گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در فروردین 1399

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در فروردین 1399

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
در گزارش فروردین  1399 به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

انتقاد صریح غریب‌پور از ناکارآمدی دولت/روحانی تئاتر را نمی‌شناسد!

بهروز غریب‌پور معتقد است لغو کسر مالیات و همچنین بهبود شرایط تئاتر برای ایام بعد از پایان بحران «کرونا» نیازمند همتی عظیم است که در دولت فعلی این همت وجود ندارد.

توضیح رامبد جوان درباره توقف «خندوانه»/ اتهامی که برخی مدیران تلویزیون درباره پول گرفتن به من زدند

رامبد جوان درباره دلایل توقف برنامه «خندوانه» توضیح داد و گفت: متاسفانه برخی از مدیران تلویزیون این موضوع را مطرح کرده‌اند که بنده بابت ساخت برنامه «خندوانه» پول دریافت کرده‌ام ولی به بهانه کرونا این کار را شروع نکرده‌ام! خواستم بگویم این یک اتهام است.

انتقاد تند علی ضیا از تصمیمات دولت درباره کرونا

علی ضیا؛ مجری برنامه فرمول یک از برخی تصمیمات دولت درباره مقابله با بیماری کرونا انتقاد کرد.

روایت انتقادی خسرو حکیم رابط از دو تغییر مدیریتی در وزارت ارشاد

خسرو حکیم رابط هنرمند با سابقه و شناخته شده تئاتر ایران طی یادداشتی به برکناری عباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و استعفای شهرام کرمی مدیرکل سابق هنرهای نمایشی در اسفندماه سال ۹۸ واکنش نشان داد.

عباس غفاری با مهر مطرح کرد؛ تفاوت سالن‌های تئاتر شهرداری با وزارت ارشاد چیست؟/ یک بام دوهوا

یک کارگردان تئاتر معتقد است اگر پردیس تئاتر تهران در شرایط فعلی می‌تواند میزبان گروه‌های تئاتری باشد، چرا سالن‌های تئاتر دولتی و تماشاخانه‌های خصوصی از چنین امکانی بهره‌مند نیستند؟

کسر مالیات از تئاتر پذیرفتنی نیست/ مسئولان پشت چشم نازک می‌کنند!

هادی مرزبان از هنرمندان باسابقه تئاتر معتقد است کسر مالیات از تئاتر ناشی از نبود شناخت مسئولان تصمیم گیرنده در دولت و مجلس از تئاتر به‌عنوان یک فعالیت فرهنگی و هنری است.

 بازداشت ها

عبدالرضا داوری با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، پس از چهار ماه و نیم بازداشت، روز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت ۱۵ شهروند در یک مهمانی خصوصی در تهران

مروز پنجشنبه ۱۴ فروردین ماه، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی غرب استان تهران از دستگیری ۱۵ نفر در یک مهمانی خصوصی در شهرستان شهریار خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. مهدی سرپناه ضمن اعلام این خبر گفت: “این افراد از تهران و کرج به فردوسیه آمده و در یکی از باغ ویلاهای “فردوسیه” اقدام به برگزاری پارتی کرده بودند”.وی افزود: “از این تعداد سه نفر مرد و ۱۲ نفر زن بودند، که ساعت ۱۸ روز گذشته دستگیر شدند”.

بازداشت ۱۱۱ شهروند در یک مهمانی خصوصی در تهران

فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، از بازداشت ۱۱۱ مرد و زن در یک مهمانی خصوصی در یکی از باغ‌ ویلاهای باغستان شهریار، پلمب محل برگزاری مهمانی و توقیف ۳۱ دستگاه خودرو خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

صدور واجرای حکم

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرش گنجی

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۲۵ خردادماه در شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. آقای گنجی در تاریخ ۱ دی ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد و در تاریخ ۲۹ دی ماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

علمی فرهنگی

وقتی دولت برای تئاتر برنامه ندارد/همواره بحران داریم/ آینده تئاتر از پساکرونا مبهم‌تر است

تئاتر در ماه‌ها و شاید سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری چه از نظر بحران‌های مالی و چه تماشاگر روبه‌رو بوده است؛ اما این بحران در دوره شیوع کرونا و تعطیلی همگانی سالن‌های تئاتر و فعالیت‌های هنری در هفته‌های اخیر جدی‌تر هم شده است. بحرانی که مختصات جدیدتری هم دارد و بسیاری از اعتماد از دست رفته تماشاگران بالقوه تئاتر برای حضور دوباره در سالن‌ها و میان جمعیت در پساکرونا می‌گویند و معتقدند کرونایی که دست روی جمع‌شدن‌های افراد گذاشته و آنها را برای هفته‌ها از هر نوع جمع شدنی بر حذر داشته، با رفتن‌اش هم اثرات خود را تا مدت‌ها ادامه خواهد داد.

کمبودها ومحرومیتها

اما و اگرهای بخشش حق بیمه تامین اجتماعی هنرمندان

اوایل فروردین امسال از سوی تشکل‌های هنری همچون خانه سینما و خانه تئاتر اعلام شد به دلیل شرایط بحرانی بعد از کرونا و به سبب آسیبی که به اقشار هنری وارد شده است، صندوق اعتباری هنر حق بیمه اعضای خود را در سه ماه ابتدایی سال می‌بخشد اما اخیرا تعدادی از هنرمندان در مراجعه به دفترهای تامین اجتماعی متوجه شدند که این طرح هنوز اجرایی نشده است.

قاچاقچیان به سراغ تپه اشکانی کرمانشاه رفتند

تپه تاریخی روستای لرینی در روستای اسلام آباد غرب که 12 فروردین مورد حمله قاچاقچیان آثار تاریخی قرار گرفت

فیلم منتشر شده در فضای مجازی، نخست چندین نفر از مردم بومی روستای لُرینی در اسلام آباد غرب را نشان می‌دهد و سپس با نشان دادن لودر و ابزاری که برای حفاری استفاده می‌شوند، از حمله‌ی چند نفر قاچاقچی به آثار تاریخیِ این روستا در کرمانشاه خبر می‌دهد.

تماشاچی نباشد، تئاتر هم نیست/ با طایفه هنر مثل طفل سر راهی برخورد شده است

میکائیل شهرستانی کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون که در اسفند ماه ۹۸ نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» را در تماشاخانه مهرگان روی صحنه داشت، در خصوص تعطیلی تماشاخانه‌ها و تئاتر‌ها ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: تئاتر با تماشاچی معنا دارد. وقتی تماشاچی در کار نباشد، طبیعتاً تئاتری هم در کار نخواهد بود. برای من جانِ یک یک عزیزانی که به دیدن نمایش هایم می‌آیند، با ارزش است و یک تار موی تماشاگرانم را به ده‌ها نمایشی که بر صحنه می‌برم، نمی‌دهم. اصلاً تئاتر تولید کنم برای که؟ برای چه؟ امّا سرنوشت و مسئولیتِ تئاتر‌هایی که در این ایّام بر صحنه بودند را چه مرجعی غیر از ادارات وابسته، نظیرِ «مرکز هنر‌های نمایشی» و خود دستگاه عریض و طویل «وزارت ارشاد» باید بر عهده بگیرد؟!

تعطیلی و توقف فعالیت‌ها، آسیب جدی به فعالان فرهنگ و هنر کشور وارد کرده است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مراکز فرهنگی و هنری نخستین مکان‌هایی بودند که با همه‌گیری ویروس کرونا برای مقابله با این بحران و حفظ سلامتی شهروندان، فعالیت‌شان‌، متوقف و کسب و ‌کارشان، تعطیل شد. این رخداد در حالی بود که همواره آخرین ماه سال و در پی آن نوروز، براستی بهار شکوفایی فعالیت‌های فرهنگی بود، اکنون توقف این رویدادهای باشکوه و جذاب فرهنگی و هنری به منزله وارد شدن آسیب‌های جدی و پیامدهای ناگوار برای فعالان اقتصادی و نیز شاغلان بخش فرهنگ و‌ هنر است.

ارشاد، کرونا و حمایتی که نیست/ از تراژدی «انفعال» تا کمدی «آمار»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم در بدنه دولت است که به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر شناخته می‌شود. در دولت‌های مختلف عملکرد این وزارتخانه نسبت به هنرهای نمایشی و تئاتر به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هنری خود، متفاوت بوده است؛ گاه توجه بیشتر و گاه برخوردی سطحی و عادی.

نیازمند معجزه انسانی هستیم/ تئاتر متفکر نباید درگیر درآمدزایی شود

اکبر زنجانپور در یک گفتگوی زنده مجازی با شهرام گیل‌آبادی درباره رسالت هنرمندان و لزوم حمایت از آن‌ها در این شرایط بحرانی سخن گفت و درباره برنامه آینده‌اش توضیحاتی ارائه داد.

سه پیشنهاد برای شرایط کرونایی تئاتر استان‌ها

در پی انتشار رئوس برنامه های مدیرکل هنرهای نمایشی ، روسای انجمن‌های سراسر کشور با انتشار نامه‌ای به قادر آشنا سه پیشنهاد خود را برای برون‌رفت از شرایط کنونی تئاتر استان‌ها مطرح کردند.

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

صفحه نخست » جنجال بر سر حضور جناب‌خان، کنسرت زنده گروه لیان ناتمام ماند!

«جناب خان» کنسرت آنلاین “لیان” را متوقف کرد!

اجرای کنسرت آنلاین گروه لیان از برج میلاد تهران با حاشیه عجیبی مواجه شد، طوری که اجرای گروه ناتمام ماند. پس از ایجاد وقفه در کنسرت آنلاین گروه لیان و قهر کردن محسن شریفیان، این اجرا دوباره از ساعت ۲۳ امشب روی خط رفت.

مطبوعات

                                                                                                                                              هنرمندان زندانی

آزادی زندانیان مطبوعاتی

مسعود کاظمی، روزنامه نگار آزاد شد

مسعود کاظمی، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین که در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۸ به مرخصی اعزام شده بود در پی حضور در دادسرای اوین از صدور حکم آزادی زودهنگام خود مطلع شد. به او گفته شده است با توجه بخشنامه نوروزی قوه قضاییه و تحمل بیش از یک سوم دوران محکومیت، دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

آزار جنسیتی                                                                                                                                  کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران