گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در فروردین ماه ۱۳۹۸

 

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در فروردین ماه ۱۳۹۸

 

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

  • ماده۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
 در گزارش  فروردین ۱۳۹۷ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:


اجتماعی

محمد اصفهانی:دلال‌بازی در همه چیز رسوخ کرده است

 

محمد اصفهانی گفت: دلال بازی در همه چیز رسوخ کرده است از جمله ترانه و آهنگ. عملا به جای اینکه هنرمند باشند بیزینس من هستند. فقط پول باشد کار را انجام می‌دهند.

 

کتابی برای غبارروبی از حافظه تاریخی ایران و جهان

 

اگر روحانیت شیعه در ایران قدرت را در دست نمی‌گرفت، بنیادگرایی اسلامی نمی‌توانست مانع رشد مدرنیته در خاورنزدیک و میانه شود و اگر اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان لشکرکشی نمی‌کرد، جنگی آغاز نمی‌شد که امروز هم بخشی از خاور نزدیک و میانه در شعله‌های آن می‌سوزد.

جواد طالعی – کتابی با عنوان «۱۹۷۹، سالی که جهان امروز آغاز شد» به تازگی از سوی بنگاه انتشاراتی سی‌اچ‌بک آلمان روانه بازار کتاب این کشور شده است. این کتاب، اثر فرانک بوش مدیر مرکز مطالعات تاریخ معاصر آلمان و ناشر مجله تخصصی تحقیقات معاصر در این کشور است.

 

اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

یک گزارشگر دیگر در آستانه حذف از شبکه سه!

 

حذف عادل فردوسی پور و برنامه ۹۰ از شبکه سوم سیما، جنجالی‌ترین اتفاق ممکن در هفته‌های اخیر بود که حواشی بسیاری در پی داشت. با این حال، به نظر می‌رسد پروژه کمرنگ کردن گزارشگران دیگر نیز در این شبکه کلید خورده است. موضوع به برنامه گزارش ورزشی مربوط می‌شود. برنامه‌ای که به پخش مستقیم رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ساعات پایانی شب اختصاص دارد.

 

 

بازداشت ها

احضار شاعر شهیر کُرد به اطلاعات کرمانشاه

 

 

آسونیوز/ بنا به گزارشی که به مرکز خبر ی آسونیوز رسیده، در جریان برگزاری مراسمات نوروزی از سوی شهروندان لک – کورد زبان در کرمانشاه تحت عنوان “آتش نوروز در لکستان” کیومرث امیری کله جویی مُلقب به “لک امیر” از شعرای شهیر و نامدار کورد کرمانشاهی، از سوی نیروهای امنیتی به اداره اطلاعات این شهر احضار، و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت.

وزارت اطلاعات فردی را به جرم نشر کتاب‌های ممنوعه بازداشت کرد

 

 

اواخر دی‌ماه امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود در طول دو ماه بیش از یک میلیون کتاب ممنوعه کشف و ضبط شده است.

-پیشتر رئیس پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی دلایل اقدام به جمع‌آوری این کتاب‌ها را «پیرو اعتراضات امت حزب‌الله، ناشران، مؤلفان و نویسندگان» نسبت به عرضه «کتاب‌های ضاله، غیرمجاز و خلاف موازین شرعی و قانونی در کتاب فروشی‌های محدوده انقلاب» اعلام کرده بود.

صدور واجرای حکم

 

.علمی فرهنگی

ماجرای شعرهای منتشرنشده نیما چیست؟

 

کتاب «نوای کاروان، دفتر دوم از شعرهای منتشرنشده‌ نیما یوشیج» به تصحیح سعید رضوانی با حضور کامیار عابدی، احمدرضا بهرام‌پورعمران و مصحح کتاب در شهر کتاب نقد شد.

بی‌اعتنایی به انتقادات شایسته موسسه شهرستان ادب نیست

 

محمد رضا صادقی در نامه‌ای از آنچه بی‌اعتنایی موسسه شهرستان ادب به انتقادات منتقدان و دلسوزان ادبیات انقلاب اسلامی نامید گلایه کرد.

 

مطبوعات چاپی در ایران “در سال ۹۸ از نفس می‌افتند”

مدیر مسئول یکی از روزنامه‌های چاپ تهران می‌گوید مطبوعات چاپی ایران آینده تیره و تاری دارند و اگر مشکلات آنها شناسایی و برای رفع آنها اقدامی نشود از نفس خواهند افتاد.

 

کمبودها ومحرومیتها

 

مطبوعات سال بعد از نفس می‌افتند!

 

مدیرمسئول روزنامه «آرمان امروز» درباره آینده مطبوعات در سال ۹۸ گفت: آنچه برای آینده مطبوعات پیش بینی می‌کنیم با این علائم، آینده تیره و تار و از نفس افتاده است؛ مگر اینکه با شناسایی مشکلات و رفع آن‌ها اقدامی انجام دهند.

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

ممنوعیت آواز زنان در ایران؛ سهیلا گلستانی، خواننده ایرانی به دادگاه احضار شد

 

سهیلا گلستانی، خواننده و عضو پیوسته کانون خوانندگان سنتی ایران، با انتشار تصویری از یک ابلاغیه در فضای مجازی، از احضار خود به دادگاه به اتهام “ارتکاب به فعل حرام در ملا عام” به دلیل آواز خواندن خبر داد.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۸، سهیلا گلستانی، خواننده زن ایرانی با انتشار ابلاغیه‌ای در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از احضار خود توسط بازپرسی شعبه ۱۶ دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان به اتهام “ارتکاب به فعل حرام در ملا عام” به دلیل آواز خواندن خبر داد.

 

مطبوعات

مدیر شبکه نسیم به خاطر برنامه مهران مدیری توبیخ شد

 

علی عسکری، رئیس صدا و سیمای ایران، مدیر شبکه نسیم را به دلیل “بی‌توجهی به بیان مطالب غیرمنصفانه در برنامه دورهمی” با اجرای مهران مدیری توبیخ کرده است.

 

هنرمندان زندانی

 

 

کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران