گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در اسفند ماه ۱۳۹۸

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در اسفند ماه ۱۳۹۸

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

 

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
در گزارش اسفند ماه ۱۳۹۸ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

نگاهی به واکنش‌های متفاوت هنرمندان در شرایط اجتماعی

از واکنش‌های متفاوت مردم از هیجان و عصبانیت تا اسطوره‌سازی که بگذریم، به باور بسیاری از کارشناسان واکنش هنرمندان به غیر از واکنش‌هایی که به عنوان یک شخص حقیقی نشان می‌دهند، به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم در آثاری که خلق می‌کنند انعکاس می‌یابد. در این میان برخی هنرمندان واکنش‌های لحظه‌ای دارند، برخی در گذر زمان اثری خلق می‌کنند و عده‌ای هم سکوت و بی‌تفاوتی را به خودی خود نوعی واکنش می‌دانند.

اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

شورای عالی فضای مجازی یکی از ۲۰ نهاد دولتی و غیر دولتی سرکوبگر سایبری در جهان است

سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۰ نهاد دولتی و غیر دولتی را معرفی کرد که از فناوری دیجیتال برای جاسوسی از شهروندان و روزنامه‌نگاران بهره می‌گیرند و چرخه اطلاع‌رسانی در جامعه را مختل می‌کنند.

 ایران ملک مشاع همه ایرانیان است

پیک عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به ضعف و تعلیق نظام دموکراتیک در ایران، چرایی نبود فرهنگ شفافیت و پاسخگویی را تشریح کرد و تکثر در گفتمان رسمی کشور را راهکار پاسخگویی و شفافیت و درنتیجه کاهش نارضایتی‌های عمومی دانست.

 

اعتراض به رویه حاکم بر مدیریت نمایشگاه کتاب

بیانیۀ مشترک انجمن های فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و ناشران کتاب دانشگاهی دربارۀ سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیانیه ای مشترک صادر کردند.

 

انتقاد شدید یک حقوقدان از سکوت عجیب رسانه ملی درباره استاد شجریان

یک حقوقدان از شایعات رسانه‌ای درباره وضعیت استاد شجریان و سکوت عجیب رسانه ملی انتقاد کرد.

 

از میدان‌گاهی کردن محوطه به تخریب تپه رسیدند!

حرف و حدیث‌ها درست از یک سال قبل آغاز شدند، زمزمه‌هایی که از آغاز عملیات حذف تپه‌ی تاریخی «پوئینک» در قرچک ورامین خبر می‌دادند و این داستان هر از چند گاهی با اعلام آغاز به کار و در نهایت تکذیب میراث فرهنگی ادامه پیدا کرد؛ تا همین دو سه روز قبل که فیلم‌های منتشر شده از تپه، لودرها و کامیون‌هایی را نشان می‌دهند که خاک‌های یک تپه را از منطقه جابه‌جا می‌کنند.

 

بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعتراض به احضار سه عضو این تشکل جهت تحمل دوران محکومیت

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه ای نسبت به احضار سه عضو این تشکل به نام های رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای شهید مقدسی، واکنش نشان داد.

 

همتی برای مهیا کردن شرایط اجرای تئاتر در شرایط کنونی وجود ندارد/ جبران خسارت‌هایی که به گروه‌ها وارد شده، امکان‌پذیر نیست/ سرنوشت تئاتر برای مسئولان مهم نیست

ابراهیم پشت کوهی می‌گوید: جبران خسارت‌هایی که در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجراهای تئاتر به گروه‌های نمایشی وارد شده، امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر همت و اراده‌ای هم برای مهیا کردن شرایط اجرای تئاتر در شرایط کنونی وجود ندارد.

 

صداوسیما نباید از ترس مرگ خودکشی کند

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه درحالی که تلویزیون مهم‌ترین رسانه جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و هر اقدامی برای کاهش مخاطب آن به کلیت نظام ضربه می‌زند، گفت: سانسورهای بی‌دلیل موجب کاهش مخاطب تلویزیون می‌شود بنابراین نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم.

بازداشت ها

تهدید جانی «امیر نوری» توسط یک «طلبه جهادی»

یک طلبه که خود را «طلبه‌ی جهادی» می‌خواند در اینستاگرام امیر نوری بازیگر را به خاطر شوخی با «نام سال» تهدید جانی کرده است. «بسم الله قاصم الجبارین [به نام خداوندی که درهم شکننده سرکشان است]. این آقا از الان ۲۴ ساعت فرصت داره بگه غلط کردم. نواب صفوی هنوز زنده است …»

بازداشت تعدادی از شهروندان به دلیل انتشار تصاویری در اینستاگرام

دادسرای ارشاد از دستگیری تعدادی از شهروندان به دلیل آنچه انتشار تصاویر “مستهجن” در صفحه اینستاگرام خوانده است خبر داد.

بر اساس این گزارش،  دادسرای ارشاد تصاویر منتشر شده در این صفحات را “مستهجن” خوانده و گفته است که بازداشت این افراد به دستور دادسرای جرائم امنیت اخلاقی، صورت گرفته است. در این گزارش اشاره ای به هویت و تعداد شهروندان بازداشتی نشده است.

روز دوشنبه ۵ اسفند ماه نیز رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی لرستان از حذف اجباری صفحه اینستاگرام و پلمب یک خیاطی به دلیل انتشار تصاویر مدلینگ در خرم‌آباد خبر داده بود.

احضار و بازجویی فردین مصطفایی روزنامه نگار در سقز

فردین مصطفایی، روزنامه نگار و عضو فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، توسط پلیس امنیت شهرستان سقز احضار و مورد بازجویی قرارگرفته است. گفته می شود احضار وی در خصوص اعلام آمارهای مربوط به شیوع ویروس کرونا بوده است.

حذف اجباری صفحه اینستاگرام و پلمب یک خیاطی به دلیل انتشار تصاویر مدلینگ

امروز دوشنبه ۵ اسفند ماه، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی لرستان از حذف اجباری صفحه اینستاگرام و پلمب یک خیاطی به دلیل انتشار تصاویر مدلینگ در خرم‌آباد خبر داد. وی تصاویر مدلینگ منتشر شده در صفحه اینستاگرام این واحد صنفی را “مبتذل” خوانده است.

صدور واجرای حکم

محمد رسول‌ اف، کارگردان سینما جهت تحمل حبس احضار شد

محمد رسول اف، کارگردان سینما، جهت تحمل دوران محکومیت خود به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.

علمی فرهنگی

حمام قاجاری در همسایگی شیخ‌صفی جان می‌دهد

حمام قاجاری «ملاهادی» در حالی که به اندازه‌ یک خیابان بیشتر با مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی فاصله ندارد، نفس‌های آخرش را می‌کشد.

 رأی دادگاه برای نجات تنها اثر معمار ایتالیایی در خاورمیانه

مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام خبر پذیرش ماده ۷۹ برای «ویلای نمازی» می‌گوید: میراث فرهنگی برای نخستین بار موفق شد تا یک حکم خروج از ثبت اثری تاریخی را ابطال کند.

برخی هنرمندان نمی‌توانند حتی یک پاراگراف از نمایشنامه‌های بهرام بیضایی بخوانند

ملیکا رضی می‌گوید: اگر نخواهیم تکنیک‌های سیاه و روحوضی را یاد بگیریم چطور می‌توانیم پرچمدار نمایشنامه‌ها و ایده‌پردازی‌های کشورهای دیگر باشیم؟ وظیفه هر جوان هنرمند ایرانی که در کار هنر قدم برمی‌دارد این است که ابتدا نمایش ایرانی را یاد بگیرد. اما هنرمندانی را می‌شناسم که حتی یک پاراگراف از نمایشنامه‌های بهرام بیضایی را نمی‌توانند به درستی بخوانند.

 

تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در چند استان

کتابخانه‌های عمومی استان‌هایی که در آن‌ها مدرسه‌ها و مراکز فرهنگی دولتی و عمومی تعطیل اعلام شده است، خبر داد.

 

معاونت نظارت سازمان سینمایی: سینماها قطعاً از امروز تا پایان هفته تعطیل خواهد شد/ یک بام و دو هوایی در سینما

انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی سینماهای کشور همچنان امکان خرید بلیط فیلم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، دیشب روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرد که تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا پایان هفته در سرتاسر کشور تعطیل است.

 

کمبودها ومحرومیتها

تئاتر از سال‌ها پیش به کرونا مبتلا شده است

حسین باستانی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و قربانی شدن انسان ها تاسف برانگیز است اظهار داشت: همه جهان و به ویژه ایران درگیر این بیماری شده اند و ما در وضعیتی بحرانی تر قرار داریم زیرا به دلایل مختلف تجهیزات پزشکی مناسب را در اختیار نداریم و به همین دلیل امکان دارد تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

چرا مثل سینما و تئاتر از صنایع‌دستی حمایت نمی‌شود؟

یک کارشناس صنایع‌دستی به طرح این پرسش پرداخت که متولیان امر صنایع‌دستی در کشور در این مدت چهار ماه نمی‌توانستند یک نشست خبری برای وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی و چالش حذف معافیت مالیاتی آن‌ها برگزار کنند و چرا مثل سینما و تئاتر از صنایع‌دستی حمایت نمی‌شود؟

یک استعفای ناگهانی در مدیریت تئاتر/کرمی:به دلیل محدودیت‌ها می‌روم

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد در اقدامی ناگهانی اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های مالی و ساختاری در مدیریت تئاتر، از سمت خود استعفا داده است.

بازیگران در صف مجری‌شدن/ناتوانی تلویزیون در تربیت مجریان حرفه‌ای

در همه دنیا مهم‌ترین مبنای پیشرفت، مدیریت و تربیت نیروی انسانی است، اما رسانه ملی سال‌هاست در این باره و به ویژه تربیت مجری ناتوان نشان داده است و برای پوشش این ضعف همواره سراغ سلبریتی‌ها می‌رود.

آموزشگاه های موسیقی در وضعیت بحران قرار گرفتند

تعدادی از مدیران آموزشگاه های موسیقی کشور با ارسال نامه ای به وزیر ارشاد از وی خواستند تا به دلیل اتفاقات ناشی از بحران ویروس کرونا نسبت به برخی شرایط حمایتی اقدامات لازم را انجام دهد.

 

چرا برخی ایرلاین‌ها و سایت‌های فروش بلیت هزینه‌های دریافت شده را پس نمی‌دهند؟ / نگذاریم بحران دیگری بوجود بیاید

عدم بازپرداخت هزینه تورهای کنسل شده به مسافران چالش بزرگی است که این روزها گریبان حوزه گردشگری را گرفته است.مرت‌الله رفیعی می‌گوید: ۹۰ درصد آنچه که اکنون شاهد هستیم به دلیل بدعهدی و کم‌کاری ایرلاین‌ها و هتلداران در بازپرداخت پول مسافران است.

 

ابتلای چند هنرمند به کرونا؛ خانه سینما خواستار جلوگیری از تولید فیلم‌ها و سریال‌ها شد

خانه سینما در نامه‌ای به مدیر بیماری کرونا در کلان شهر تهران از ابتلای شماری از عوامل و بازیگران سریال‌های تلویزیونی به این ویروس خبر داده و از او خواسته است تا روند تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی متوقف شود.

 

فریبرز رئیس‌دانا، از اعضای کانون نویسندگان ایران درگذشت

ریبرز رییس‌دانا نویسنده و اقتصاددان و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران که در سراسر زندگی همواره از حقوق کارگران و زحمتکشان ایرانی غافل نماند، صبح دوشنبه ۲۶ اسفند در بیمارستان پارس در تهران در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ درگذشت.

 

درخواست یک سینمادار در دوران شیوع کرونا

مدیر سینما آستارا می‌گوید: انتظار می‌رود با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور، دولت بودجه‌ای را به سینماها تزریق کند تا با این تعطیلی طولانی امورات شب عید آن‌ها بگذرد.

 

بی اعتمادی به رسانه، اَبَر بحرانی که با آن روبه رو هستیم

با شیوع بحران کرونا در کشور چند مسئله جدی از قبیل شایعه که رکن جدا نشدنی هر جامعه و رسانه‌ای است و بی اعتمادی به رسانه‌ها بیش از پیش به چشم می‌آید. در مورد این موضوع با چندتن از افراد اهل فن گفت‌وگو کردیم.

 

انتظار سینماداران از دولت

رییس انجمن سینماداران با ابراز امیدواری برای هر چه سریع‌تر تمام شدن بحران کرونا گفت: ما به دنبال درآمدزایی نیستیم اما انتظار داریم دولت برای پرداخت هزینه‌های جاری سینماها و بدهی‌ها کمک کند.

 

ضرر ۶۰۰ میلیون تومانی به سینماها

این روزها با توجه به لزوم تلاش برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا بسیاری از مشاغل به تعطیلی کشانده شده اند. از جمله همه فعالیت های هنری که تا پایان این هفته هم تعطیل هستند. تعطیلی سینماها هم جزئی از آن است.

 

خطر ورشکستگی سالن‌های خصوصی تئاتر/ طی ۲ماه ۲۰۰ میلیون متضرر شدیم!

مدیر سالن تئاتر مستقل تهران تأکید کرد که شرایط موجود برای فعالیت سالن‌های خصوصی و گروه‌های تئاتری در صورت مناسب نشدن شرایط، منجر به ورشکستگی اقتصادی سالن‌ها خواهد شد.

 

گردشگری ایران با سونامی اتفاقات بد مواجه است/ مرزها و پروازها بسته و بسیاری از تورها لغو شده‌اند/ هند و روسیه بازارهای جدید گردشگری ایران خواهند بود

این روزها شیوع ویروس کرونا تمام اقشار جامعه را تحت شعاع قرار داده است. این ویروس در حوزه گردشگری مانند سونامی عمل کرده و تمامی راه‌های ورود و خروج گردشگران را بسته است.

پیشنهاد یک صنف موسیقایی به رئیس‌جمهور برای جبران خسارت‌های کرونا

رییس هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی خواست تا دولت با توجه به شرایط موجود از دریافت حق سهم بیمه کارگری فعالان موسیقی خودداری کند.

 

«کرونا» بر فروش سینماها تاثیر داشته است ؟

مقایسه آمار فروش فیلم‌ها در سایت فروش سینمای ایران نشان می‌دهد فیلم‌های پرفروشی مثل «مطرب» در دو روز گذشته (تا لحظه انتشار این گزارش) حدود 10 هزار نفر مخاطب داشتند در حالی که فقط جمعه هفته قبل نزدیک به 12 هزار نفر و پنج‌شنبه گذشته بیش از 10 هزار نفر تماشاگر داشته است.

 

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

لغو کلیه اجراهای مرکز تئاتر کانون پرورش فکری تا پایان سال

مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری به‌ منظور حفظ سلامت کودکان و خانواده‌ها و برای پیشگیری و شیوع بیماری کرونا اجرای آخرین نمایش سال ۹۸ را به سال آینده موکول کرد.

 

مطبوعات

 

 

هنرمندان زندانی

 

آزادی زندانیان مطبوعاتی

نجف مهدی پور از زندان دره شهر آزاد شد

امروز سه‌شنبه ۶ اسفند ماه، نجف مهدی پور، روزنامه نگار ایلامی از زندان دره شهر آزاد شد. آقای مهدی‌پور در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۸ جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود بازداشت و به زندان دره‌شهر منتقل شده بود.

به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، امروز سه‌شنبه ۶ اسفندماه ۱۳۹۸، نجف مهدی پور، از زندان دره شهر آزاد شد.

 

آزار جنسیتی

 

 

کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران