توقیف سه نمایش در تئاتر آزاد

خبرگزاری هرانا ـ سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی گفت که سه نمایش به دلیل بی توجهی به تذکرهای داده شده و همچنین رعایت نکردن شئونات اخلاقی توقیف شدند، کارگردانان تئاتر آزاد برای استفاده از موسیقی باید از دفتر موسیقی ارشاد مجوز بگیرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، حسین مؤذن سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در ارتباط با تعداد توقیف نمایش‌هایی که به‌عنوان تئاتر آزاد به روی صحنه هستند، گفت: “درحال حاضر ۳ اثر نمایشی که به‌عنوان تئاتر آزاد به روی صحنه هستند، تولید شده است، نمایش‌های «پرویز و پونه» به کارگردانی عبدالرحمن قادری، نمایش «۸۵ سالگی» پوریا وزیری و نمایش «همسفر عشق» به کارگردانی محمدرضا اسماعیلی توقیف شده‌اند”.

وی در ادامه افزود: “برای اینکه یک کار توقیف شود از چندین مرجع مشخص نتایج به ما اعلام می‌شود. درابتدا گزارشات مردمی است که به‌صورت مکتوب و یا تلفنی به ما اطلاع داده می‌شود و می‌گویند در این کارها شئونات اخلاقی رعایت نشده است”.

در مرحله دوم از مراجع قانونی این نکات به ما گوشزد می‌شود و همچنین نظارت نامحسوس ما که توسط افراد کارشناس ما بر این نمایش‌ها وجود دارد، از دیگر منابعی است که باعث می‌شود یک نمایش توقیف شود.

او همچنین گفت: “از کارگردانان این ۳ نمایش پیش از این تعهد گرفته شده بود و قرار بود که برخی نکات را اصلاح و رعایت کنند، اما متأسفانه تذکرات ما را جدی نگرفتند. در این نمایش‌ها گزارشات مردمی و نظارت نامحسوس ما به این نتیجه رسید که شئونات اخلاقی به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود، در نتیجه این نمایش‌ها توقیف شدند، البته کارگردانان این ۳ اثر تلاش قابل توجهی داشتند تا آثارشان از توقیف خارج شود، اما ما اعتقاد داریم باید مسیر درستی برای اینکه این نمایش‌ها بر روی صحنه بازگردند، طی شود”.

مؤذن در ادامه با اشاره به اینکه نقدهای جدی را به تئاتر آزاد داریم، گفت: “برای اینکه به یک تعریف درست از یک تئاتر آزاد برسیم، کارگروهی را تشکیل دادیم تا یک برنامه‌ریزی میان‌مدت به نتایج مدنظر برسند و خطوط قرمز را مشخص کنند، اما در شرایط کنونی نظارت نامحسوس ما از این نمایش‌ها سعی بر این دارد نمایش‌ها را به لحاظ کیفی و رعایت شئونات اخلاقی مورد بررسی قرار دهد”.

او همچنین گفت: “اگر در این پروسه نمایشی توقیف شود، دیگر هم‌چون گذشته لوح شاهد را قبول نخواهیم کرد، بلکه حتماً باید شورای نظارت و ارزشیابی و کارشناسانان ما که تحصیل‌کرده حوزه تئاتر هستند، نمایش را دوباره بازبینی کنند و در همان جا از اجرا فیلم‌برداری شود”.

تنها به این دلیل که اگر در حین اجرا تفاوت فاحشی را با آنچه که ضبط شده و کارشناسان مشاهده کرده‌اند، دیدیم نمایش توقیف شود، اما باید دقت داشت در پاره‌ای از مواقع ممکن است این توقیف برای نمایش همیشگی باشد.

مؤذن درباره استفاده از موسیقی و حتی نوع آن، گفت: “از این به بعد کارگردانان باید برای موسیقی خود از دفتر موسیقی ارشاد مجوز بگیرند؛ چراکه آن‌ها هم متخصصین این کار هستند و هم به درستی می‌توانند به لحاظ اخلاقی شرایط یک موسیقی و تأثیر آن را بررسی کنند”.

او در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا سایر نمایش‌ها که در مجموعه تئاتر شهر یا ایرانشهر به روی صحنه می‌رود برای موسیقی که در نمایش استفاده می‌کنند، همین مسیر را طی می‌کنند، اظهار داشت: “خیر، اما باید دقت داشته باشیم استفاده از موسیقی در تئاترهای آزاد و همچنین گستردگی حجم آن به گونه‌ای است که باید یک مرجع قابل قبول آن را تأیید کند”.

گزارشاتی داشته‌ایم که مخاطبین اظهار کرده‌اند این موسیقی‌ها با موازین اخلاقی ما مطابقت ندارد و در اصطلاح آن طرف آبی است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص کلمه آزاد نیز باید به یک اتفاق نظر کلی برسیم، گفت: “برخی از آزاد تفسیر و معنی دیگری غیر از آنچه که باید باشد، می‌کنند و هرچه که صلاح بدانند در نمایش‌شان استفاده می‌کنند، آن‌ها با توجه به همین معنی بسیاری از شوخی‌هایی که جنسی و جنسیتی است در آثارشان استفاده می‌کنند”.

او در پایان خاطرنشان کرد: “اگر با بسیاری از افرادی که در تئاتر حرفه‌ای مشغول به کار هستند صحبت کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها این‌گونه نمایش‌ها را به لحاظ کیفی نمی‌پذیرند، چه بسا شاهد تأثیرات بد تئاتر آزاد منجمله شوخی‌های مبتذلی که در آن وجود دارد در تئاتر حرفه‌ای هستیم”.

مؤذن در پایان درباره کارگروهی که قرار است تئاتر آزاد را بررسی کند، گفت:‌ “در این کارگروه از افراد تحصیل‌کرده که شناخت خوبی نسبت به تئاتر دارند، استفاده کرده و همچینین تلاش شده از افراد با تجربه که در نمایش‌ها حضور داشتند نیز استفاده شود. داوود فتحعلی‌بیگی از جمله این افراد است”.