کارگردان فیلم توقیفی ‘آشغالهای دوست داشتنی’: فیلم را به هیئت انتخاب نشان بدهید

محسن امیریوسفی، کارگردان فیلم توقیفی “آشغال های دوست داشتنی”، در نامه ای خطاب به محمد حیدری، دبیر جشنواره سینمایی فجر، خواسته است که مدیران جشنواره فجر در برابر قانون تمکین کنند و این فیلم را برای اولین بار به هیئت انتخاب نشان بدهند. او نوشته است: “نتیجه هر چه باشد مورد قبول من است.”

محمد حیدری فیلم “آشغال های دوست داشتنی” را برای جشنواره فیلم فجر “معضل” خوانده و سبباستعفای شهاب حسینی از سمت مشاور جشنواره فجر شده بود.

فرستنده : آقای علی تبریزی

آقای حیدری شامگاه پنجشنبه، در برنامه تلویزیونی “سینمای ایران” توضیحاتی داد و درباره “معضل” نامیدن این فیلم گفت: “منظورم این بود که این فیلم هر دوره به جشنواره ارائه می‌شود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقای امیریوسفی از این صحبت من دلگیری پیدا کرده‌اند، عذرخواهی می‌کنم. این فیلم در دوره‌های قبلی جشنواره ارائه شده بود و نتوانسته بود پروانه نمایش بگیرد از این رو نمی‌توانست در جشنواره باشد.”

محسن امیریوسفی در نامه‌اش خطاب به محمد حیدری گفته است که این فیلم در سه سال گذشته، هیچ گاه به هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر نشان داده نشده است.

فیلم “آشغال های دوست داشتنی”،‌ ساخته محسن امیریوسفی درباره حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ است، و از دولت محمود احمدی نژاد و حسن روحانی، موفق به دریافت مجوز اکران نشده است. این فیلم از جمله فیلم هایی است که نمایندگان مجلس در سال ۹۳ در نامه‌ای به علی جنتی،‌ وزیر ارشاد، از او خواستند تا از اکران آنها جلوگیری کند. نمایندگان مجلس این فیلم را از جمله فیلم های مغایر با “معیارهای انقلابی” دانسته اند.

محسن امیریوسفی در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: “به روال سه سال قبل در صدد اعتراض و پاسخگویی نیستم. فیلم آشغالهای دوست داشتنی در مورد وحدت ملی، گفتگو و دوری از خشونت است که بطور قانونی و با مجوز ساخته شده و حق قانونی و شهروندی تمام عوامل نجیب و صبور این فیلم است که فیلمشان بعد از سه سال در جشنواره توسط مردم و اهالی مطبوعات دیده شود تا همگان ببینند که عوامل این فیلم چه کارستانی در سینما کرده‌اند.”

مدیر جشنواره: استعفای شهاب حسینی را نپذیرفته ام

محمد حیدری در گفت و گوی تلویزیونی خود درباره استعفای آقای حسینی نیز گفته است: “باید بگویم که ایشان استعفای خودشان را به مطبوعات ارائه دادند و این استعفا از نظر ما پذیرفته نیست. شهاب حسینی به هر حال در جشنواره هستند و اصلا جشنواره برای هنرمندان است.”

شهاب حسینی، هنرپیشه ایرانی، سه روز پیش به دلیل آنچه “نبود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه” در جشنواره فیلم فجر عنوان کرده، از سمتِ خود به‌عنوان مشاور این جشنواره استعفا کرده بود.

او در نامه ای که در اختیار خبرگزاری ها و مطبوعات ایرانی گذاشت نوشته بود: “متاسفانه، موضع‌گیریِ دبیر جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر در قبال فیلم “آشغال‌های دوست داشتنی” و اطلاق اصطلاحِ “معضل” به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و طی چند دوره گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته، امری قابل تامل بوده و نشانگر بطلان تصورات پیشین بنده است. اینجانب سید شهاب‌الدین حسینی به‌عنوان بازیگر فیلم مذکور در جهت کاهش معضلات دبیر محترم جشنواره فیلم فجر، بدین وسیله از سمت مشاور جشنواره سی‌وچهارم اعلام انصراف و کناره‌گیری می‌نمایم.”

حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر و شهاب حسینی از جمله بازیگران فیلم “آشغال‌های دوست داشتنی”اند.

محسن امیریوسفی علاوه بر فیلم “آشغال های دوست داشتنی”، فیلم “آتشکار” را نیز در کارنامه خود دارد که همچنان توقیف است.

فیلم “خواب تلخ”، نخستین فیلم بلند این سینماگر مستقل ایرانی نیز سرانجام پس از ۱۲ سال توقیف، از آذر امسال در ایراناکران شد.

صاحبنظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند. کارشناسان، عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوزگرفته را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.