علی خامنه‌ای: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که فعالیت دانشگاه‌ها باید در راستای “نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی” باشد. او همچنین در زمینه سیاست آموزش عالی، انتقاداتی را مطرح کرد.

فرستنده : علی تورج

رهبر جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه، ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر)، با رئیسان دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری دیدار کرد و از مسئولان دانشگاهی خواست تا به تفکر در این مورد بپردازند.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: “دانش هسته‌ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سال‌ها پیش روی آن سرمایه‌گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد، قطعا نیازمند انرژی جایگزین هستیم.”
آیت‌الله خامنه‌ای گفت که دلیل تصمیم به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی، شرایط سختی بود که کشورهای غربی برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران مطرح کردند. او گفت که دشوارترین مرحله در غنی سازی اورانیوم، رسیدن به خلوص ۲۰ درصد است و افزود که پس از این مرحله، دستیابی به اورانیوم با خلوص تا ۹۹ درصد به سادگی امکانپذیر می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی گفت: “علت دستپاچگی غربی‌ها در قضیه هسته‌ای همین موضوع بود.”
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین خواستار مشارکت دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی شد و گفت که در زمینه اجرای این طرح، “آنچه که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه گزارشی در باره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من داده‌اند.” روز گذشته گزارش شد که رهبر جمهوری اسلامی برنامه اقتصادی مقاومتی تدوین شده توسط دولت را بدون رد یا تایید این برنامه، چهار توصیه “برای اجرای موفق و موثرتر” برنامه اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است.
رهبر جمهوری اسلامی به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها هم اشاره کرد و ضمن انتقاد از برخی از این برنامه‌ها، گفت: “برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند که دانشجویان باید شاد باشند.” آیت الله خامنه‌ای با رد چنین برنامه‌هایی گفت: “کار فرهنگی صحیح این است که انسان مومن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور، نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.” وی بصیرت را عامل “جلوگیری از لغزش‌ها” دانست و گفت: “علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه ۸۸، که انسان‌های بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود.”
در جریان اعتراضات علیه نتیجه اعلام شده دهمین دوره ریاست جمهوری، آیت‌الله خامنه‌ای کسانی را که موضع دولت وقت در دفاع از نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرفتند، به خصوص آنهایی را که با تشکیلات حکومتی مرتبط بودند “افراد بی‌بصیرت” توصیف کرد. وی در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: “هنگامی که طرف مقابل می‌گوید انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، در لحظه نیاز، وظیفه انجام نخواهد شد.”