گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در بهمن ماه ۱۳۹۸

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در بهمن ماه ۱۳۹۸

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
در گزارش بهمن ماه ۱۳۹۸ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

«قهوه قجری» به نفع سیل زدگان روی صحنه رفت/ داستان «اتللو» در جنوب

۲ نمایش «قهوه قجری» به کارگردانی آتیلا پسیانی و «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه ها خانه می کند، اتللو» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی اجرای خود را در مجموعه تئاتر شهر آغاز کردند.

علت عدم‌حضور عوامل فیلم “روز صفر” در اختتامیه جشنواره فیلم فجر/ چرا تحریم‌کنندگان جشنواره کاندیدای دریافت سیمرغ شدند؟

بعد از اهدای اولین سیمرغ به سعید ملکان برای فیلم روز صفر در بخش نگاه نو، شهیدی‌فر که اجرای مراسم را به‌عهده داشت درباره نیامدن ملکان به مراسم گفت که “ایشان هنوز در مسیرند و نرسیده‌اند”. اما با اهدای سیمرغ‌های دیگر این مراسم به فیلم روز صفر و حاضرنشدن عوامل آن برای گرفتن این سیمرغ روشن شد که گویا عوامل فیلم به‌طور جدی بنایی برای آمدن به مراسم اختتامیه را ندارند.

اهدای یک روز فروش «مطرب» به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مطرب» اعلام کرد که درآمد حاصل از یک روز فروش بلیت فیلم سینمایی «مطرب» را به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا خواهد کرد.

سینماگران برای حمایت از کودکان سیستان و بلوچستان کمپین راه‌اندازی کردند

کمپین «رویش سیب» روز یکشنبه ۶ بهمن ماه با حمایت خانه سینما، انجمن حامی و با هدف پشتیبانی و همراهی با مردم آسیب دیده از سیل استان سیستان و بلوچستان با رویکرد حمایت از کودکان آسیب دیده راه‌اندازی شد.

از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد قانون «الزام دولت در تعیین سرفصل «جنایات و توطئه‌های آمریکا» در کتب درسی

رئیس جمهوری‌ یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد

سایه سنگین «خورشید» بر جشنواره فیلم فجر

پنجمین روز جشنواره فیلم فجر با حاشیه‌های پررنگ فیلم مجید مجیدی که باز هم به جدول نمایش مردمی نرسید، پایان یافت.

 به گزارش ایسنا، چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه، جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر به نیمه راه خود رسید در حالی که فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی علی رغم خبرهای رسمی منتشر شده، هنوز برای اولین اکران مردمی خود آن هم پس از گذشت ۵ روز از شروع جشنواره، به طور کامل آماده نشده است.

معرفی هیأت انتخاب بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره ثمر/ اعلام اسامی متون راه یافته به این بخش

اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

همسر حامد اسماعیلیون به شهاب حسینی

اسماعیلیون در فیس بوک خود نوشت: «شهاب حسینی! لازم است تذکر بدهم که بهتر است بعد از راه رفتن بر فرش قرمز و لذت بردن از اکران فیلمت در جشن‌واره اسمی از آن ۱۷۶ بی‌پناهِ بی‌گناه نبری. من نماینده‌ی همه نیستم ولی دست‌کم دوست ندارم اسم دو عزیز من در میانِ آدم‌هایی باشد که تو غصه‌شان را می‌خوری. نانَت را در خونِ ما نزن رفیق! ما خودمان راه سوگواری را بلدیم.»

همه چیز تحت سیطره سیاست است

اسماعیل امینی می‌گوید: همه چیز ما تحت سیطره سیاست است و توجه چندانی به فرهنگ نمی‎شود، اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی. به نظرم حمایت از جشنواره‎ها کمک خوبی برای توسعه فرهنگی است.

تجمع اعتراضی هواداران امیر تتلو؛ شماری از معترضان در تهران بازداشت شدند

در ایران، عصر روز جمعه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، شماری از شهروندان در جریان یک تجمع اعتراضی توسط نیروهای امنیتی در خیابان فردوسی تهران بازداشت شدند.

مناظره سینمایی در تسنیم| هاشمی: در سینما عدالتی وجود ندارد!/ رحیمی: خانه سینما نه اعتبار حقوقی دارد نه جایگاه سندیکایی!

سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ایران و رامین رحیمی پژوهشگر و مدرس اقتصاد هنر با موضوع «عدالت اقتصادی در سینمای ایران» در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

پاسخ حق به جانب «پانته‌آ بهرام» به حواشی اخیر درباره نوع پوشش خود

پانته‌آ بهرام با انتشار پستی در اینستاگرام در خصوص حواشی پیش‌آمده درباره نوع پوشش خود در جشنواره فجر توضیحاتی ارائه داد.

علی نصیریان: هنرمند به آزادی بیان و اندیشه نیاز دارد

علی نصیریان چند روز بعد از تولد ۸۵ سالگی‌اش با حضور در خانه تئاتر و در میان جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما کیک تولد خود را برید و گفت: هیچ دستورالعملی برای تئاتر ندارم و آنچه هنرمند برای انجام کارش نیاز دارد، آزادی بیان و اندیشه است.

خداحافظی’ فرامرز قریبیان از سینمای ایران و افشاگری او در مورد نوید محمدزاده

فرامرز قریبیان، هنرپیشه کهنه کار سینمای ایران پس از نمایش تازه‌ترین فیلمش به نام خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا اعلام کرد که دیگر در فیلمی بازی نمی‌کند و اعلام بازنشستگی کرد.

هنرمند معترض و خشونت حکومتی

جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران ۷۰ روز پس از مقابله خون‌بار حکومت با مردم بی‌سلاح از جمله کودکان در آبان ماه ۹۸ و شلیک مستقیم گلوله به سر و قلب معترضان در گوشه گوشه ایران برگزار شد.

تنها در ایران حین جشنواره سینمایی فوتبال پخش می شود!

عباس امینی، کارگردان فیلم «کشتارگاه»، در گفت‌وگو با خبرنگاران  فرهنگ و هنر در ارتباط با سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و زمان اکران فیلمش در سینمای رسانه اظهار داشت: فیلم «کشتارگاه» پیش از مسابقه فوتبال شهرآورد تهران به نمایش درخواهد آمد و این بدترین اتفاق برای من است به این خاطر که تنها بیست دقیقه زمان برای نشست خبری باقی می‌ماند و این خوب نیست. امیدوارم یک تدبیری بیندیشند و فکر می‌کنم تنها در ایران است که حین اجرای یک جشنواره سینمایی فوتبال پخش می‌کنند.

تجمع تعدادی از شهروندان زاهدان در اعتراض به حذف سخنرانی مولوی عبدالحمید در شبکه استانی

امروز سه شنبه ۱ بهمن‌ماه، جمعی از شهروندان ساکن زاهدان در اعتراض به قطع سخنرانی مولوی عبدالحمید، از علمای شناخته شده اهل سنت در شبکه استانی هامون، در خیابان دانشگاه این شهر دست به تجمع زدند.

انتخاب شاعر منتقد به حذف بخش شعر جوان جشنواره شعر فجر منتهی شد

روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، شامگاه جمعه پس از بالا گرفتن اعتراضات جریانات تندرو، نسبت به انتخاب سارا متقی، شاعر منتقد به عنوان یکی از شاعران برگزیده بخش ویژه، اعلام کرد: بخش ویژه شعر جوان جشنواره شعر فجر در فرصتی دیگر برگزار می‌شود.

دعوای‌باران کوثری با یک خبرنگار

در نشست خبری فیلم کشتارگاه باران کوثری درگیری لفظی با یک خبرنگار حاضر در نشست داشت.

کامران رسول زاده خواننده موسیقی پاپ از مشکلات هنرمندان گفت

کامران رسولزاده خواننده جوان موسیقی پاپ کشور که آلبوم ˝بی سرانجام˝ او با مشکلات بسیاری در بازار موسیقی مواجه شد، گفت: مافیای موسیقی اجازه نمی دهد که تمام گونه ها و صداهای موسیقی در کشور شنیده شود و هر آنچه آنها علاقه داشته باشند به ذائقه جوانان تبدیل می شود.

وقتی صحن مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان زمین فوتبال می‌شود

صحن مسجد شیخ لطف الله اصفهان که از جمله آثار معماری شاخص دوران صفویه است به عنوان زمین بازی فوتبال استفاده می شود و ضربات محکم توپ به کاشی کاری ها و درب ورودی مسجد برخورد می‌کنند. ظاهرا نه نگهبانی برای منع کردن این افراد از این رفتار تخریبی حضور دارد و نه سایر کسانی که در این محوطه هستند تذکری به این افراد می دهند.                                                                                                                                                    کنایه سنگین رضا عطاران به سیمرغ جشنواره فجر

رضا عطاران در پیج اینستاگرامش با انتشار عکسی با لحن کنایه آمیزی به سیمرغ جشنواره فجر نوشت : سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فجر رونمایی شد.

ممیژه حکمت از خجالت شهاب حسینی در آمد

منیژه حکمت؛ تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران از اظهارات اخیر شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر علیه تحریم‌کنندگان این جشنواره از جمله مسعود کیمیایی انتقاد کرد.

شهاب حسینی با حضور در جشنواره فجر به تحریم‌کنندگان حمله کرد؛ کیمیایی در اعتراض به «روزگار سخت مردم» به جشنواره نرفت

مسعود کیمیایی، از کارگردان‌های مشهور سینمای ایران، روز یکشنبه در اعتراض به «روزگار سخت مردم» ایران از حضور در جشنواره دولتی فیلم فجر خودداری کرد. اما یک روز قبل از آن، شهاب حسینی، بازیگر ایرانی با حضور در جشنواره فجر به کسانی که این جشنواره را تحریم کرده‌اند، شدیدا حمله کرد.

چرا حتی برنده پنج سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر هم به آن معترض است؟!

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی به پایان رسید که خشت کج بر جای گذاشته شده در سال‌های اخیر باعث شده این جشنواره حتی از سوی آنهایی که جوایزش را می‌برند نیز اعتبارزدایی شود

تیغ سانسور تلویزیون بر پخش اختتامیه جشنواره فیلم فجر

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با سانسور زیاد پخش شد.

به گزارش خبرآنلاین، شبکه نمایش که در حال پخش مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به طور زنده بود و به طور مدام، جریان اصلی این مراسم را قطع کرد و تصاویر مجری مستقر در استودیو را روی آنتن فرستاد.

حسین رجبیان فیلم تازه‌اش را، به‌اعتراض، در اینترنت منتشر کرد

حسین رجبیان، فیلمسازی که یک ماه پیش در واکنش به سرنگونی پرواز ۷۵۲ توسط سپاه، از انتشار رایگان فیلم جدیدش در اینترنت خبر داده بود، این فیلم داستانی ۹۵ دقیقه‌ای را روز پنج‌شنبه، ۲۴ بهمن، در یوتیوب منتشر کرد.

آمنه سادات ذبیح پور، مجری متهم به مشارکت در بازجویی از سپیده قلیان شکایت کرد

پرونده شکایت سپیده قلیان، فعال مدنی از رئیس سازمان صدا و سیما و سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در خصوص تهیه و پخش اعترافات اجباری خود تنها ساعاتی پس از تشکیل مختومه شده و در عوض پرونده‌ای جدید برای خانم قلیان به شکایت آمنه سادات ذبیح پور گشوده شده است.

از صندلی‌های خالی بخش «پژوهش» تا یک رهبر ارکستر عصبانی!

چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که عدم استقبال پژوهشگران از نشست‌های تخصصی و رفتارهای جالب توجه رهبر ارکستر سمفونیک جزو نکات جالب توجه بود.

گلایه عضو شورای شهر از نحوه هزینه کرد کتابخانه‌های عمومی

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران از نحوه هزینه کرد بودجه کتابخانه‌های عمومی شهر که تحت نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند، گلایه کرد.

چکنواریان درباره جانباختگان هواپیمای اوکراینی «752» موسیقی ساخت

تازه‌ترین اثر موسیقایی لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت کشورمان به نام «مرثیه‌ای برای پرواز 752» با موضوع جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

گله برخی سینماگران از نامشخص بودن نحوه رای‌گیری در جشنواره فجر

به گفته یکی از تهیه‌کنندگان سینما که اثرش در جشنواره فیلم فجر حضور دارد تنها راهی که نحوه رای‌دادن به آثار را به مخاطبان می‌گوید همان آنونس‌هایی است که پیش از اکران فیلم پخش می‌شود و این تاثیرگذاری لازم را ندارد.

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران: «سیاست قوه قضاییه مشوق ارتکاب فساد است»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به محدود کردن روزنامه نگاران و تشکیل پرونده قضایی برای آنها واکنش نشان داد.

اصلا تئاتر برای شهرداری مهم است؟!

«ما بر سر گوری گریه می‌کنیم که مرده‌ای در آن نیست.» این جمله‌ای است که بارها در محافل تئاتری و از زبان هنرمندان این شاخه شنیده‌ایم اما گاهی این جمله به طرزی عجیب، سوال‌برانگیز می‌شود که نمونه آن در چند ماه اخیر، برخورد دوگانه شهرداری با جشنواره‌های تئاتر و سینما است.

از دبیر و اجرا کنندگان جشنواره تئاتر فجر گله دارم/ برخی دوستان با آثار مذهبی، دینی میانه خوبی ندارند

آقای برهانی مرند به من می گوید: “شما در بخش میهمان باش، برای بخش میهمان هم ارزیابی هایی داریم”، اما هیچکس از ستاد جشنواره برای دیدن کار من در این 2 روز که اجرا داشتم نیامد

“کاخ گلستان” ‌میراثِ جهانی‌ست که حریم مصوب ندارد/ با یک پرونده پیچیده طرفیم/ عمارت اقدسیه باوجود ارزش تاریخی‌اش ثبت نشد

مرتضی ادیب زاده گفت: پرونده کاخ گلستان پیچیده است چراکه حریم اختصاصی مصوب ندارد و بر اساس ضوابط حریم اثری دیگر سنجیده می‌شود.

 بازداشت ها

ترانه علیدوستی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

ترانه علیدوستی بازیگر سینما به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. گمان می‌رود احضار این بازیگر به علت انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام شخصی وی، مبنی بر تحریم جشنواره فجر صورت گرفته است.

پژمان موسوی به دادسرا احضار شد

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار، دیروز شنبه ۵ بهمن ماه از احضار خود به دادسرا خبر داد. آقای موسوی دلیل این احضار را افشای “روابط ناسالم بخشی از بدنه ارشاد با مدیران برخی نشریات در خصوص رانت یارانه و کاغذ” عنوان کرده است.

همزمان با توقیف نمایش “ژنرال” منوچهر عبدی، کارگردان این نمایش بازداشت شد

منوچهر عبدی، کارگردان و تهیه کننده نمایش “ژنرال” بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همزمان با بازداشت این کارگردان، اجرای این نمایش نیز متوقف شده است

موج تازه‌ برخورد با روزنامه‌نگاران در ایران؛ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: هدف ایجاد رعب و وحشت است

گزارش‌ها از ایران حاکی از این است که ماموران امنیتی در دو هفته اخیر با مراجعه به خانه چهار روزنامه‌نگار، “کامپیوتر، موبایل و وسایل شخصی” آنان را ضبط کرده‌اند.

افزایش فشار بر روزنامه نگاران؛ تفتیش منزل دو روزنامه نگار دیگر توسط نیروهای امنیتی

روز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، ماموران امنیتی در تهران، منزل احسان بداغی،‌ روزنامه‌نگار را تفتیش کردند. پیش از آن نیز در روز یکشنبه ۶ بهمن ماه، منزل یاسمن خالقیان خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا در تهران، مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته بود. ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل برخی لوازم شخصی این روزنامه نگاران را ضبط کردند و با خود بردند. طی هفته های اخیر منازل تعدادی دیگر از روزنامه نگاران توسط نیروهای امنیتی تفتیش شده است.

مأموران امنیتی خانه احسان بداغی، روزنامه‌نگار را تفتیش‌ کردند

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در توئیتی خبر داد که مأموران امنیتی منزل احسان بداغی روزنامه‌نگار را تفتیش کردند.

او نوشته مأموران برخی از وسایل شخصی از جمله موبایل و لپ تاپ آقای بداغی را با خود برده‌اند.

تداوم بازداشت احمد زاهدی لنگرودی همزمان با طرح اتهامات جدید

خبرگزاری هرانا – احمد زاهدی لنگرودی، سردبیر نشریه‌ی گیلان اوجا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران با گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در زندان ضیابر گیلان به سر می‌برد و با تبدیل قرار وثیقه او به قرار کفالت مخالفت شده است.

بازداشت کوتاه مدت یک روزنامه نگار در گنبدکاووس

امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه، امان محمد خجملی، روزنامه نگار ساکن روستای «حاللی‌آخوند» از توابع شهرستان گنبدکاووس، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و منزل شخصی وی نیز مورد تفتیش قرار گرفته است. این روزنامه نگار پس از بازداشت به دادگستری گنبدکاووس منتقل و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت آزاد شده است.

عتراضات دی ماه ۹۶؛ سهیل آقازاده جهت تحمل حبس به دادسرای اوین احضار شد

سهیل آقازاده، دانشجوی رشته سینما و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ طی احضاریه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده و این حکم ماه گذشته عینا به تائید دادگاه تجدید نظر رسید.

خانه سینما خواستار حضور رسول‌اف در برلیناله شد

فیلم “شیطان وجود ندارد” به کارگردانی رسول‌اف، کارگردان ایرانی، در هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین (برلیناله) و در بخش رقابتی اکران می‌شود، ولی کارگردان آن به دلیل ممنوع‌الخروج بودن، اجازه سفر به خارج از کشور را ندارد.

صدور واجرای حکم

سه نویسنده ایرانی به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شدند

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران سه نویسنده ایرانی را به ۱۵ سال و شش ماه محکوم کرد. رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن پیش از این در دادگاه بدوی توسط قاضی محمد مقیسه به ۱۸ سال زندان محکوم شده بودند.

دادگاه مطبوعات؛ مدیر مسئول نشریه اقتصادی آسیا مجرم شناخته شد

امروز یکشنبه ۶ بهمن ماه، در پی برگزاری جلسه دادگاه مطبوعات در شعبه ۳ دادگاه کیفری یک استان تهران، مدیر مسئول نشریه اقتصادی آسیا به اتهام “تشویق گروه‌ها و افراد به ارتکاب عمل علیه امنیت و منافع جمهوری اسلامی” مجرم شناخته شد.

تعیین زمان و شعبه دادگاه تجدیدنظر محمد پارسی

جلسه دادگاه تجدید نظر محمد پارسی وبلاگ نویس و فعال سیاسی در تاریخ ۱۴ بهمن ماه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار خواهد شد. آقای پارسی پیشتر به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

صدور حکم جایگزین حبس برای یک متهم در یزد

مسئول واحد حقوقی و املاک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، از صدور حکم جایگزین حبس برای یک متهم در این شهرستان، خبر داد و گفت که متهم به چهار ماه کارگری رایگان در اداره میراث فرهنگی بهاباد محکوم شد.

یاشار سلطانی به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد

امروز سه شنبه ۸ بهمن ماه ۹۸، یاشار سلطانی روزنامه نگار و مدیرمسئول سایت معماری نیوز توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

محکومیت خسرو صادقی بروجنی، روزنامه نگار ایرانی به هشت سال زندان

به گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، دادگاه انقلاب خسرو صادقی بروجنی، روزنامه نگار ایرانی را به هشت سال زندان محکوم کرده است.

علمی فرهنگی

تجاوز به حریم خانه تاریخی لاله‌ای تبریز

تبریز – ایرنا – حریم خانه قدیمی و تاریخی «لاله‌ای» تبریز که در منطقه فرهنگی و تاریخی این کلان شهر واقع شده است، طی ماه‌های اخیر مورد تجاوز قرار گرفته و ساخت و ساز غیرمجاز در جوار این اثر تاریخی انجام می‌گیرد.

کرونا به جشنواره موسیقی فجر رسید!

 اجرای پلواف حمیداف از کشور ترکمنستان که قرار بود ساعت شنبه 26 بهمن ماه در تالار رودکی در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به دلیل عدم حضور این گروه برگزار نمی شود.

بنا بر اعلام وزارت خارجه کشورمان، وزارت فرهنگ کشور ترکمنستان به دلیل شیوع بیماری کرونا و با توجه به مسدود شدن مرز زمینی ترکمنستان با کشورمان، به گروه پلوان حمیداف برای اعزام به ایران و حضور در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر مجوز نداده است.

به یاد «نگهبان» باستان‌شناسی ایران

«عزت‌الله نگهبان را یکی از سرسخت‌ترین مدافعان برنامه‌های منظم کردن فعالیت‌های مربوط به باستان‌شناسی می‌دانند، کسی که دشمن بزرگ قاچاقچیان و دلالان عتیقه در ایران بود و نقشی اساسی در تصویب قطعنامه‌ای برای محکوم کردن قاچاق و فروش اشیای عتیقه داشت و برای آن تلاش کرد.»

دلزدگی فرهنگی باعث کاهش مطالعات دینی شده است

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: تزریق بیش از حد یک نگاه فرهنگی به جامعه باعث دلزدگی فرهنگی و کاهش مطالعات دینی افراد شده است.

کمبودها ومحرومیتها

تالار مرکزی رشت تعطیل شد!

تالار مرکزی رشت که از اسفندماه سال گذشته در سفر رئیس جمهوری و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری رسیده اینک بدلیل پاره ای مسائل قانونی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل شده تا بار دیگر به مزایده گذاشته شود.

چرا تلویزیون از فضای مجازی الگو می‌گیرد؟/ واکنش بازیگر سینما به فیلم‌هایی که روزنه امید ندارند

مفیدی بازیگر تلویزیون در مورد الگوبرداری صداوسیما از فضای مجازی گفت: متأسفانه الگوی تلویزیون فضای مجازی شده و از سریال‌های کمدی خوبی که پیش‌تر ساخته می‌شد دور شده است. از جمله آن می‌توان به فیلم‌های رضا عطاران اشاره کرد که مردم پایش می‌نشستند و لذت می‌بردند. مطمئناً این راه جذب مخاطب برای تلویزیون نیست که به سمت فضای مجازی برویم.

شبکه نمایش صدا و سیما مانع پخش زنده حرف‌های داور جشنواره فیلم فجر شد

شبکه نمایش صدا و سیما که مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به طور زنده پخش می‌کند، با حرف‌های مجری خود مانع پخش سخنان فرشته طائرپور، یکی از داوران این جشنواره از تلویزیون شد. این نحوه پخش زنده مراسم با انتقادهایی رو به رو شده است.

مشکل اصلی ارکستر سمفونیک تهران چیست؟

پنج‌شنبه هفته گذشته قرار بود ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی به روی صحنه برود، ولی چند روز پیش از اجرای کنسرت، بنیاد رودکی اعلام کرد که شهرداد روحانی به علت مشکلات پزشکی قادر به رهبری کنسرت نیست و ارکستر به همراه منوچهر صهبایی به روی صحنه خواهند رفت. این امر پایان خوشی را برای ارکستر سمفونیک به همراه نداشت و صحبت‌های صهبایی هنگام این اجرا، به ایجاد حاشیه‌های زیادی برای این کنسرت انجامید.

این روزها هر کس پول داشته باشد، می‌تواند تئاتر کار کند

رضا مولایی همزمان با آخرین اجراهای نمایش «مردی که …» از علاقه‌اش به کارگردانی تئاتر، مشکلات اقتصادی برای اجرای یک نمایش، در هم آمیختگی تئاتر حرفه‌ای و آماتور، بی هویت شدن سالن‌های تئاتر، بلاتکلیفی تماشاگران و … می‌گوید و معتقد است که مجموعه این شرایط، ضربه بدی به تئاتر ما زده است.

یک هتل، مانع ثبت جهانی غارعلیصدر

همدان مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر اعلام کرد: ساخت هتل در کنار غارعلیصدر ثبت جهانی آن را با مشکل مواجه کرده است.

هاریسون‌سوزی؛ خرافه‌گری در قرن ۲۱

آتش زدن یکی از قدیمی‌ترین کتب ماخذ پزشکی در دنیا توسط یکی از مدعیان طب اسلامی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت

سایه شوم وندالیسم بر سر بناهای تاریخی قزوین

قزوین – ایرنا – بناهای تاریخی قزوین نیز مانند برخی ابنیه های تاریخی کشور از دست وندالیست ها (تخریب کنندگان اموال عمومی) در امان نبوده و در تازه ترین اتفاق از این دست اخیرا چهره یکی از دروازه‌های تاریخی قزوین به دلیل شعار نویسی با اسپری مخدوش شد.

آتش‌زدن کتاب شاید برای دیده‌ شدن

انتشار فیلم آتش‌زدن کتاب «اصول طب هاریسون» توسط «عباس تبریزیان» واکنش‌هایی را به همراه داشت.

دفتر مجله «توفیق» را هم به لودر می‌سپارند!

دستگاه‌های سنگین را سوار تریلی می‌کنند، تقریبا چیزی در داخل حیاط باقی نمانده، شنیده بودیم تقاطع کوچه بخارا و خیابان صف، یکی از تحریریه‌ها و چاپخانه مجله توفیق قرار دارد و این همان ساختمان است، سر در اصلی نبش کوچه بخارا را با رنگ آبی مشخص کرده‌اند: «شرکت چاپ رنگین»…

سودابه بیضایی: مشکل اول و آخر سینما و تلویزیون، فیلمنامه است

بازیگر فیلم “تعارض” در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر اعتقاد دارد نتیجه وجود مافیا و رانت در سینما همین سینمایی است که رفته رفته به سینمایی خالی از نگاه و حرف تبدیل می‌شود.

سینمای ما به زبان‌ها، قومیت‌ها و لهجه‌های مختلف نیاز دارد/ چرا از ثروت عظیم خود غافل هستیم؟

هادی حجازی‌فر درباره انتقادها به زبان ترکی فیلم آتابای می‌گوید: به زعم بنده افکار جدایی‌طلبانه که به وجود می‌آید، محصول این افکار عقیم، نگاه‌های عقب‌مانده و متعفن است که حتی زبان دیگری را در فیلم برنمی‌تابند.

حضور بهروز وثوقی در جشنواره فجر قطعی شد؟

شنیده‌ها حاکی است پس از سال‌ها بهروز وثوقی؛ بازیگر پیشکسوت سینمای پیش از انقلاب روی پرده سینمای ایران می‌رود :

پیش از این اخباری از حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی نسخه اصلی منتشر شده بود. گفتنی‌ست محسن امیر یوسفی کارگردان فیلم در سال ۹۱ پس از فیلمبرداری نسخه اولیه در سفر به آمریکا از بهروز وثوقی فیلم میگیرد و با حذف شماری از سکانس های نسخه پیشین در نسخه جدید بهروز وثوقی را وارد داستان می‌کند.

آرامگاه «استر و مردخای» و کنسولگری فلسطین هیچ سنخیتی با هم ندارند

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان درباره تبدیل بنای «استر و مردخای» همدان به کنسولگری فلسطین گفت: بنای تاریخی «استر و ‌مردخای» و موضوع کنسولگری هر دو متولیان خاص خود را دارند که دارای قوانین و ضوابط مشخص هستند و این دو هیچ سنخیتی با هم ندارند.

شعر کودک و نوجوان جایی برای دیده‌شدن ندارد

حامد محقق، داور بخش کودک و نوجوان چهاردهمین جشنواره شعر فجر در حالی از کیفیت پایین کتاب‌های شعر کودک و نوجوان می‌گوید که معتقد است شعر کودک و نوجوان هیچ جایی برای دیده‌شدن ندارد.

امید به باقی ماندن ساختمانِ تاریخی «توفیق»

شهردار منطقه ۱۲ تهران اعلام کرد: این منطقه از شهرداری تهران هیچ مجوزی برای تخریب و نوسازی ملک «مجله توفیق» صادر نکرده و مالکان این بنا مجاز به مرمت و بهسازی است.»

ژانرهای تازه به سینما می‌آیند؟

غلامرضا موسوی معتقد است: تولید فیلم در ژانرهای تازه در سینمای ایران می تواند جدی‌تر دنبال شود اگر تماشاگر استقبال کند و ممیزی هم در آن خللی ایجاد نکند.

معضل کمبود فضای سینمایی در استان مرکزی همچنان لاینحل مانده است

حجت‌الاسلام عباس دانشی امروز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در کارگروه ستاد خدمات سفر استان افزود: به دلیل عدم همکاری مالکان سینما فرهنگ، برای اکران فیلم‌های سینمایی نوروزی با کمبود سالن سینما خاصه در اراک مواجه هستیم.

نوازندگانی که به جای صحنه در کنار خیابان می‌نوازند / آقای شهردار دست از خیالبافی بردارید

 نوازنده‌ای که کنار خیابان در سرمای زمستان نشسته و قطعه‌ی «خزان» را با صلابت می‌نوازد، به راستی چرا باید در کنار خیابان و برای هزینه درمان بنوازد.

                               دردسر یک پست عاشقانه برای احسان علیخانی

احسان علیخانی مجری پرطرفدار پستی با مضمونی تلخ و عاشقانه برگرفته از مطالب یک کتاب گذاشت و با واکنش شدید کاربران مواجه شد که در نهایت مجبور شد توضیحاتی درباره آن بدهد.

احسان علیخانی نوشت: بهت گفتم: اگر تو دروغ باشی، تموم میشم… ناامیدم کنی، میمیرم… هم دروغ بودی هم ناامیدم کردی، تموم شدم اما نَمُردَم ،،، گریه کردم، زار زدم، قرص خوردم، مریض شدم ، کَمَرَم شکست اما نَمُردَم ،،،

مهم‌ترین برج سلجوقی کج شد

برج هزارساله ری، انگار که دردی بر شانه‌اش سنگینی کند، کج شده است. برج طغرل، ‏بازمانده دوران سلجوقیان که روزگاری دور از حمله مغول‌ها در امان ماند، در چند‌سال گذشته بارها حریمش ‏شکسته یا تهدید شد؛ یک بار با مجتمع فرهنگی در نزدیکی‌اش، یک بار با کارگاه مترو و انفجار و حفاری و بار ‏دیگر با نشست زمین در دشت جنوبی تهران. این بار هم تصاویر تازه‌ای که به دست «شهروند» رسیده، این ‏بنای آجری را کج نشان می‌دهد، انگار که خمیده شده و فرونشسته است.

سحر ذکریا: مردم دیگر تلویزیون نگاه نمی‌کنند

به گزارش صبا، سحر زکریا بازیگر سینما و تلویزیون که این شب ها سریال «در حاشیه ۱» به کارگردانی مهران مدیری را روی آنتن شبکه آی‌فیلم دارد درباره این سریال عنوان کرد: من هیچ گاه اشتیاقی به دیدن سریال «در حاشیه» را ببینم دلیل آن هم بلایی بود که آن زمان سر این سریال آوردند و سریال ۹۰ قسمتی را به کمتر از ۳۰ قسمت تبدیل کردند.

برای دیدن سماع کجا برویم؟ / مدام در حال از دست دادن مخاطبیم

آبتین جاوید درباره نحوه ارتباط مخاطب با رقص سماع می‌گوید: هندی‌ها ضرب‌المثلی دارند که متعلق به رقصنده‌هاست. آن ضرب‌المثل این است: «هرجا که دست برود چشم هم می‌رود، هرجا که نگاه می‌رود، ذهن و فکر نیز همانجا می‌روند.

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

کنار گذاشتن «پسرکشی» از رای‌گیری مردمی فیلم فجر

مسئول شمارش آرای مردمی فیلم‌های جشنواره فجر اعلام کرد: نتیجه شمارش آرا از بین ۲۱ فیلم تا پایان روز ۲۰ بهمن اعلام خواهد شد و فیلم سینمایی «پسرکشی‌» از گردونه رقابت به دلیل نبود فرصت نمایش برابر حذف می‌شود.

مهدی یراحی، خواننده پاپ ممنوع الکار شد

خبرگزاری هرانا – مهدی یراحی، خواننده موسیقی پاپ، به دلیل صحبت درباره برخی از مسائل در کنسرت‌هایش ممنوع الکار شد. همچنین تمامی کنسرتهای آینده این خواننده با وجود داشتن مجوز، لغو شده است. وی با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود گفته است “این بار به سبب گفته‌هایم در کنسرت‌هاى اهواز و کرج و… و اساساً به جهت سیاق و نگرشم عملاً از کار در سرزمینم ممنوع شده‌ام”.

مدیر امور استان‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پی خبر اکران نشدن فیلم “عامه پسند” در مشهد گفت: این تصمیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی بوده که این فیلم در جدول اکران‌هایشان‌ قرار نگیرد و این اتفاق از طرف جشنواره فجر نبوده است.

خواننده‌ای که بعد از 12 سال به استیج بازگشت

مهیار شادُروان خواننده و مدرس شناخته شده موسیقی ایرانی که بعد از ۱۲ سال دوری از جشنواره موسیقی فجر در رویداد سی و پنجم موسیقی فجر حضور دارد، با اشاره به برگزاری این کنسرت توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته روز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه گروه موسیقی “بانگ نو” به سرپرستی نسترن هاشمی کنسرتی را در چارچوب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهد برد.

 

ارشاد گفت تئاترتان شاد است، نمی‌توانید اجرای عمومی بروید

کارگردان نمایش «صد سال به این سال‌ها» با تاکید بر اینکه هیچ حمایتی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتر نمی‌شود، گفت: چند وقت پیش قرار بود نمایش «خاله سوسکه» را برای کودکان اجرا کنیم؛ از ارشاد به ما گفتند نباید نمایش‌تان مختلط باشد! گفتیم چشم اما موقع اجرا دوباره گفتند چون «کار شاد است و دختر در آن هست» نمی‌توانید اجرای عمومی داشته باشید و فقط باید در مدارس اجرا کنید! اما جالب است همین نمایش در جشنواره استانی کوثر نطنز، ۱۴ جایزه به دست آورد.

  مطبوعات

تصاویری از روح الله زم در دادگاه انقلاب

رسانه های ایران می گویند جلسه اول دادگاه روح الله زم امروز به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شده است. در تصاویری که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه منتشر شده به نظر می رسد افرادی که چهره هایشان در عکس پوشانده شده، ماموران امنیتی و اطلاعاتی هستند.

هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ چرا حال سینما خوب نیست؟ + فیلم

در روز بلوای سینما، ابرهایی که بارانشان نمی‌گرفت و  “خوب، بد، جلفی” که نتوانست مخاطب را سر کیف آورد؛ هنرمندان به این سؤال پاسخ دادند؛ چطور باید با سینما حال مردم را خوب کرد و واقعاً چرا حال سینما خوب نیست؟

صحبت های جنجالی شهاب حسینی در جشنواره فجر

صحبت های جنجالی و طولانی شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر/ از حمله تند و بی سابقه به مسعود کیمیایی تا صحبت درباره بهروز وثوقی و نامه به رئیس جمهور

هنرمندان زندانی

مخالفت با آزادی موقت “سحر تبر”/ ادامه جلسات دادگاه به سال آتی موکول شد

امروز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به “سحر تبر” از مخالفت قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت موکلش به قرار وثیقه خبر داد. درفشان همچنین زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه موکلش را ۱ اردیبهشت سال ۹۹ عنوان کرده است.

تداوم بازداشت احمد زاهدی لنگرودی، عضو کانون نویسندگان ایران

احمد زاهدی لنگرودی، سردبیر نشریه‌ی گیلان اوجا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران با گذشت نزدیک به یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در زندان ضیابر گیلان بسر می‌برد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عادل گرجی برگزار شد

 

 جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عادل گرجی، دانشجوی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران امروز دوشنبه ۷ بهمن ماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. عادل گرجی در تاریخ ۷ شهریورماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۰ روز با تودیع قرار آزاد شد

جلسه دادگاه ماندانا صادقی، روزنامه نگار برگزار شد

 به نقل از انصاف نیوز، روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مطروحه علیه ماندانا صادقی، روزنامه نگار در شعبه اول دادگاه انقلاب آبادان برگزار شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن لرستانی برگزار شد

روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن لرستانی، خواننده پاپ ایرانی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. محسن لرستانی پیشتر در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال ۹۷، با شکایت مدعی العموم در منزل مادرش در سعادت آباد تهران بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌ برد. پرونده آقای لرستانی پس از بازداشت، با صدور کیفرخواست به اتهام «افساد فی الارض» به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده بود.

تداوم اعتصاب دارو و وخامت وضعیت جسمی محمد نوری زاد

محمد نوری زاد، فعال مدنی، کارگردان و روزنامه نگار بازداشتی در زندان مشهد کماکان در اعتصاب دارو بسر می‌برد. آقای نوری‌زاد در آبان ماه امسال در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود به اعتصاب غذا و دارو دست زده بود و حدود سه هفته قبل به اعتصاب غذای خود پایان داد. این فعال مدنی روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه توسط دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

فعالیت ۲۲۰۰ زندانی در ۲۲۰ گروه تئاتر/ اجرای تئاتر خیابانی زنان زندانی برای نخستین بار

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندانهای استان تهران با بیان اینکه ۲۲۰۰ زندانی در ۲۲۰ گروه نمایشی در زندان‌های استان تهران فعالیت می‌کنند، گفت: میزان بازگشت به جرم زندانیان که در گروه‌های تئاتر فعالیت می‌کنند، کمتر از دو درصد است.

آزادی زندانیان مطبوعاتی

نگاه مستند و مستدل یک قاضی به پدیده نوازندگان خیابانی

به گزارش «تابناک»؛ قاضی شعبه ۶۳۳ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با صدور دادنامه‌ای، جوانی را که در خیابان به نواختن ساز مشغول بود، دارای وصف مجرمانه ندانست و قرار منع تعقیب متهم را صادر کرد.

تتلو آزاد شد

پس از حدود یک هفته بازداشت، امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در ترکیه آزاد شده است. این خواننده ایرانی سه‌شنبه هفته گذشته، ۲۸ ژانویه، بازداشت شده بود. پلیس ترکیه علت بازداشت او را نقض مقررات ویزا اعلام کرده بود.

عصر دوشنبه، سوم فوریه، ابتدا کمپانی موسیقی آونگ در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر آزادی آقای مقصودلو را منتشر کرد.

ساعتی بعد هم حساب کاربری این هنرمند ایرانی که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده دارد با انتشار عکسی از او که در میان جمعی از دوستانش بود تلویحا این خبر را تایید کرد و نوشت: “بابت اینا ننه بابامو‌ دادم !! راضیم… امتحان تموم شد!”

آزار جنسیتی

زن بودن در رسانه‌های ایران؛ خبرنگاران از مزاحمت‌ها و آزارها می‌گویند

در روزهای اخیر بحث درباره آزار جنسی و کلامی خبرنگاران زن در ایران، در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. دلیلش هم انتشار نتایج یک تحقیق با عنوان “خبرنگاران زن ایرانی و آزارهای جنسی” است که در شماره ۱۱۶ ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران