بیانیه حدود ۲۰۰ شاعر، نویسنده و هنرمند در اعتراض به حکم حبس نیما صفار

حدود ۲۰۰ شاعر، نویسنده و هنرمند با انتشار بیانیه ای صدور حکم ۸ ماه حبس تعزیری علیه نیما صفار، شاعر و نویسنده و فعال مدنی گرگانی را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است “جرم نیما صفار، دوست شاعر و منتقد ما، واکنش به تک تک رویدادهای دور و برش است. بی تفاوت نبودن و خنثا نبودن است. آیا هشت ماه زندان، پاداش انتقادات او به وضع موجود است، پاسخ منتقد است؟!”. نیما صفار پیشتر توسط دادگاه تجدید نظر استان گلستان، به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۹ مردادماه ۹۸، حدود ۲۰۰ شاعر، نویسنده و هنرمند، بیانیه ای را در اعتراض به محکومیت نیما صفار، شاعر، نویسنده و فعال مدنی ساکن گرگان را محکوم کردند.

متن کامل این بیانیه و اسامی امضا کنندگان که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، در ادامه می‌آید:

“فکر کردن به آزادی. بسط دادن آزادی. فکر کردن به نیما صفار. شعر دیدن چیزها. قبض و بسط حاصل از شکستن زمان. شناخت پدیدارهای زندگی.  واکنش نشان دادن به تک تک رویدادها. جرم نیما صفار،  دوست شاعر و منتقد ما، واکنش به تک تک رویدادهای دور و برش است. بی تفاوت نبودن و خنثا نبودن است.

آیا هشت ماه زندان، پاداش انتقادات او به وضع موجود است، پاسخ منتقد است؟!

نیما صفار در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۷، در مرحله بدوی و توسط شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

بر اساس دادنامه صادره در دادگاه بدوی، اتهام مطروحه علیه وی “فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی” عنوان شده بود. مصادیق مورد استناد دادگاه مطالب نوشته شده در صفحات شخصی او بوده است.

این نویسنده گرگانی در دوران دادرسی پرونده خود وکیل نداشته و پس از صدور این حکم درخواست تجدیدنظر کرده بود.

 

جلسه دادگاه تجدید نظر این فعال مدنی در تاریخ ۱ مردادماه سال جاری در شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان گلستان برگزار و در تاریخ ۶ مردادماه تایید حکم بدوی به وی ابلاغ شد.

لازم به ذکر است آقای صفار در شهریورماه سال ۹۶ نیز به تحمل ۸۰ روز حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در بهمن ماه سال ۹۶ جهت تحمل دوران محکومیت روانه زندان گرگان شد و در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۹۷ با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد.