انتقال اجباری هنگامه شهیدی به بیمارستان روانپزشکی و بازگشت به زندان اوین

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی در اوین روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از تلاش برای انتقال او به بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) در تاریخ ۹ دی ماه خبر داده است. این در حالی است که خروج خانم شهیدی از بند زنان به بهانه اعزام وی به بیمارستان طالقانی برای درمان بیماری قلبی او صورت گرفته بوده است. وی پس از مقاومت در برابر ماموران زندان در بیمارستان رازی نهایتا به بند زنان زندان اوین بازگردانده شده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸، هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی در اوین طی یک تماس تلفنی با خانواده اش از تلاش برای انتقال خود به بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) در تاریخ ۹ دی ماه خبر داده است.

به گفته ناهید کرمانشاهی، مادر خانم شهیدی خروج وی از بند زنان به بهانه اعزام به بیمارستان طالقانی برای درمان بیماری قلبی او صورت گرفته بود. خانم کرمانشاهی، با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به نقل از دخترش نوشته است: “روز دوشنبه با دستور یکی از مقامات قضایی مرا به بهانه معالجه و بستری در بیمارستان طالقانی از زندان به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد برده اند”. که با مقاومت خانم شهیدی، چهار مامور مرد وی را به روی زمین کشیده و قصد بیهوش کردن او را به وسیله سرنگی داشته‌اند. خانم کرمانشاهی همچنین به نقل از هنگامه شهیدی افزوده است: “با مقاومت خودم و مهمتر از آن فریاد خانمى که گویا از مسئولان آنجا بود و مرا شناخت با اختیاراتش مانع بستری شدنم در امین آباد شد. سپس مامورین انتقال طى هماهنگی با مسئولان مربوطه و بالاخره با دستور رئیس زندان اوین، غلامرضا ضیایی، من را به اوین و بند زنان برگرداندند”.

مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع خانم شهیدی نیز با انتشار مطلبی در حساب شخصی خود در توئیتر ضمن تایید این خبر نوشته است: “دادستان محترم! ظاهراً برخلاف دستورتان در اعزام هنگامه شهیدی برای درمان قلب به بیمارستان طالقانی، ماموران زندان اوین او را به بیمارستان روانپزشکی امین آباد منتقل و حسب اظهار مادرش، مورد اذیت قرار گرفته و پس از مقاومت به اوین اعاده شده، دستور فوری پیگیری مانع از ایجاد مشکلات بعدی می‌شود”.

به گفته خانم کرمانشاهی، پیشتر برابر ابلاغیه کتبی پزشکى قانونى مبنى بر معالجه و درمان، با ٢ ماه مرخصى هنگامه شهیدی در خارج از زندان موافقت شده بود که به دلیل عدم موافقت معاون دادستان تهران از اعزام وی به مرخصی ممانعت به عمل آمده است.

هنگامه شهیدی، در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۵ از بابت اتهام ارتباط با یک رسانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت شد. مصطفی ترک همدانی، مدتی بعد گفت مرجع دستگیری خانم شهیدی شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران و وزارت اطلاعات شاکی وی است. هنگامه شهیدی پس از حدود ۶ ماه بازداشت موقت در تاریخ ۷ شهریور سال ۹۶ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد؛ اما مجددا در تاریخ ۵ تیرماه ۹۷ در جزیره کیش بازداشت و راهی زندان شد.

این روزنامه نگار در آذرماه ۹۷ توسط شعبه ۱۵دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به تحمل ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و فعالیت های اجتماعی و خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

پیشتر مصطفی ترک همدانی، بخشی از اتهامات خانم شهیدی را  “فعالیت تبلیغی علیه نظام و افترا و توهین و نشر اکاذیب” عنوان کرده بود.