنهاد داد که در طول سال یکی از سالن های مجموعه تئاتر شهر به اجرای گروه های تئاتر مقیم شهرهای مختلف کشور تعلق بگیرد زیرا همه گروه های تئاتری حق اجرا در مجموعه تئاتر شهر را دارند.

نمایش «کاش می شد منم بیام» با حضور پونه غدیری، سارا یزدانی، فرخنده ابر اهیمی، علی نعمتی و محمدرضا شجاعی روز پنجشنبه ۵ بهمن در تالار هنر به صحنه رفت.