اطلاعیه شماره 656 کمیته ی اقوام

هموطنان آزاده و انسانهای آزادیخواه

بخش عمده ای از محکومان به اتهامات سیاسی و عقیدتی ایران صرفنظر از ایرادات اساسی مندرج در احکام صادره، هزینه بی توجهی مسئولان قضایی و امنیتی و کارکنان سازمان زندان ها در عدم  رعایت بایسته ها و استانداردهای بهداشتی درمانی  را با جان خود پرداخته  ومی پردازند.

در حال حاضر افرادی در بندهای سیاسی عقیدتی زندان های مختلف کشور از جمله ارومیه، زاهدان، رجایی شهر، اوین و… به سر می برند که بعلت ابتلا به بیماری های حاد و مزمن، فقدان امکانات پزشکی ودرمانی، همراه با عدم توجه مسئولین زندان به این بیماران محبوس و اسیر شده ، در معرض خطر جانی قرار دارند.

Capture

وضعیت خطرناک و عدم درمان افشین سهراب زاده زندانی سیاسی مبتلا به سرطان:

«افشین سهراب‌زاده» یکی از زندانیان سیاسی کُرد به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روده و خونریزی داخلی، در معرض خطر جدی مرگ قرار دارد.”وی از هفته گذشته برای معالجه از زندان میناب به تهران منتقل شده است، تاکنون هیچ اقدامی جهت معالجه‌ی وی انجام نگرفته است. او خرداد ۱۳۸۹، بازداشت شد و به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد  به ۲۵ سال زندان همراه با تبعید  محکوم شد.

شرایط جسمی کیوان داودی زندانی سیاسی وخیم است:

کیوان داودی فعال سیاسی  کرد به دلیل شرایط بد محیط زندان ازلحاظ سلامت جسمی در شرایط نامساعدی قرار گرفته است.با اینکه وضعیت و شرایط جسمی این فعال سیاسی  رو به وخامت گذاشته شده است ولی مسئولان زندان و ماموران تا این لحظه با اعزام این زندانی  به بیمارستان مخالفت کرده و مانع ازمداوای وی شده اند.او 7 سال قبل  در ١٩ سالگی بازداشت و به ١٠ سال زندان محکوم گردیده است.

ادامه اعتصاب غذای رمضان احمد کمال در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی:

اعتصاب غذای وی در اعتراض به شرایط بد جسمی ناشی از ضرب و شتم و گلوله به هنگام بازداشت و عدم رسیدگی مسوولین جهت اعزام او به مراکز درمانی است. رمضان کمال احمد در زمان بازداشت به دست نیروهای سپاه پاسداران، با وجود اصابت چندین گلوله بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نیروهای سپاه مسافتی طولانی وی را با ماشین بر روی زمین کشیده‌اند. دست راست او به حالت نیمه فلج درآمده است و حتی پیش‌تر نیز در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در شهر ارومیه، زخم‌های وی دچار کرم ‌زدگی می‌شود.

مرگ یک زندانی بر اثر عدم رسیدگی پزشکی در زندان زاهدان:

آرمان پایه، پس از 1 سال بیماری و تحمل دردهای شدید و جانکاه به دلیل عدم رسیدگی های پزشکی و درمانی روز جمعه 7 آبان ماه جان باخت. آرمان پایه 42 ساله، سرهنگ نیروی انتظامی، به اتهام ارتباط با گروههای مخالف رژیم جمهوری اسلامی و داشتن مواد مخدر در 16سال قبل دستگیر و به حبس ابد محکوم شده بود.

تعیین حکم اعدام برای یک نوجوان 17 ساله:

دهم آبان ماه آسو سهرابی که سه سال قبل به اتهام قتل یک شهروند بوکانی بازداشت وزندانی شده بود، روز شنبه 09 آبان از سوی دادگاه انقلاب بوکان به اعدام محکوم شد. این در حالی است که کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک اعدام افراد کم‌تر از هجده سال را منع می‌کند.

فعالین کمیته دفاع ازحقوق اقوام و ملل ایرانی اعلام میدارند که در نظر داشتن توان جسمانی و روانی محکومان قضایی در نظام کیفری ایران، از جمله شاخص هایی است که به موجب قانون در اجرای احکام جزایی باید مورد ملاحظه قرار گیرد از اینرو حفظ امنیت وجان زندانیان بیمار، بویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی از اولویت دو چندان برخوردار است.

بنا براین:

مسئولیت حفظ جان زندانیان و بویژه زندانیان سیاسی وعقیدتی  درایران، با شماست

656

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام وملل ایرانی