گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه ۱۳۹۸

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه ۱۳۹۸

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
در گزارش دی ماه ۱۳۹۸ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

انصراف از جشنواره «فجر» سیاسی است نه انسانی/ ریشه این تنفر کجاست؟

محمدحسین نیرومند معتقد است نمی‌توان مسئولیت‌های کلیدی هنر را به دست هنرمندانی سپرد که به اصل نظام باور ندارند و در همین بزنگاه‌ها است که مکنونات قلبی خودشان را نشان می‌دهند.

تهدید انصرافی‌های جشنواره فیلم فجر توسط نماینده مجلس

نصراله پژمان‌فر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران درباره انصراف برخی از هنرمندان از جشنواره‌های فجر و تلویزیون اظهار کرد: این اتفاق فرصت خوبی است که هنرمندانی که از مردم فاصله می‌گیرند، وضعیتشان روشن شود. پژمان‌فر بیان کرد: در هفته آینده طرحی را به مجلس می‌بریم که در آن طرح برای هنرمندانی که قرار است با مردم نباشند و از فعالیت‌های هنری انصراف می‌دهند، محرومیت از فعالیت‌های هنری در جمهوری اسلامی ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این گونه نیست که این هنرمندان در برهه‌هایی در کنار مردم باشند و بنا به شرایط تغییر موضع دهند، اگر قرار است نباشند، همان بهتر که هیچ‌وقت نباشند.

کیهان کلهر “شهر خاموش” را به خانواده‌های داغ دیده سقوط هواپیما تقدیم کرد

کیهان کلهر در تازه‌ترین اجرای پروژه‌ی «شهر خاموش»، این اجرا را به همه‌ی ملت ایران و خانواده‌های داغ دیده‌ی سقوط هواپیمای اوکراینی تقدیم کرد.

علیرضا طلیسچی به نفع سیل زدگان سیستان و بلوچستان به صحنه می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت «نوای سپند»، علیرضا طلیسچی پس از اتفاقات تلخ متعدد روزهای اخیر در ایران به‌ جای لغو کنسرت خود، تصمیم به برگزاری اجرا و اهدای تمامی عواید آن به سیل زدگان سیستان و بلوچستان کرد.

شهرام ناظری به احترام خانواده های داغدار کنسرت‌هایش را لغو کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از سقوط هواپیمای اکراینی که موجب درگذشت 176 مسافر این هواپیما شد، شهرام ناظری اعلام کرد که که برای همدردی با هموطنانِ داغدارمان، اجراهایش را لغو کرده است. کنسرت‌های شهرام ناظری قرار بود 25 و 26 و 27 دی‌ماه در اصفهان و شهرکرد و در دانشگاه تهران برگزار شوند.

اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

حاشیه‌های «وارِش» از کجا می‌آید؟

مردم استان گیلان در اعتراض به سریال «وارِش» و آنچه اهانت به خود خواندند، تجمع کردند. نمایندگان این استان و سایر مقامات آن منطقه، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و آن را بی‌حرمتی به گیلک‌ها توصیف کردند.

نامه دوم دبیر جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

 دعوت مجدد نادر برهانی مرند



این که روزنامه نشد/ تحریریه‌ها تکانی بخورند!

«یک هفته از حادثه‌ی سیل در سیستان و بلوچستان گذشت. بر اساس همان پیشینه‌ای که از نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران داشتیم، این بار هم رسانه‌ها با همان دیدگاه قانون طبیعی پیش رفتند؛ یعنی بحران رخ داد و بعد تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی، وارد عمل شدند.»

تعویق اجرای گروه کر شهر تهران/ ترانه‌های منتخب سال معرفی می‌شوند

 اجرای گروه کر شهر تهران که قرار بود ۲۳ و ۲۴ دی ماه برگزار شود، به‌دلیل از دست دادن یکی از اعضای گروه در سقوطِ هواپیمای اوکراینی، که به‌تازگی از این گروه خداحافظی کرده بود، به تعویق افتاد. گروه کر شهر تهران در غم از دست دادن «روجا آزادیان»، از اعضای این گروه، و نیز کلیه‌ جان‌باختگانِ این حادثه‌ تلخ در سقوط هواپیمای اوکراین، و تألم روحی این حادثه با نگارش متنی اجرای خود را به زمان دیگری موکول کردند.

واکنش یک بازیگر به اظهارات عجیب شجاع‌نوری

کوروش زارعی گفت: اگر تلویزیون کم شباهت به کره شمالی نیست پس چرا آقای شجاع نوری الان در سریال “سلمان فارسی” تلویزیون بازی می‌کند؟

بگذارید «بهروز وثوقی» پس از ۴۱ سال بر پرده سینما دیده شود

محسن امیریوسفی، کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی» که نسخه‌ای تازه از این فیلم با بازی بهروز وثوقی را به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل داده، نامه‌ای سرگشاده به هیات انتخاب جشنواره منتشر کرده است.

 بازداشت ها

 اعتراضات دی ماه ۹۸؛ مسعود حکم آبادی در پی انصراف از حضور در جشنواره فجر بازداشت شد

دیروز شنبه ۲۸ دی ماه، مسعود حکم آبادی، تهیه کننده تئاتر و هنرمند ساکن مشهد که پیشتر در واکنش به هدف قراردادن مرگبار هواپیمای مسافربری تهران-کیف توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، از حضور در جشنواره فجر انصراف داده بود، توسط ماموران امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

مدیر و خبرنگار یک پایگاه خبری در استان کهگیلویه و بویراحمد بازداشت شدند

 امروز یکشنبه ۲۹ دی ماه، معاون دادستان یاسوج در امور فضای مجازی اعلام کرد که مدیر و خبرنگار یکی از پایگاه های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد، در پی انتشار یک مطلب بازداشت شدند. وی اتهامات مطروحه علیه این افراد را “نشر اکاذیب” و “تشویش اذهان عمومی” عنوان کرد.

بازداشت حسین کروبی و بازداشت کوتاه مدت رخشان بنی اعتماد توسط نیروهای امنیتی

خبرگزاری هرانا – رخشان بی اعتماد، کارگران سینما، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد. خانم بنی اعتماد پیشتر طی فرخوانی از مردم خواسته بود جهت همدردی با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای اکراینی در میادین اصلی شهرها تجمع کنند. وی پس از ساعاتی تحت فشار نهادهای امنیتی فراخوان خود را لغو کرد. همچنین در گزارشی دیگر حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده است.

صدور واجرای حکم

سه نویسنده ایرانی به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شدند

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران سه نویسنده ایرانی را به ۱۵ سال و شش ماه محکوم کرد. رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن پیش از این در دادگاه بدوی توسط قاضی محمد مقیسه به ۱۸ سال زندان محکوم شده بودند.

علمی فرهنگی

مهدی محمودیان با تودیع قرار کفالت آزاد شد

مهدی محمودیان، روزنامه نگار و از اعضای حزب اتحاد امروز دوشنبه ۹ دی ماه با تودیع قرار کفالت آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ۱۹ آذرماه، در پی حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده بود.

چرا در خانه‌ی فرخی یزدی دوباره بسته شد؟

افتتاح خانه موزه فرخي يزدي

 ایسنا/یزد بسته شدن در خانه‌موزه‌ی فرخی یزدی روزنامه‌نگار و شاعر لب‌دوخته‌ی یزدی در حالی که چندی از گشایش آن پس از سال‌ها می‌گذرد، گلایه‌هایی را به دنبال داشته ولی میراث‌فرهنگی می‌گوید: برای این خانه طرحی گردشگری به صورت دائمی داریم.

چرا ناشران خارجی به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟

مدیر شرکت ویژه نشر معتقد است که مهمترین دلیل عدم حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران نبود اطمینان برای به صرفه بودن این حضور است. افزایش نرخ ارز قیمت کتاب خارجی را بالا برده و فروش آن را بسیار کاهش داده است

کمبودها ومحرومیتها

قطب‌الدین صادقی با مهر مطرح کرد؛ دست‌های ناپاک، تئاتر را به دامن سرمایه‌داری انداخت/ تنها شده‌ایم

 قطب‌الدین صادقی که این روزها نمایش «چنور» را در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه برده، معتقد است دست‌هایی ناپاک تئاتر را به دامن سرمایه‌داری انداخته‌ است و دلالان برای تئاتر تصمیم می‌گیرند.

ایلنا در گفتگو با سه کارشناس بررسی کرد: حجت: پروسه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله غلط بود/ حشمتی: سایر ترک‌ها، گلی و کثیف هستند/ خطابخش: داربست‌های گنبد مسجد تا دو هفته دیگر نصب می‌شوند

این روزها حکایت‌های مختلفی درخصوص مرمت یکی از ترک‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان مطرح است؛ ایلنا گزارشی را درباره نگاه‌های گوناگونی که نسبت به این پروژه وجود دارد بررسی کرده است. یکی از انجام نشدن پروسه واگذاری مرمت به استادکار سخن می‌گوید و دیگری از اصولی بودن مرمت خبر می‌دهد. در عین حال، گفته می‌شود داربست‌ها تا دو هفته دیگر دوباره برپا می‌شوند.

نامه کارگردان «آخرین داستان» به وزیر ارشاد/حمایت از فرهنگ ایرانی و تولید ملی فقط یک شعار است

رهگذر: طرز برخورد با انیمیشن «آخرین داستان» در شأن سینمای ایران نیست

اشکان رهگذر در نامه‌ای به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد از شرایط نامناسب اکران این فیلم گلایه کرده است.

سانسور شخصیت غیررسمی نوجوانان

محمود برآبادی درحالی از بازتاب کم شخصیت غیررسمی نوجوانان در آثار نویسندگان می‌گوید که معتقد است علت این کمبود، مواجهه با سانسور است.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت آثار ادبی طنز کودک و نوجوان اظهار کرد: طنز از ژانرهای مورد علاقه بچه‌ها به‌ویژه نوجوانان است، بنابراین خیلی از ناشران به چاپ آثار تالیفی و ترجمه طنز روی آوده‌اند و بسیاری از نویسنده‌ها هم به آن تمایل پیدا کرده‌اند، چون فروشش تضمین‌شده است، اما آن‌چه امروزه نویسندگان ما انجام می‌دهند، طنز کلامی‌ است تا طنز موقعیت.



  



جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد!

یک نویسنده و کارگردان تئاتر می‌گوید: این همه بچه که همدیگر را کتک می زنند، یکی از دلایلش این است که رودکی را کمتر از مهران مدیری می شناسند؛ خب این جهان جهانِ قشنگی نشد و ما سال ها است که داریم آن را تست می کنیم که به بچه ها فوتبال یاد دهیم اما درون نگری یاد ندهیم و می گوییم هنوز زود است!

  



با عاشقانه‌ترین سنگ‌نگاره ساسانی چه می‌کنند؟

                                                                 یک فعال میراث فرهنگی استان فارس، از ایجاد گودالی در حریم یکی از عاشقانه‌ترین سنگ نگاره‌های ساسانی با نام «تنگ قندیل» توسط اداره‌ی آب و فاضلاب استان فارس در روستای تنگ قندیل کازرون خبر می‌دهد.

هنرمندانی که با عشق به تئاتر سر پا ایستاده‌اند

شفیعی با اشاره به اینکه به راستی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه نقشی در توسعه و حمایت از تئاتر دارند, بیان کرد: به نظر من در این سال‌ها بخش بزرگی از ادارات کل از وظایف خود در مقابل تئاتر سلب مسئولیت کردند. البته کمی بودجه و اعتبار و شرایط اقتصادی کشور قابل درک است، اما در دو و سه دهه اخیر حمایت‌ها کم رنگ‌تر شده و به جایی رسیده که در بسیاری استان‌ها چیزی به نام کمک هزینه بخش هنر‌های نمایشی نداریم.

 نشست «باغ‌های تهران؛ میراث طبیعی و تاریخی در معرض خطر» برگزار می‌شود

به گزارش ایلنا، محسن شیخ‌الاسلامی (معاون میراث فرهنگی استان تهران) با اعلام خبر برگزاری نشستی با موضوع «باغ‌های تهران؛ میراث طبیعی و تاریخی در معرض خطر»، گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران در نظر دارد تا در راستای سلسله گفتگوهای تخصصی میراث فرهنگی و توسعه شهری، هشتمین نشست از این گفتگوها را تحت عنوان «باغ‌های تهران؛ میراث طبیعی و تاریخی در معرض خطر» برگزار کند.

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

تمامی کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها لغو شد

محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردارقاسم سلیمانی از لغو تمامی کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

وضعیت بودجه ای صدا و سیما مناسب نیست

حوزه/ نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مچلس گفت: با اهمیت بالایی که صداوسیما به عنوان رسانه ملی در فرهنگ سازی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی دارد، متأسفانه در بودجه سال آینده درصد بسیاری کمی برای این سازمان درنظر گرفته شده است.

  مطبوعات

 عذرخواهی مجری تلویزیون از دروغ 13ساله‌اش!

گلاره جباری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت:

برای من باور کشتن هموطنانم خیلی سخت بود.

مرا ببخشید که دیر باور کردم و ببخشید که 13 سال در تلویزیون ایران به شما دروغ گفتم.

این شغل را چند سالی است کنار گذاشته‌ام و دیگر هیچوقت به تلویزیون برنمی‌گردم.

افشاگری‌ خواننده مشهور پاپ/ گفتند پول‌بده تا صدایت ازتلویزیون پخش شود!

محمدرضا عیوضی، خواننده باسابقه با اشاره به آن‌چه در زمینه ترانه در موسیقی پاپ می‌گذرد، می‌گوید، عواملی در شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی و مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما حضور دارند که عملکردشان، خراب کردن فرهنگ جامعه است.

 

«نگران» ورود پول‌های مشکوک به عرصه هنر هستیم

                ایسنا/قزوین رئیس حوزه هنری با اشاره به نگرانی‌ها به خاطر ورود سرمایه‌های مشکوک به عرصه هنر، گفت: این نگرانی وجود دارد کسانی که منشأ درآمد آن‌ها مشکوک است در قالب پول‌شویی و عناوین دیگر با ورود به عرصه هنر این عرصه را آلوده مقاصد خود قرار می‌دهند.

سیل “سیستان” را دریابید/ هنرمندان مردم را فرابخوانند

امین میری یکی از هنرمندان تئاتر که اصالتش به سیستان و بلوچستان برمی‌گردد از همکارانش خواست حتی با انتشار یک عکس یا پست در صفحات شخصی‌شان، توجه دیگر هموطنان را به مردم سیستان جلب کنند و همچنین دیگر هنرمند فعال در زمینه تئاتر عروسکی هم از مردم خواست تا کمک‌های خود را از طریق خیریه‌های مردمی به هموطنانشان برسانند.

بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران؛ «رسانه بوق نیست»

                                                                 خبرگزاری هرانا – انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با انتشار بیانیه ای در باره رویدادهای اخیر در کشور گفت “اکنون در حال تشییع اعتماد عمومی هستیم و اولین تابوت‌های آن شامل جنازه‌های رسانه‌های رسمی به‌ویژه صداوسیما و سپس مطبوعات و سایت‌ها است”.

دادگاه مطبوعات؛ مدیر مسئول روزنامه آرمان مجرم شناخته شد

امروز یکشنبه ۱۵ دی ماه، در پی برگزاری جلسه دادگاه مطبوعات در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران، مدیر مسئول وقت روزنامه آرمان به اتهام “نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر” مجرم شناخته شد.

واکنش روزنامه‌های ایران به پنهانکاری در مورد هواپیمای مسافربری اوکراینی

اکثر روزنامه‌های ایران خبر اول شماره روز یکشنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) خود را به اعتراف حکومت به ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران اختصاص داده‌اند.

روزنامه‌های ایران، همشهری و اعتماد به ترتیب تیترهای “نابخشودنی”، “شرمساری” و “عذرخواهی کنید، استعفا دهید” را انتخاب کرده‌اند

 

هنرمندان زندانی

 انتقال اجباری هنگامه شهیدی به بیمارستان روانپزشکی و بازگشت به زندان اوین

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی در اوین روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از تلاش برای انتقال او به بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) در تاریخ ۹ دی ماه خبر داده است. این در حالی است که خروج خانم شهیدی از بند زنان به بهانه اعزام وی به بیمارستان طالقانی برای درمان بیماری قلبی او صورت گرفته بوده است. وی پس از مقاومت در برابر ماموران زندان در بیمارستان رازی نهایتا به بند زنان زندان اوین بازگردانده شده است.

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت نوید میهن دوست در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – با گذشت چهل روز از بازداشت نوید میهن دوست، کارگردان سینما محبوس در زندان اوین، کماکان از وضعیت او اطلاعی در دست نیست. گفته می‌شود این شهروند در بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد.

آزادی زندانیان مطبوعاتی

رها عسکری زاده از زندان اوین آزاد شد

رها (راحله) عسکری‌ زاده، روزنامه‌نگار، عکاس و فعال حوزه زنان امروز سه شنبه مورخ ۱۰ دیماه با تودیع قرار از زندان اوین آزاد شد. خانم عسکری زاده روز پنجشنبه ۷ آذرماه هنگام خروج از ایران در فرودگاه بین المللی امام خمینی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بو

اعتراضات آبان؛ مصطفی محب کیا با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

مصطفی محب‌کیا، فعال سیاسی و عضو هیئت تحریریه مجله “ایران فردا” امروز شنبه ۲۱ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی در ادامه بازداشت شهروندان در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در زندان اوین منتقل شده بود.

 

آرش گنجی با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد

آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران امروز یکشنبه ۲۹ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. آقای گنجی در تاریخ ۱ دی ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین و نهایتا به بند عمومی این زندان منتقل شده بود.
کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران