اطلاعیه شماره 648 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع دراویش

دولت جمهوری اسلامی ایران، ناقض حقوق دراویش

دولت جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به دولت را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با سایر ادیان قرار داده‌اند.

کسری نوری، فعال حقوق دراویش در ایران، وب نگار ۲۴ساله، متولد ۶ تیر ۱۳۶۹ و ساکن شیراز است.

این زندانی سیاسی از گردانندگان سایت خبری دراویش گنابادی مجذوبان نور و همچنین از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در سال ۸۸ بود . مسئولان اداره ی زندان های فارس در نامه ای به دادستان شیراز خواستار تغییر محل حبس کسری نوری شدند. وی به دلیل تبلیغ و ترویج درویشی و اخلال در نظم زندان به قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

همچنین در اقدامی از سوی شهرداری بیدخت، زمین نخستین بهداری این شهر متعلق به دراویش گنابادی به مزایده گذاشته شد .

دست اندازی به اموال و حریم بزرگان و پیروان طریقت نعمت الله گنابادی به طور سازماندهی شده بعد از فاجعه حمله به دراویش و تخریب حسینیه شریعت در قم رشد چشمگیری یافته و پس از ان علاوه بر تخریب و پلمپ مراکز عبادی دراویش در شهرهای مختلف ایران بخشی از موقوفات این سلسله و اموال شخصی بزرگان ان به بهانه های مختلف تحت تصرف قرار گرفته است.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان، با استناد به مواد ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن تبعیض عقیدتی و عدم آزادی اندیشه و بیان، خواهان برابری حقوق مردم ایران و نوع بشر فارغ از عقاید مذهبی انان می باشند.

648

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به‌صورت تنها، چه به‌صورت جمعی یا به‌اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.