همه چیز تحت سیطره سیاست است

اسماعیل امینی می‌گوید: همه چیز ما تحت سیطره سیاست است و توجه چندانی به فرهنگ نمی‎شود، اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی. به نظرم حمایت از جشنواره‎ها کمک خوبی برای توسعه فرهنگی است.

به گزارش ایسنا، این شاعر درباره برگزاری مراسم پایانی جشنواره «شعر فجر» در استان سیستان و بلوچستان گفت: جشنواره شعر فجر یک رویداد ملی و شبیه تیم ملی و متعلق به همه ایران است، انقلاب هم این‌گونه شروع شد و این‌گونه نبود که از تهران شروع شود و همه چیز در پایتخت باشد. از سویی باید بگویم این‌ را که امروز به زبان فارسی صحبت می‌کنیم مدیون مردمان سیستان و بلوچستان هستیم.

او ادامه داد: انقلاب از شهرهای مختلف شروع شد و برخی از اتفاقات مهم آن در تهران رخ داد. انقلاب متعلق به همه مردم بود. در جنگ تحمیلی هم همه مردم مشارکت داشتند و شهدایی را تقدیم انقلاب کردند و این استان هم علی‌رغم دوری از مرزهای جنگی دِین خود را به انقلاب ادا کرد.

امینی افزود: از سوی دیگر، سیستان و بلوچستان پایگاه احیای زبان فارسی بود و شاعران برجسته‎ای همچون فرخی سیستانی را به این فرهنگ تقدیم کرده است. خاستگاه زبان فارسی در دوران پس از اسلام سیستان و بلوچستان بوده است. در سلسله صفاریان بود که برای نخستین‌بار دولتی با زبان فارسی ایجاد شد و این‌ را که امروز به زبان فارسی صحبت می‎کنیم مدیون مردمان این استان هستیم. این دو ویژگی موجب شده تا جشنواره شعر فجر منحصر به مکان خاصی نباشد.

دبیر سابق جشنواره شعر فجر با اشاره به تبلیغات برخی افراد در فضای مجازی برای تحریم این جشنواره اظهار کرد: آدم‎ها درباره موضوعات مهم صحبت می‎کنند و باید این‌گونه چیزها را بشنویم و به نظرم چندان مهم نیست. درباره مسلمات نیز افرادی به ایرادتراشی می‎پردازند؛ مانند «شاهنامه» فردوسی که برخی آن را شعر نمی‎دانند. به نظرم در این روزگار چنین فضاسازی‎هایی از مد افتاده است.

او گفت: جشنواره شعر فجر یک جشنواره ملی است که متعلق به نهاد خاصی نیست. این جشنواره همانند تیم ملی است و کسانی که در آن شرکت می‎کنند به واقع به توسعه ورزش ملی اقدام می‌‏کنند. کسانی هم که در جشنواره شعر فجر حضور پیدا می‌کنند، آثار را داوری می‎کنند و یا اشعارشان برگزیده می‎‌شود، به ارتقای زبان فارسی و شعر فارسی کمک می‏‌کنند.

امینی همچنین درباره میزان مشارکت در این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره اعتباری کسب کرده و هم از سوی صاحب‎نظران و هم از سوی جوانان مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‎رسد که افراد جدی در حوزه شعر هستند و نشان می‎دهد که جشنواره تا حدی به اهدافش دست یافته است.