کارگردانان سینمای مستند به وزیر شکایت بردند

به گزارش خبرگزاری فارس، هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران در واکنش به نوع داوری در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشت.

در متن این نامه آمده است:

«جناب آقای صالحی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام

در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر سینمای مستند ایران به شکل ظالمانه ای نادیده گرفته شد و پاسخ ندادن مسئولان، ما را بر آن داشت تا شکواییه ای خدمت جنابعالی تقدیم کنیم.

هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند روز 29 دی ماه در موزه سینما به مسایل مبرم مستندسازان اشاره کردند و طی نامه‌ای که  به دفترتان ارسال شد، خواستار توجه جدی‌تر جشنواره فیلم فجر به سینمای مستند از جمله بازگرداندن سه جایزه جشنواره به مستندسازان شده بود.

جناب آقای وزیر:

بحث در نحوه حضور فیلم مستند در جشنواره فیلم  فجر از سال 1395 آغاز شد. در  پاییز آن سال نمایندگان گروه «هنر و تجربه»، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نمایندگان انجمن مستندسازان و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند با دبیر جشنواره و ریاست وقت سازمان سینمایی، حجت‌الله ایوبی دیدار کردند و تصمیم گرفتند که هیات انتخاب از بین تولیدات سینمایی، 11 فیلم انتخاب و 2 فیلم مستند بلند از بین 11 فیلم به مرحله سودای سیمرغ راه یابد و مانند سایر آثار سینمایی در همه بخش‌ها همچون کارگردانی، فیلمبرداری، صدا و تدوین داوری شوند. این تصمیم در سی و پنجمین دوره عملی نشد و آثار منتخب توسط هیات داوری تخصصی داوری شد و مستندسازان سه جایزه دریافت کردند. در سال جاری عزمی راسخ برای اجرایی شدن طرح سال 95 بوجود آمد ولی واقعیت نشان می دهد که ساز و کار روشنی وجود نداشت. هرچند دبیر سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر روز جمعه 21 مهر به خبر آنلاین گفتند:

یکی از تفاوت‌های جدی جشنواره امسال با دوره‌های گذشته، امکانی است که برای فیلم‌های مستند و هنری و تجربی فراهم شده است، به این ترتیب که یک اثر مستند سینمایی می‌تواند در تمامی زمینه‌های فنی و هنری مورد داوری قرار بگیرد و جایزه این بخش فقط محدود به کارگردانی و تهیه‌کنندگی و پژوهش نیست. آثار مستند و هنر و تجربه محدودیتی در زمینه داوری نخواهند داشت و در تمامی بخش‌ها داوری می‌شوند و می‌توانند نامزد شوند.

جناب آقای وزیر

به گواهی آمار، سال های اخیر سینمای مستند ایران در مجامع جهانی شأن و جایگاه سینمای ما را ارتقا بخشیده  پس لازم است بدانیم چرا در وطن خودمان مورد توهین قرار می گیرد. به گمان ما  نحوه  عمل داوران با سینمای مستند و مستندسازان، فقط  ناشی از درک نظری ناقص و عدم پایمردی هیات داوران و کم قدر انگاری آنها نیست، بلکه عمیقا با ساختار و تشکیلات مدیریتی نیز پیوند دارد که به آیین نامه خود وفادار نیست.

از این رو شایسته است سازمان سینمایی، به خاطر عدم اجرای تعهد خود نسبت به سینمای مستند، چینش نامناسب و عدم توجیه داوران و چیزی که آقای صدرعاملی در گفتگو با ایسنا آن را سیاست های غلط شورای سیاستگذاری جشنواره فجر و تأکید دبیر جشنواره روی این سیاست ها نامیده است، از مستندسازان عذرخواهی کند و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را به عهده بگیرد.

 ما می‌خواهیم  با دستور مستقیم حضرتعالی، بی قید و شرط بخش مستند جشنواره فجر با حضور سالانه یازده فیلم مستند بلند و داوران تخصصی به جشنواره باز گرداند شود و از ارکان تغییرناپذیر آن باشد.

آقای وزیر! هزینه جشنواره ملی فیلم فجر از بودجه عمومی کشور که متعلق به تمام ایرانیان است تأمین می شود. شایسته نیست در دولت تدبیر و امید این بودجه به نفع عده ای خاص و در طبقه ای خاص هزینه شود. سینمای ایران متعلق به تمام فیلمسازان چه داستانی و چه کوتاه و انیمیشن و مستند است و سینما سینما است بی قید و شرط.

انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند پیگیر شکایت خود تا نتیجه مطلوب خواهد بود و از حیثیت پایمال شده مستندسازان ایران در جشنواره فجر گذشت نخواهد کرد.

با سپاس، هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران»