اکران فیلم “رستاخیز” با اعمال افکت نور از سر گرفته می‌شود

ارسال کننده آقای بهروز خسروی 8 مرداد 94

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد گفته که فیلم “رستاخیز” در صورت افکت نور روی تصویر شخصیت‌های مورد نظر مراجع تقلید بزودی اکران می‌شود. به گفته او اکران فیلم “رستاخیز” تا زمان “جلب رضایت مراجع” متوقف خواهد بود.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست هفتگی با خبرنگاران از اکران دوباره فیلم “رستاخیز” به کارگردانی احمد رضا درویش در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش فرارو، او درباره بازگشت این فیلم به پرده سینماها یادآور شد که قرار است درویش، کارگردان فیلم، تغییراتی را با استفاده از افکت نور بر روی صورت شخصیت مورد نظر مراجع تقلید اعمال کند.

در فیلم “رستاخیز” چهره “عباس بن علی”، پسر امام اول شیعیان و “علی اکبر”، پسر امام سوم شیعیان، به وضوح به تصویر کشیده شده است. در سایر فیلم‌های مذهبی تولید شده در ایران چهره “معصومان مذهب شیعه” به صورت نور درآمده یا اصلا نشان داده نمی‌شود.

درویش پیش از این تاکید کرده بود برای نمایش چهره معصومان با مراجع تقلید مشورت کرده و در ساخت این فیلم هم “لحظه‌ای از نظرگاه مرجعیت خارج نشده ولی مراجع تقلید در این زمینه نظرات متفاوتی دارند”.

بهادر زمانی، بازیگر نقش عباس بن علیبهادر زمانی، بازیگر نقش عباس بن علی

نوش‌آبادی همچنین یادآور شده که تغییراتی که قرار است بر فیلم اعمال شود موجب نارضایتی عوامل و دست اندرکاران است اما امیدوار است با توجه به “ضرورت موجود” عوامل فیلم راضی به انجام تغییرات شوند.

فیلم “رستاخیز” نخستین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما به خاطر اعتراض برخی مراجع تقلید، برای اکران عمومی ۴۰ دقیقه از آن حذف شد. با وجود اکران فیلم هم‌زمان با عید فطر در ایران آغاز شد اما چند روز بعد، بار دیگر به دلیل اعتراض‌ها جلوی اکران آن گرفته شد.

بیشتر بخوانید: “اعتراف به اشتباه” احمدرضا درویش درباره برخی صحنه‌های فیلم “رستاخیز”

به گفته سخنگوی وزارت ارشاد، اکران فیلم “رستاخیز” تا زمان “جلب رضایت مراجع” متوقف شده و در عین حال از کارگردانان فیلم‌های مذهبی خواسته شده که قبل از تولید آثارشان، نظر مراجع را در فیلم‌هایشان لحاظ کنند.

فیلم “رستاخیز” درباره واقعه عاشورا است و مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام سوم شیعیان را به تصویر می‌کشد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر موفق به کسب ۹ سیمرغ بلورین و جایزه بیرق طلایی (ویژه مصطفی عقاد) شده است.

پس از نخستین نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر، مراجع تقلیدی همچون مکارم شیرازی، وحید خراسانی، علوی گرگانی و مقتدایی نسبت به نمایش چهره معصومان واکنش نشان دادند.

مکارم شیرازی در این زمینه نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، نوشت و ایوبی در سفر به قم به رایزنی برای جلب رضایت مراجع تقلید پرداخت.