واکنش ارشاد اسلامی به کشف حجاب دو بازیگر ایرانی

این روزها حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی سخت درگیر است. او هم می‌بایست درباره نمایشگاه مطبوعات، حاشیه‌های فیلم رستاخیز و مسائلی مانند منع فعالیت گروهی از هنرمندان موسیقی ایران توضیح بدهد و هم اینکه به کشف حجاب بازیگران زن ایرانی واکنش درخوری نشان دهد.

فرستنده : بهروز خسروی

کشف حجاب صدف طاهریان. او می‌گوید: داشتم خفه می شدم.

حسین نوش‌آبادی شامگاه گذشته در واکنش به انتشار عکس‌هایی از صدف طاهریان و چکامه چمن‌ماه بدون حجاب اسلامی در شبکه اینستاگرام گفت: «این افراد باید بلافاصله عکس‌ها را بردارند و کارشان را جبران کنند، وگرنه طبق مقررات با آن‌ها برخورد می کنیم. ما به هنرمندان پیشنهاد می‌کنیم عکس‌های شخصی خودشان را در فضای مجازی منتشر نکنند.»

ابتدا صدف طاهریان، بازیگر فیلم‌های «هیچ کجا هیچ‌کس» (ابراهیم شیبانی ۱۳۹۰)، «پس‌کوچه‌های شمرون» (کامران قدکچیان ۱۳۹۱) و «قرار بعدی همان‌جا» (محسن توکلی ۱۳۹۲) کشف حجاب کرد و سپس چکامه چمن‌ماه هم که بازیگری را با بازی در فیلم «بودن یا نبودن» (کیانوش عیاری ۱۳۷۷) آغاز کرد، حجاب از سرش برداشت.

صدف طاهریان اکنون در دبی زندگی می‌کند و ظاهراً قصد دارد با یک شبکه تلویزیونی در مالزی همکاری کند. او در اینستاگرام تلویحاً خبر داده که کشف حجابش آگاهانه بوده و قصد دارد در یک فرصت مناسب درباره فساد در سینمای ایران از مسائلی پرده بردارد. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و محافل اطلاعاتی یک‌صدا نوشته‌اند که او یک بازیگر درجه دو است و او را متهم کرده‌اند که با برداشتن حجاب اسلامی قصد داشته خودش را مطرح کند.

چکامه چمن‌ماه و بهروز وثوقی

طاهریان در برنامه «تبلت» در گفت‌‌و گو با مسیح علی‌‌نژاد می‌گوید: «آدم هر چقدر هم عاشق باشد، وقتی می‌بیند دارد خفه می‌شود کاری می‌کند که خودش را رها کند. من هم خودم را رها کردم، از تمام قید و بندهایی که تویش بودم.»

چکامه چمن‌ماه هم یک هفته بعد چند عکس بی‌حجاب از خودش، از جمله عکسی در کنار بهروز وثوقی را در اینستاگرام منتشر کرد.

سخنگوی ارشاد اسلامی شامگاه گذشته راهکاری برای دو بازیگر ایرانی که کشف حجاب کرده‌اند، پیشنهاد داده و گفته است: «ممکن است آنها خواسته و ناخواسته به برخی شبکه‌های اجتماعی که مدیریتش دست دیگران است اعتماد کرده و مدیریت فضای مجازی خود را به دیگران سپرده باشند و آنها اقدام به پخش اینگونه تصاویر کرده‌اند و باید پاسخگو باشند.»

پس از گفته‌های حسین نوش‌آبادی، چکامه چمن‌ماه عکس‌های خود را از اینستاگرام حذف کرد. او هم در حال حاضر در خارج از ایران به سر می‌برد.

چمن‌ماه در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در فیلم «پایان‌نامه»، ساخته حامد کلاهداری که یک فیلم تبلیغاتی برای مخدوش جلوه دادن نهضت سبز بود بازی کرده است. در آن زمان از هانیه توسلی، سارا خویینی‌ها، مازیار باقری، سعیده حمیدی، سروش حائری و علی نجفی دعوت شده بود که در این فیلم بازی کنند اما آن‌ها از پذیرش نقش در این فیلم خودداری کرده بودند.

این نخستین بار نیست که بازیگران ایرانی کشف حجاب می‌کنند. گلشیفته فراهانی در سال ۱۳۸۷ به خاطر بازی در فیلم آمریکایی «مجموعه دروغ‌ها» ممنوع‌الخروج شد. در پیش‌پرده این فیلم او در کنار لئوناردو دی‌کاپریو بدون حجاب اسلامی دیده می‌شد. بعدها فراهانی از ایران خارج شد و در برابر دوربین ژان موندینو، عکاس سرشناس فرانسوی و برای مجله مادام فیگارو نیمه‌برهنه شد.

مینا لاکانی که برای بازی در فیلم «دیدار» (محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۳) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را به دست آورده بود، پس از مهاجرت به آمریکا در برنامه «شباهنگ» بدون حجاب ظاهر شد.

محبوبه بیات، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که با بازی در فیلم «گوزن‌ها» ساخته مسعود کیمیایی به سینمای ایران راه پیدا کرد، در فرانسه پناهنده شد و حجاب از سرش برداشت. به او پیشنهاد شده بود در مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» بازی کند، اما او نپذیرفته بود.