اطلاعیه شماره 649 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

نصیر برهان زهی، یعقوب رویان، یاسر انصاری، مرتضی ذاکری،  شهاب دیر و سالار شادزی

در انتظار اعدام هستند

اما، وزیر امردین  و فاطمه سالبِهی در سال جاری اعدام شدند.

(تمامی مجرمین نامبرده بهنگام ارتکاب جرم ۱۴، ۱۵،۱۶و۱۷ساله بوده اند)

در یکی از روزهای خرداد ۱٣٨۷، مردی در شیراز به قتل می رسد. جسد او را در خانه اش پیدا می کنند.

نکته مهممرد مقتول مسئول روابط عمومی دادگستری است. آن روز فاطمه مثل هر روز به دبیرستان رفته بوده تا درس بخواند و امتحان بدهد. از آنجایی که جسد در محل سکونت مقتول یافت شده، همسر او به اتهام قتل دستگیر و زندانی می شود

. در یک جلسه دادگاه شتابزده یک دختردانش آموز دبیرستانی ۱۶ ساله متهم به قتل شناخته شده و حکم اعدام وی صادر شده و سپس به تایید دیوان عالی کشور نیز می رسد وحکم اعدام او در۲۱ مهرماه ۱۳۹۴  اجرا شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بسیاری از نهادهای حقوق بشر در داخل و خارج از ایران و دولت‌های مختلف، از ایران خواسته‌اند که از اعدام کودکان صرف نظر کند و سازمان عفو بین‌الملل نیز در فوریه سال ۲۰۱۱ با انتشار بیانیه‌ای در مورد احتمال اعدام فاطمه سالبهی هشدار داده و خواستار توقف اعدام او و کودکان در ایران شده بود

.اما: دادگستری شیراز این حقیقت که متهم به قتل، یک نوجوان زیر۱٨ سال بوده را در نظر نمی گیرد و برخلاف استانداردهای بین المللی حقوق بشر و تعهدات دولت ایران، وی را محکوم به اعدام می نماید.

ایران از نظر قانونی عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک است، از این رو موظف است که قانون منع اعدام کودکان مجرم را رعایت نماید. این دو پیمان نامه به روشنی مجازات مرگ را در مورد افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱٨ سال دارند منع می کند. و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، در آبان‌ماه سال ۹۳ میگوید:اعدام کودکان زیر ۱۸ سال دروغ محض است.

اما: فعالان حقوق بشر و حقوق کودک می‌گویند که از سال ۲۰۰۵ تا کنون، دست‌کم ۵۰ کودک اعدام شده‌اند و ۱۰۰ نفر در انتظار اجرای حکم اعدام‌شان هستند و برخلاف ادعای آقای  لاریجانی، نه فقط کودک ۱۷.۵ ساله که کودکان به‌خاطر جرائمی که در ۱۴ سالگی‌شان هم داشته‌اند، اعدام شده‌اند...و بدین گونه است که دولت جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز جهانی مبارزه با اعدام،جنایت دیگری را  رقم میزنند.

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان صدور و اجرا ی هرگونه حکم اعدام و بویژه اعدام فاطمه سالبهی را نقض آشکار تعهدات بین المللی دولت دانسته و مسئولین دولتی ایران را در قبال این جنایت پاسخگو میداند.

ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که اینگونه عملکردها را محکوم نمایند زیرا این اقدام دولت ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است.

649

     کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان