گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در خرداد ۱۳۹۹

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در خرداد ۱۳۹۹

تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

  • م  ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر 

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش خرداد  ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

محمدعلی کشاورز، بازیگر سرشناس ایرانی، درگذشت

محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، امروز یکشنبه ۲۵ خرداد، در سن نودسالگی درگذشت.

علت مرگ او نارسایی کلیه و عفونت ریه و سپس ایست تنفسی اعلام شده است.

آثار هنری باید به سفارش مردم خلق شوند نه دولت!

طاهر شیخ‌الحکمایی، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز بر این باور است تا زمانی که آثار هنری به سفارش مردم خلق نشوند، عرصه هنرهای تجسمی جایگاه اصلی خودش را پیدا نمی‌کند.

شیخ‌الحکامی در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش آیا هنرهای تجسمی توانسته است همانند سینما، تئاتر و موسیقی جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند، با بیان اینکه «عرصه‌های هنر با هم متفاوت و طبیعا مخاطبان آنها نیز با هم متفاوت است»، اظهار کرد: حتی در عرصه‌ هنرهای تجسمی نیز رشته‌های هنری با هم متفاوت هستند؛ برخی رشته‌ها همانند کاریکاتور می‌توانند بسیار سریع واکنش نشان دهند، اما برخی دیگر به دلایل شرایطی که دارند دیرتر و شاید گاهی سخت‌تر واکنش نشان می‌دهند.

کپی رایت؛ عاملی حیاتی برای توسعه صنایع خلاق

تهران- ایرنا- پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر ایران بخواهد مانند دیگر کشورهای موفق دنیا در عرصه صنایع خلاق به رشد و توسعه قابل ملاحظه ای برسد به قوانین حمایت از حقوق مولفان احتیاج دارد، نوشت: پیوستن به کنوانسیون های بین‌المللی و عضویت در سازمان جهانی مالکیت معنوی از جمله اقدامات موثری است که می‌تواند شیوه‌ها، طرح‌ها و نقشمایه‌های هنری و فرهنگی ایران را در برابر کپی شدن و تکثیر غیرقانونی حفاظت کند.

 

 

 

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

در صداوسیما نیازمند شفافیت هستیم

مسعود تکاور با انتقاد از پخش سریال‌های تکراری در تلویزیون، گفت: «می‌گوییم چرا شبکه‌های ماهواره‌ای موفق‌ هستند؛ خب معلوم است ما دائم در حال تکرار هستیم. باید روش جدید در بخش تولید پیدا شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند. تولیدات زیاد شود و نسل جوان وارد شوند.»

کارگردان «رهایی» ـ سریالی که به‌تازگی در تلویزیون بازپخش شد ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه فصل دوم این مجموعه را نوشته و تحویل داده است، گفت: من دو سال است که «رهایی۲» را نوشته و تحویل داده‌ام اما نمی‌دانم چرا شروع نمی‌شود. به خودم می‌بالم که در ساخت «رهایی» گروه خوبی داشتم اما از خودم راضی نیستم که چندین سال است این کار تکراری پخش می‌شود و قدمی برای قسمت دومش که نوشته هم شده برداشته نشده است. فیلم‌نامه را تایید کرده‌اند. اما بودجه هنوز تعریف نشده است.

مسئولین همراه مردم باشند/ وضعیت کرونا در هرمزگان حاد است

ایسنا/هرمزگان هنرمند مطرح هرمزگانی موسیقی کشورمان گفت: بیان جمله “در خانه ماندن” بسیار ساده است اما شرایط ماندن مردم در خانه هم باید فراهم شود.

رضا صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت قرمز کرونایی استان هرمزگان، افزود: متأسفانه وضعیت هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس در زمینه بیماری کرونا وضعیت خیلی حاد، ترسناک و عجیب‌وغریبی است. وی با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان هرمزگان جای نگرانی دارد، تصریح کرد: در این زمینه علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، لازم است مسئولان هم با مردم همراه‌تر بوده و ماندن مردم در منازل را آسان‌تر کنند.

از عادل فردوسی‌پور تا محمدرضا حیاتی و دیگران!

با کنار گذاشته شدن محمدرضا حیاتی از بخش‌های مختلف خبری حالا لیست ممنوع‌التصویرهای تلویزیون باز هم طولانی‌تر شد. ماجرا از یک اظهارنظر ساده شروع شد. یک ویدئوی کوتاه و ابراز ارادت محمدرضا حیاتی گوینده پیشکسوت خبر صداوسیما به ابراهیم حامدی خواننده لس‌آنجلسی باعث شد تا نام او هم به لیست ممنوع‌التصویرهای تلویزیون اضافه شود و حیاتی از تماسی تلفنی خبر بدهد که در آن به او گفته شده تلویزیونی دیگر تمایلی به ادامه همکاری با او ندارد.

این اتفاق و همزمانی آن با برنامه جنجالی «فوتبال برتر» و گفت‌وگوی رئیس فدراسیون فوتبال با محمدحسین میثاقی و ضعف میثاقی در اداره این گفت‌وگوی مهم که می‌توانست اسناد مهمی از قرارداد جنجالی با مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی رو کند باعث شد تا بار دیگر منتقدان تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده از سرمایه‌سوزی در صداوسیما بگویند و بنویسند.

خودکشی کارگر میدان نفتی در هویزه به دلیل عدم دریافت حقوق

امروز چهارشنبه ۲۱ خردادماه، یک کارگر میدان نفتی یادآوران در شهرستان هویزه به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت حقوق ماهیانه از طریق حلق آویزکردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. خودکشی این کارگر پس از تماس با پیمانکار موسسه و بی نتیجه ماندن درخواست معوقات مزدی او صورت گرفته است.

به نقل از مدآرا، امروز چهارشنبه ۲۱ خردادماه ۹۹، یک کارگر میدان نفتی یادآوران در شهرستان هویزه، از طریق حلق آویز کردن در چاه نفتی (F19) دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش اقدام این کارگر که هویت وی عمران روشنی مقدم عنوان شده، به دلیل عدم پرداخت حقوق ماهیانه او توسط پیمانکار موسسه نظم آفرینان ایمان صورت گرفته است.

 

اشکان خطیبی می‌گوید در اطلاعیه وزارت ارشاد هیچ توجهی به سلامت بازیگران و گروه‌های اجرایی تئاتر نشده است.

به همین دلیل فعلا تصمیمی برای ادامه اجرای نمایش‌هایش ندارد.این کارگردان و بازیگر تئاتر که مدتی است تدریس تئاتر برای گروه سنی نوجوان را انجام می‌دهد، اسفند سال گذشته با گروهی از هنرجویان نوجوانش دو نمایش « چخوف‌خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» و «پزشک نازنین» را روی صحنه داشت که با تعطیلات کرونایی، اجرای این آثار ناتمام ماند ولی او فعلا برنامه‌ای برای ادامه اجرای نمایش‌ها ندارد و ترجیح می‌دهد منتظر بماند.

کسر «مالیات بر ارزش افزوده» برای ۹۰ درصد تئاتری‌ها «خسارت» است

اعظم بروجردی نویسنده و کارگردان تئاتر کسر ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از اجراهای تئاتری را گناه مضاعف و برداشت از جیب خالی ۹۰ درصد هنرمندان می‌داند.

اعظم بروجردی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت تئاتر کشور در دوران پساکرونا گفت: متأسفانه کنترل وضعیت تئاتر هم از دست خود هنرمندان و هم از دست وزارت ارشاد در رفته و در وضعیتی هستیم که نمی‌دانیم الان رو به جلو حرکت می‌کند یا به عقب. این وضعیت ارتباطی به بحران کرونا هم ندارد و اتفاقاً این بحران می‌تواند فرصتی را برای مسئولان پیش آورد تا در مورد سیاست‌گذاری‌های تئاتر تجدیدنظر کنند و به این نتیجه برسند که بالاخره قرار است با این هنر چه کنند و چه سمت و سویی به آن بدهند.

خطاب یک هنرمند به مجلس جدید / «رویینه‌تنی ما رو به پایان است»

حسین کیانی همزمان با آغاز به کار مجلس جدید شواری اسلامی با نگارش نوشتاری خطاب به مسئولان هشدار داده است که در برخورد با دیو نادیدنی کرونا که کسی را یارای هماوردی با آن نیست، بهترین مشاوران و همدلانِ آنها همان هنرمندانی هستند که همچنان تئاتر را راهی مطمئن برای تلطیف شرایط سخت و تغییر شرایط دشوار می‌دانند.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، در این یادداشت که آن را در اختیار ایسنا گذاشته، آورده است: «در آغاز به کارِ مجلسِ جدید لازم و ضروری به نظرمی‌رسد که مدیران و مسئولان هنر و فرهنگ، طرح و برنامه‌ی مشخص و مدون خود را برای برون رفت از بحرانی که دامنگیر هنر بخصوص هنرهای نمایشی شده به صورت کوتاه مدت و نیز برنامه‌های بلند مدت خود را برای رفع مشکلاتِ تاریخی و همیشگیِ این هنر و پیشگیری و جلوگیری از معضلاتِ آتی ارائه دهند و مطالبه‌گرِ ایجاد قوانین و مقرراتی باشند که بتوانند به واسطه‌ی آنها ساز و کار پیش برنده‌ای برای هنرهای نمایشی تعریف کرده و روندهای ناکارآمد گذشته را ترمیم و اصلاح کنند.

حق واقعی تئاتری‌ها در قانون کار رعایت شود/ کار از ریشه خراب است!

سهراب سلیمی معتقد است باید حق واقعی هنرمندان تئاتر در قانون کار رعایت شود و به این نکته توجه شود که در هیچ کجای دنیا از حوزه فرهنگ و هنر مالیات کسر نمی‌شود.

تئاتر بدون نقد و نظر بی‌خاصیت می‌شود/ داغ‌های فراموش‌شده یک شهر

سیروس کهوری‌نژاد نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر جنوبی تئاتر معتقد است با وجود اینکه خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد و این موضوع می‌تواند دغدغه نگارش و تولید اثر توسط هنرمندان تئاتر باشد.

سیروس کهوری‌نژاد نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر که خود از هنرمندان خطه جنوب ایران است، درباره ارزیابی خود از پرداختن به موضوع حماسه آزادسازی خرمشهر در عرصه تئاتر، به خبرنگار مهر گفت: هنوز درباره موضوعات مختلف مرتبط با جنگ جهانی دوم در دنیا و کشورهای مختلف فیلم ساخته می‌شود، رمان نوشته می‌شود، نقاشی کشیده می‌شود و نمایشگاه‌های عکس و نقاشی برگزار می‌شود اما درباره موضوعی نظیر خرمشهر و آزادسازی این شهر در عرصه هنر و تئاتر ایران به اندازه کافی فعالیت نشده است.

مسئولان مشاغل تئاتری را به رسمیت نمی‌شناسند /گویا تئاتر یک شغل به حساب نمی‌آید!

داوود فتحعلی بیگی با اشاره به معضل بیکاری اهالی تئاتر در روزهای شیوع ویروس کرونا تأکید کرد که برای حمایت از خانواده تئاتر اولین قدم در این راه به رسمیت شناختن مشاغل تئاتری در بین مسئولان است.

پایگاه خبری تئاتر: داوود فتحعلی‌بیگی کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر اظهار داشت: مشکل معیشت در تئاتر مسأله امروز نیست، اهالی تئاتر سال‌هاست که با مشکلات عمده‌ای در بحث معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند و اولین قدم برای رفع مشکلات معیشتی هنرمندان عرصه نمایش این است که دولت کار کردن در این حوزه را به عنوان یک حرفه و شغل بپذیرد.

بیشتراعضای صنف«کارکنان لابراتوار»بازنشسته‌اند/ثبت وزارت کارنیستیم

نایب رییس انجمن کارکنان لابراتوار فیلم ایران تاکید کرد هنوز موفق به ثبت در وزارت کار نشده و بعد از ثبت، اعضای لابراتوارهای دیجیتال را می‌پذیرند.

جهانگیر رجبی‌خواه نایب رییس انجمن «کارکنان لابراتوار فیلم ایران» درباره فعالیت‌های صنفی این انجمن گفت: یک دگرگونی طی یک دهه گذشته در سینمای ایران رخ داده که طی آن سیستم‌ها به سرعت از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده‌اند. البته این کار نباید با این سرعت انجام می‌شد و باید فرصت لازم برای رودررویی با این تغییرات داده می‌شد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

 

بازداشت ها

طالبی: نمی دانم به چه جرمی به دادگاه احضار شده‌ام!/ احضار برای فیلمی که نساخته و فیلم‌نامه‌ای که ننوشتم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم‌های سینمایی «قلاده‌های طلا»، «یتیم خانه ایران»، «دست‌های خالی» و … در روز ۱۳ خرداد سال ۹۹ در توئیتی عنوان کرده بود:

«امروز ۹۹/۳/۱۳ به شکایت #دولت احضار و مورد بازپرسی قرار گرفتم به اتهام فیلمی که زمانی در توییتی گفته‌ام می‌سازم.

 

 

صدور و اجرای حکم

 

 

علمی فرهنگی 

«اشکفت سلمان»، قربانی مجوزِ میراث فرهنگی !

مدیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان ایذه خبر داد:‌ بعد از صدور مجوزی برای ساختِ سازه‌ی موقت در عرصه و حریم محوطه‌ی تاریخی «اشکفت سلمان»، شهرداری ایذه، مجوز ساخت‌وساز در شمال شرقی و حریم این محوطه‌ی تاریخی را صادر کرده است.

فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ساختِ یک ساختمان که هنوز تعداد طبقات، کاربری و روند ساخت آن مشخص نیست در حریم «اشکفت سلمان» آغاز شده، گفت: این در حالی است که میراث فرهنگی شهرستان نیز این اقدام را در حریم «اشکفت سلمان» که از یک سو به عنوان آخرین نیایشگاه ایلامی در کشور شناخته شده و از سوی دیگر در فهرست موقت یونسکو ثبت شده، تایید کرده است.

ارسال ۱۵۰ اثر به جشنواره شعر کردی منال در ایوان

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام از ارسال ۱۵۰ اثر به جشنواره شعر کردی منال(منطقه غرب کشور) در دوره چهارم برگزاری خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان خردادماه است.

یونس قیطانی اظهار داشت: این آثار از شاعران استان های غربی کشور شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و ایلام ارسال شده است.

وی با بیان اینکه بنا به محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا بخشی از برگزاری این جشنواره بصورت مجازی خواهد شد، افزود: تاکنون ۱۵۰ اثر شامل ۵۰ شعر کودک کردی از بزرگسالان و نوجوانان و ۱۰۰ کلیپ تصویری شعرخوانی کودکان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

صنایع‌دستی نیازمند حمایت نظام‌یافته و یکپارچه است

فعال حوزه صنایع دستی با اشاره به این که صنایع دستی نیازمند حمایت مالی دولت نیست، گفت: این صنعت به حمایت نظام‌یافته و یکپارچه نیاز دارد.

بعد از آن که کشورهای پیشرفته پس از جنگ جهانی دوم صنایع دستی را با رویکرد هنری و فرهنگی مورد توجه قرار دادند، نخستین همایش جهانی در این زمینه در ۱۰ ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی در نیویورک برگزار شد. در این همایش شماری از اساتید دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران از ۴۰ کشور جهان شرکت داشتند.

هنر و فرهنگ هفته، تماشای داس، آتش درجنگل و کرونا

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو با اشاره به وقت‌کشی دولت در حمایت از تئاتر، گفت: مساعدت و کمک مالی به موسسات و فعالیت‌های هنری ازجمله وظایف قانونی دستگاه‌های دولتی و عمومی و شهرداری‌هاست اما به‌نظر می‌رسد شهرداری مدت‌هاست از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کرده است.

داود نامور در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وقت‌کشی دولت در حمایت از تئاتر، گفت: از همان نخستین روزهای تعطیلی دستوری فعالیت‌ها و اماکن فرهنگی و هنری در پی شیوع کرونا، از آسیب‌های جبران‌ناپذیری گفتیم که در صورت تداوم تعطیلی‌ها به بدنه هنرهای نمایشی وارد می‌شود.مدیر عمارت فرهنگی و هنری نوفل‌لوشاتو ادامه داد: همان زمان مدیران و دستگاه‌های دولتی از برنامه‌های کمک‌رسانی به جامعه هنری خبر دادند؛ امروز، هفته‌ها از وعده مدیران دولتی برای جبران خسارات هنرمندان و تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر گذشته اما دریغ از اقدامی عملی.

ماجرای محو شدن، سرقت و قیمت‌گذاری ده‌ها میلیارد دلاری یک سنگ‌نگاره/ نجاتِ نقش‌برجسته‌ی اشکانی “خونگ اژدر” اعتبار لازم دارد

پس از انتشار فیلمی درباره سرقت، تخریب و قیمت‌گذاری سنگ‌نگاره تاریخی خونگ اژدر در ایذه، مسئولان می‌گویند بزرگترین اشتباه در خصوص یادمان‌های میراث فرهنگی گذاشتن قیمت روی آن و انتشار آن‌ در سطح وسیعی است چراکه حساسیت‌ها را بالا می‌برد و سارقان و حفاران غیرمجاز این تصور برایشان ایجاد می‌شود که در بطن این نقش‌برجسته‌ها گنج وجود دارد.

آبشخور رستم» در سیطره آسیب‌ها

گوردَخمه‌ی بیش از دو هزارساله‌ی «آبشخور رستم» در شهر مَرودشت، امروز به مکانی برای یادگاری‌نویسی‌هایی تبدیل شده که انجام دهندگان آن نیز به نظر می‌رسد هدفی از انجامش ندارند.

به گزارش ایسنا، سیاوش آریا – پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی – با بیان این‌که گوردخمه‌ی آبشخور رستم، متعلق به خاندان کمتر شناخته شده‌ی «پَرَتَرَکه‌ها» یا «فراته‌داران» مورد تعرض قرار گرفته است، گفت: برخی افراد با رنگ روی نقاط مختلف این گور دخمه‌ی تاریخی و ارزشمند اقدام به یادگاری نویسی کرده‌اند

جای یک بازار متمرکز صنایع‌دستی در تهران خالی است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در کارخانه جهان کریستال، از بخش‌های مختلف این واحد تولیدی بازدید کرد.

به‌ گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) بعدازظهر روز شنبه 10 خرداد 99 با حضور در کارخانه جهان کریستال واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد و از نزدیک در جریان تولیدات کارخانه قرار گرفت.

میراث‌فرهنگی پیگیر خروج عمارت گلستانه از فهرست آثار تاریخی است

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: پیگیر درخواست رای تجدیدنظر درباره خروج بنای تاریخی عمارت گلستانه میدان قزوین تهران از فهرست آثار تاریخی کشور از طریق دیوان عدالت اداری هستیم.

از بین بردن میراث فرهنگی حمله به گذشته و حال بشریت است

میراث فرهنگی همان چیزی است که ما را به انسان تبدیل می‌کند، به ما مکان و هویت می‌بخشد و در بعضی مواقع از آن به‌عنوان سلاحی برای نشان دادن اختلاف فرهنگ‌ها استفاده می‌شود. اگر میراث فرهنگی نابود شود یا بدتر از آن به‌عمد مورد هدف نظامی قرار گیرد، هویت و گذشته فرهنگی ما از بین خواهد رفت.

در بسیاری از جنگ‌ها بناها و مکان‌های تاریخی آسیب‌دیده و از بین می‌روند و آثار باستانی تاریخی غارت می‌شوند. تفکر نظامی به چیز دیگری غیر از پیروزی در جنگ اهمیتی نمی‌دهد.

 

 

 

کمبودها و محرومیتها

صداوسیما می تواند سرمایه ای به نام “محمدرضا حیاتی” را حفظ کند؟

بعضی چهره‌ها در صداوسیما به طور عادی به نماد تبدیل می‌شوند؛ نماد یک دوره و یک باور. محمدرضا حیاتی گوینده خبر تلویزیون جزو این چهره‌هاست که برای همه جنبه‌ای نوستالژیک دارد و یکی‌دو نسل را به یاد خاطرات دوره‌ای پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی می‌اندازد.

بغض این گوینده خبر موقع قرائت سخت‌ترین خبر تاریخ جمهوری اسلامی یعنی ارتحال امام خمینی (ره) جزو خاطرات ماندگار هر ایرانی است و از ذهن‌ها فراموش نمی‌شود.

ناشرانی که به زور کتاب چاپ می‌کنند

علیرضا لبش درحالی از ناشرانی که به زور و با اکراه کتاب چاپ می‌کنند و جایزه‌های دولتی که مصلحت گروه‌شان را درنظر می‌گیرند می‌گوید که معتقد است جایزه‌های ادبی انگشت‌شمار شده‌اند و فضای ادبیات در حال کوچک شدن است.

نویسنده کتاب «بوطیقای شیطان» که در بخش مجموعه داستان نوزدهمین و بیستمین دوره جایزه «مهرگان ادب» شایسته تقدیر شناخته‌ شده است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره کیفیت برگزاری جایزه‌های ادبی خصوصا در حوزه داستان اظهار کرد: البته «جایزه‌ها» نه، «جایزه»؛ دیگر «هایی» وجود ندارد، جایزه‌های ادبی انگشت‌شمار شده‌اند. در حال حاضر در حوزه داستان در بین جایزه‌های خصوصی فقط جایزه «مهرگان» و در بین جوایز دولتی هم فقط جایزه «جلال» باقی مانده است. در شعر هم در بخش خصوصی جایزه «شعر خبرنگاران» و در بخش دولتی هم جایزه «شعر فجر»؛ یعنی آن دوره‌ای که «جایزه‌ها» بودند گذشته و به «جایزه» رسیده است. این باعث تأسف است که به هزار دلیل تعداد جایزه‌های ادبی انگشت‌شمار شده و این نشان می‌دهد فضای ادبیات در حال کوچک و کوچک‌تر شدن است.

کمر گردشگری خراسان شمالی زیر بار کرونا شکست/ خسارت ۲۰۰ میلیاردی

بجنورد- صنعت گردشگری خراسان شمالی که نوپا محسوب می شود پس از شیوع کرونا آسیب جدی دیده و نیاز به چاره اندیشی دقیق مسئولان دارد.

گروه استان‌ها: صنعت گردشگری خراسان شمالی که برای چند سالی است همچون طفل نوپا در حال رشد کردن بود تا بتواند قامتی راست کند و حرفی برای گفتن در میان استان‌های همجوارِ خود داشته باشد به یکباره دچار خسران‌هایی حتی جبران ناپذیر شد و اکنون برای تجدید قوا و چاق کردن نفسی، نیازمند حمایت‌های همه جانبه است.

متخصص‌ها کنار رفته و خرده‌آدم‌ها وارد شده‌اند

افشین سنگ‌چاپ که این روزها در سریال «پدر پسری» شبکه تهران ایفای نقش می‌کند، علت ضعف تلویزیون در زمینه تولید سریال‌های طنز را نبود افراد متخصص در این زمینه عنوان کرده و می‌گوید: همه چیز مشخص است. ما احتیاج به آدم متخصص داریم وقتی متخصص کنار می‌نشیند و به کار گرفته نمی‌شود خرده‌آدم‌ها و آدم‌های غیرمتخصص وارد می‌شوند.

این بازیگر و بازیگردان درباره‌ی کمبود سریال‌های طنز در سال‌های اخیر به ایسنا گفت: وقتی همه چیز رانت و زد و بند می‌شود معلوم است سر متخصص کلاه می‌رود. شکست می‌خوریم و میلیادرها تومان را دور می‌ریزیم. من معتقدم پول تلویزیون  حق‌الناس است و هرکس درباره آن اهمال و تخطی کند و دست در حق‌الناس ببرد، عاقبت خوشی نخواهد داشت. چندین سال است این‌ها را بازگو می‌کنیم.

 

 

سالن تئاتری که به دست سارقان در آتش سوخت/ روایت جزییات حادثه

مدیر آموزشگاه هنرهای نمایشی دراما و سرپرست آکادمی تئاتر پیشوا با اشاره به سرقت از این مکان فرهنگی هنری عنوان کرد آتش سوزی صورت گرفته توسط سارقان عمدی بوده است.

بحران تعطیلی تماشاخانه های خصوصی جدی است

مدیر تماشاخانه ایران تماشا عنوان کرد: در صورتی که سالن ها به زودی مجوز اجرای کار بگیرند ما هم چند نمایش در نوبت اجرا خواهیم داشت که به سرعت کار را شروع می کنیم.

سیم‌کشی‌های غیراصولی  میدان تاریخی امام اصفهان را تهدید می‌کند

اصفهان – ایرنا – سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: بیشتر حوادث و آتش‌سوزی‌هایی که در میدان امام (ره) اصفهان رخ داده است بدلیل سیم‌کشی غیراصولی برق است که این اثر بی بدیل جهانی را تهدید می‌کند.

احترامی که از سینماگران پیشکسوت دریغ می‌شود/ دغدغه تأمین معاش

غلامرضا گمرکی مدیر تولید و تهیه‌کننده باسابقه سینما ضمن گلایه از بی‌توجهی مدیران فرهنگی نسبت به دغدغه‌های هنرمندان پیشکسوت از شرایط اعطای بسته‌های معیشتی به سینماگران انتقاد کرد.

مشکل اصلی سینما اقتصاد است

منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت از انجمن فیلمنامه نویسان در خرید فیلمنامه‌های آن‌ها اظهار کرد

تجربه نشان داده هرگونه حمایت بیرون از صنف که اختیار آن با صنف نباشد علاوه بر نادیده گرفته شدن افراد مستعد این حوزه و نبود زمینه‌ای برای کشف استعداد‌ها، برای عده‌ای رانت به وجود می‌ آورد، در زمانی که سینما بیش از پیش به فیلمنامه‌های با کیفیت نیاز دارد، پیشنهاد من این است که جایی برای آرشیو کردن آثار و مشخصات کامل فیلمنامه نویسان و مباحث آزاد و مطالب جدید فراهم شود تا بتوان از بین آنها استعداد‌های جدید با آثاری قوی را کشف کرد، چون حمایت از عده‌ای خاص اصلا جواب نمی‌دهد و خود صنف فیلمنامه نویسان هستند که می‌توانند این حوزه مهم سینما را به جایگاه اصلی خودش برسانند.

 

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

سیاه و سفید اثر کرونا در عرصه فرهنگ و هنر

اوایل اسفند سال گذشته که بیماری کرونا در کشورهای مختلف دنیا ازجمله ایران شایع شد، در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر، بسیاری از مشاغل در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی تعطیل شدند تا زمینه اجرای طرح های مبتنی بر فاصله گذاری اجتماعی محقق شود.

در این میان بسته شدن مغازه ها و اصناف مختلف، سالن های سینما، تئاتر، نمایشگاه های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی، تالارهای عروسی و اماکن ورزشی بیش از دیگر بخش ها مشهود بود که برای فعالان این بخش ها مشکل آفرین شد.

 

 

پشت‌کوهی: اطلاعیه بازگشایی تئاترها از سر رفع تکلیف است

این هنرمند تئاتر اسفند سال گذشته مشغول اجرای نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» بود که اجرای تئاترش به دلیل تعطیلات کرونایی متوقف شد.

او در واکنش به اطلاعیه تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشایی تئاتر ، سینما و کنسرت‌های موسیقی گفت: در این اطلاعیه یا تئاتر بی‌اهمیت تلقی شده یا باید منتظر باشیم از سوی مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر کشور، بیانیه‌ای در شان و منزلت این هنر منتشر شود.

وقتی رئیس‌جمهور «تئاتر» را حذف می‌کند!

سخنان امروز رئیس جمهور دولت دوازدهم درباره شرایط بازگشایی مجدد سالن‌های سینما و کنسرت‌ها از اول تیرماه حاکی از تکرار اتفاقی تراژیک بود؛ نادیده گرفتن تئاتر و هنرهای نمایشی از سوی دولت!

از زمستان سال ۹۸ که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده سالن‌ها و اجراهای تئاتری به‌عنوان اولین مکان‌ها و فعالیت‌هایی بودند که متوقف شدند و بسیاری از گروه‌ها علی‌رغم هزینه‌هایی که برای تولید آثار خود متحمل شده بودند، بنا به تصمیم وزارت بهداشت و دولت دوازدهم تعطیل شدند.

کنسرت‌های آنلاین هیچ توجیه اقتصادی ندارد/ نزدیک شدن به یک فاجعه

رئیس کانون ناشران خانه موسیقی معتقد است برگزاری کنسرت‌های آنلاین شرایطی برای فراموش نشدن هنرمندان است که برای مخاطبان جذابیت‌های لازم را ندارد.

به نقل از روابط عمومی خانه موسیقی، غلامعلی علمشاهی رئیس کانون ناشران خانه موسیقی گفت: کنسرت آنلاین هیچ توجیه اقتصادی نداشته و صرفاً برای فراموش نشدن هنرمندان برگزار می‌شود. این کنسرت‌ها برای مخاطب جذابیت لازم را ندارد کما اینکه می‌بینیم تمدید هم نمی‌شود.

 

مطبوعات

از انجام یک کار ملی ساده عاجزیم

رسول جعفریان

عاجزیم؛ از انجام یک کار ملی ساده عاجزیم .هرچه فکر می کنم مگر ما چه قدر کتاب چاپی فارسی از آغاز آمدن چاپ تا ـ فرضا ـ سال ۱۳۵۰ داریم، و این که آیا این قدر توانایی نداریم که همه اینها را اسکن کرده و به آسانی در اختیار پژوهشگران قرار دهیم، عقلم به جایی نمی رسد.

 

هنرمندان زندانی

 

آزادی زندانیان مطبوعاتی   

                                       

آزار جنسیتی                    

 

 

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران