پنج سال زندان برای کیوان صمیمی؛ انتقاد انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از ‘روندهای ناسالم غیر قضایی’

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای به حکم “پنج سال” زندان برای کیوان صمیمی، روزنامه نگار و نویسنده انتقاد کرد.انجمن دفاع از آزادی مطبوعات حکم آقای صمیمی را غیرحقوقی و نقض قانون اساسی خواند و نوشت: “از جمله جرایم کیوان صمیمی برای تحمل پنج سال حبس سردبیری ماهنامهٔ ایران فرداست که با مجوز وزارت ارشاد و استعلام از وزارت اطلاعات و قوهٔ قضائیه همچنان در حال انتشار است. جرم دیگر وی تشکیل یک حزب به زعم قاضی غیرقانونی است. حزبی که بیست و دو سال پیش و با طی تشریفات قانونی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز گرفته است”.آقای صمیمی می‌گوید دادگاه انقلاب محکومیت اخیر او مبنی بر پنج سال حبس تعزیری را “غیابی” صادر کرده است.شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب علاوه بر اتهامات فوق، دفاع از زندانیان سیاسی و شرکت در تجمع روز کارگر سال ۱۳۹۸ را از جمله جرایم آقای صمیمی به شمار آورده است.کیوان صمیمی ۱۱ اردیبهشت (روز کارگر) سال گذشته به همراه ده‌ها تن دیگر، در تجمع نهادهای مستقل کارگری در مقابل ساختمان مجلس بازداشت شد.

کیوان صمیمی، سردبیر ایران فردا، پیشتر مدیرمسئول مجله “نامه” بود.

او ریاست انجمن دفاع از آزادی مطبوعات را هم بر عهده دارد.

او در مقطع اعتراضات سال ٨٨ هم بازداشت شد و شش سال را در زندان گذراند.

  • گزارشگران بدون مرز: کرونا آزادی رسانه‌ها را بیش از پیش تهدید کرده است
  • یک انجمن صنفی ایران خواهان آزادی روزنامه‌نگاران بازداشتی در روز کارگر شد
  • کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار ایرانی بعد شش سال از زندان آزاد شد.

اکنون انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتقاد از “روندهای ناسالم غیر قضایی” خواستار تجدیدنظر در حکم زندان آقای صمیم شده و نوشته در حالی که تمام اذهان و نهادها “درگیر مشکل پیچیده و خطرناک بیماری همه‌گیر کروناست”، بخش ویژه دستگاه قضایی همچنان به “رصد و پیگرد کنشهای سیاسی و مدنی” مشغول است.

روزنامه‌نگاران ایرانی پیوسته با برخوردهای قضایی و امنیتی روبرو هستند و سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید وضعیت آزادی مطبوعات در ایران در سال گذشته بدتر شده است.

دوم اردیبهشت امسال گزارشگران بدون مرز بر اساس شاخص سالانه آزادی رسانه‌ها در جهان اعلام کرد در میان ۱۸۰ کشور، ایران با سه پله سقوط در رده ۱۷۳‌ قرار گرفته است.