گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در مهر ماه ۱۳۹۹

 

  تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش مهر ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

شجریان با نوای ربنا به خاک سپرده شد

مراسم خاکسپاری محمدرضا شجریان، هنرمند پرآوازه ایران امروز شنبه ۱۹ مهر در توس در آرامگاه فردوسی برگزار شد. آقای شجریان در این مراسم تا محل دفن با نوای ربنا که از بلندگوها پخش می‌شد، بر روی دوش اعضای خانواده و دوستانش تشییع شد. دقایقی پیش از خاکسپاری، همایون شجریان بر مزار پدرش پیشنهاد داد که همه مرغ سحر را بخوانند و سپس به همراه خواهرش مژگان شجریان و حاضران مرغ سحر را خواندند در حالی که گریه باعث می‌شد صدایشان بریده بریده باشد. داریوش پیرنیاکان، آهنگساز و نوازنده در مراسم از اینکه روز مرگ شجریان به عنوان یک “شخصیت ملی” عزای عمومی اعلام نشده، ابراز تاسف کرد.

ابراز «شرمساری» معاون هنری وزارت ارشاد از تندیس‌های قاسم سلیمانی

معاون امور هنری وزارت ارشاد روز شنبه، ۵ مهر، در یادداشتی گلایه‌آمیز با عنوان «تندیس‌هایی که حس شرمساری را برمی‌انگیزند!» از ساخت تندیس‌های «نازیبا» که به یاد قاسم سلیمانی در ماه‌های گذشته در چند شهر نصب شده‌اند، انتقاد کرد. سید مجتبی حسینی در یادداشت اخیر خود که در اختیار ایسنا قرار داده است، با انتقاد از ظاهر و شمایل تندیس‌های ساخته‌شده برای قاسم سلیمانی در یک سال گذشته می‌نویسد: «در شهرهای مختلف یکی پس از دیگری از تندیس‌هایی رونمایی می‌شود که بیش از احساس قدردانی، حس شرمساری در مخاطب برمی‌انگیزد.»

شجریان فرزند ایران است، بین مردم ماندو ببینید مردم برای او چه می کنند

داریوش پیرنیاکان پژوهشگر و فعال حوزه موسیقی در حاشیه مراسم خاکسپاری استاد آواز ایران او را فرزند ایران خواند. به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، داریوش پیرنیاکان در حاشیه مراسم خاکسپاری مرحوم شجریان طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: شجریان در آثار خود نشان داد که فرزند ایران است، وی با مردم و بین مردم ماند و اکنون نیز ببینید مردم برای او چه می‌کنند. وی ادامه داد: تا سالها بعد رساله های دکتری پیرامون شجریان و آثار هنری او نوشته خواهد شد، شجریان رفت تا بر تارک تاریخ ایران بدرخشد، اگر فردوسی شاعر ملی است شجریان نیز خواننده ملی ماست و اکنون او در موسیقی به اوج خود رسیده است.

 

سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود اگر…

سینما جریان | «حسین قناعت» با اشاره به این که امروز بنیاد سینمایی فارابی تنها نهاد حامی سینمای کودک است، گفت: اگر همه تشکل‌‌ها و نهادها همت کنند، به شما قول می‌دهم سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود. «حسین قناعت» کارگردان سینما درباره برپایی این جشنواره عنوان کرد: واقعیت این است جشنواره کودک، تنها چراغ روشن سینمای کودک است. جشنواره از نظر من این حسن را دارد که عوامل فیلم‌های کودک در کنار هم جمع می‌شوند و کارهای هم را می‌بینند. اگر جشنواره کودک نبود سینمای کودک خیلی سال قبل از بین رفته بود.

اکبر عالمی، عکاس، مستندساز و مجری برنامه‌های سینمایی درگذشت

اکبر عالمی را بسیاری برای اجرای متبحرانه برنامه سینمایی هنر هفتم از تلویزیون ایران می‌شناسند اکبر عالمی، استاد رنگ و نور و لابراتوار در‌ دانشگاه، عکاس و فیلمساز ایرانی در پی ابتلا به کرونا در ۷۵ سالگی در تهران درگذشت. ‏او در سال ۱۳۲۴ در اهواز متولد شد، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران بود و از بریتانیا مدرک دکترا داشت.‌ او همچنین مجری برنامه‌های سینمایی از جمله برنامه هنر‌هفتم‌ بود. آقای عالمی در زمینه عکاسی، لابراتوار، جلوه‌های ویژه و‌ مباحث فنی و تخصصی سینما چند کتاب نوشته بود. او ده‌ها فیلم مستند و تبلیغاتی ساخت و سال‌ها رئیس لابراتوار وزارت فرهنگ و‌ سپس از مسئولان لابراتوار صدا و‌ سیما بود. آقای عالمی از چند روز پیش در بیمارستان بستری بود. او پس از ابتلا به کرونا به خبرگزاری ایسنا گفت: “هفته پیش برای فیلمبرداری مستندی با سه نفر دیگر از همکارانم به بیمارستانی در تهران رفته بودیم و اگر چه تمام موارد ضروری را رعایت کردیم اما با این حال هر چهار نفر به کرونا مبتلا شدیم.”

 

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

از “ارشاد” و “صداوسیما” هر دو باید شکایت کرد/ در سال جهش تولید جلوی تولید در صنعت نمایش ویدئویی را گرفتند

بیش از شش ماه است شبکه نمایش خانگی هیچ گونه خروجی برای ساخت نداشته است. موضوع اصلی این توقف در ساخت پروژه‌های نمایش خانگی هم تنها یک موضوع است: اختلاف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما بر سر صدور مجوز ساخت و نمایش محصولات نمایش خانگی.

انتقاد محمدرضا شجریان از «هنرمندان در خدمت سیاست»

محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود که پس از چندین سال به تازگی در روزنامه شرق منتشر شده، از اهمیت «وظیفه هنرمند» در همبستگی با مردم و دادخواهی در مقابل سیاست سخن گفته است. او همچنین هنرمندانی را که ترجیح می‌دهند به سیاست خدمت کنند، «آدم‌هایی بی‌چاره و بی‌مایه» و به دنبال «قدرت» توصیف کرده است.

گلایه محسن تنابنده از گرانی اجاره ها

محسن تنابنده، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون که همه او را با ایفای نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» می‎شناسند، تصویر جالبی را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت.

شجریان؛ روایت یک دهه دادخواهی بی‌فرجام علیه اتهامات کیهان

زندگی محمدرضا شجریان در حالی به پایان رسید که پرونده شکایت حقوقی او از حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان، با گذشت بیش از یک دهه بی‌نتیجه مانده بود. روزنامه کیهان، چاپ تهران، در طول این سال‌ها، استاد برجسته موسیقی سنتی ایران را “مهره اجنبی”، “وطن فروش”، “دوره گرد”، “اجنبی پرست”،”عروسک‌ خیمه شب بازی”، کسی که “سال‌هاست هیچ اثر هنری قابل توجهی خلق نکرده” و “پیرمردی که یک وقتی صدایی داشت و حالا از دور خارج شده” توصیف کرده بود. این روزنامه حتی به آقای شجریان اتهاماتی در حد همکاری با “خونین‌ترین دشمنان مردم”، تحسین “کشتار بسیجیان” یا همراهی علاقه‌مندان به “ایجاد جنگ داخلی و تجزیه ایران” را زده است. در چنین پس‌زمینه‌ای قابل انتظار بود که روزنامه کیهان، به عنوان رسانه‌ای متصل به نهاد رهبری، شنبه ۱۹ مهر واقعه درگذشت محمدرضا شجریان را در حد یک خبر دو جمله‌ای در میانه صفحه ۳ خود انعکاس داد.

فارابی مسئولیت انتخاب نماینده ایران در اسکار را به خانه سینما و بخش خصوصی بسپارد

محمد نیک‌بین با اشاره به اینکه در انتخاب نماینده ایران برای حضور در آکادمی اسکار اعمال سلیقه دولتی تأثیرگذار است، تأکید کرد که بهتر است بنیاد سینمایی فارابی این مسئولیت را به خانه سینما و بخش خصوصی بسپارد. محمد نیک‌بین تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: مشکل اصلی در انتخاب نماینده ایران برای حضور در اسکار کمیته‌ای که فیلم را انتخاب می‌کند، نیست. به نظر من مشکل اصلی از آنجایی شروع می‌شود که نظرهای دولتی  بر شورای انتخاب نماینده ایران در اسکار تحمیل می‌شود. نیک‌بین خاطرنشان کرد: به طور قطع باید خانه سینما نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار را انتخاب کند ولی قطعاً اگر اعمال نظری بر انتخاب‌ها در بنیاد سینمایی فارابی وجود نداشته باشد هم می‌توان این روند را درست دانست اما متأسفانه این اتفاق بسیار بعید است و حتی برخی مواقع خود خانه سینما هم متأثر از نظرات سیاسی و افراد دولتی است.

ماجرای ویدئوی انتقادی رضا شفیعی‌جم چه بود؟

خبرگزاری ایسنا: در پی انتقاد رضا شفیعی جم از پرداخت نشدن دستمزد عوامل یک سریال، این بازیگر با انتشار ویدئویی جدید اعلام کرد که پس از انتقادها موفق شده است نیمی از این پول را دریافت کند. در این میان تهیه کننده سریال هم در گفت وگویی با خبرنگار ما که پیگیر اتفاق شده بود، ماجرا را از منظر خود توضیح داد. رضا شفعی جم مدتی پیش با انتشار ویدیویی در فضای مجازی از پرداخت نشدن دستمزدش در آخرین سریالی که برای تلویزیون ایفا کرده بود، انتقاد و اعلام کرد که به رغم دشواری بازی و نویسندگی در این سریال آن هم در ایام شیوع کرونا، تهیه‌کننده این سریال پس از گذشت چند ماه از ساخت، پاسخ او و دیگر عوامل را نمی‌دهد و چک هایش هم برگشت خورده است. او با انتقاد صریح از تهیه کننده نسبت به پاسخگو نبودن به عوامل که برخی از آنها را پیشکسوتان حوزه نمایش تشکیل می دهند، از مسوولان تلویزیون درخواست کرده بود که تهیه سریال ها را به هر فردی نسپرند. چند روز پس از انتشار این ویدیوی انتقادآمیز، شفیعی جم، ویدیوی دیگری را منتشر کرد که در آن با لحنی طنز و نمایشی اعلام کرده بود که نیمی از طلبش را دریافت کرده است.

درگذشت شجریان و سکوت “فرهنگستان” متولی زبان و ادب فارسی

با  مرگ شجریان هنوز فرهنگستانی که خود را متولی زبان و ادب فارسی می‌داند درباره این ضایعه سکوت کرده است. رئیس این “فرهنگستان” مشاور ارشد خامنه‌ای است که او هم به مرگ استاد آواز ایران بی‌اعتنایی می‌کند. غلامعلی حدادعادل یکی از نزدیکان، معتمدان و مشاوران هسته اصلی قدرت و دفتر رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای است که به خاطر فهرست طویل منصب‌هایش از “ابوالمشاغل‌”های حکومت خوانده می‌شود. درگذشت محمدرضا شجریان با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج ایران همراه بود اما تا ۲۱ مهر، پنج روز بعد از مرگ مردی که مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) او را “اسطوره و میراث جاودان موسیقی سنتی ایرانی” خوانده خامنه‌ای و نزدیکانش، از جمله حدادعادل همچنان به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. سکوت خامنه‌ای، با توجه به سوابق عناد و کین‌توزی او با معترضان و منتقدان حکومت، زیاد عجیب نیست و بی‌اعتنایی مشاور ارشد و پدر عروسش هم می‌توانست از این منظر قابل فهم باشد، اما برخی مسندهایی که حدادعادل بر آنها تکیه زده موضوع را متفاوت می‌کند. در فهرست  طویل مشغله‌های مشاور ارشد خامنه‌ای، هم ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چشم می‌خورد هم عضویت در هیئت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

 بازداشت ها

پیمان فرهنگیان به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا – پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به صورت غیابی به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شده است. دادگاه دو فقره شش ماه حبس از بابت اتهامات توهین به مسئولان نظام را به مجازات اشد با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری از بابت اتهام راه اندازی جمعیتی بیش از دو نفر در داخل کشور در شبکه اجتماعی سیگنال به قصد بر هم زدن امنیت کشور افزوده است، بنابراین در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر ۱۱ سال زندان برای او قابل اجرا است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بازداشت اندیشه صدری، توسط نیروهای امنیتی در تهران

اندیشه صدری، فعال اجتماعی و دانش آموخته هنر، صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹، اندیشه صدری، فعال اجتماعی و دانش آموخته هنر توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری خانم صدری تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. هرانا امروز در گزارشی از بازداشت ائلوار قلی وند، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و شبنم آشوری چهار فعال اجتماعی دیگر در تهران خبر داد.

صدور و اجرای حکم

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم برای مدیر مسئول بولتن نیوز و خبر آنلاین

سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات از رسیدگی به ۳ پرونده در دادگاه کیفری یک تهران خبر داد. بر این اساس در دو پرونده مدیر مسئول سایت بولتن نیوز و خبر آنلاین مجرم شناخته شده و پرونده مدیر مسئول نشریه نبض بازار جهت مصالحه به وقت دیگری موکول شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز یکشنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۹، در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران دو پرونده به ریاست قاضی رستم پور و یک پرونده به ریاست قاضی شقاقی مورد رسیدگی قرار گرفتند. سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به پرونده اول گفت: “این پرونده مربوط به مدیر مسئول خبرگزاری خبر آنلاین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بود که هیأت منصفه در اتهام مذکور، متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و وی را مستحق تخفیف معرفی کرد”.

علمی ، فرهنگی 

جایزه عفو بین‌الملل جشنواره پراگ به فیلم «پسر-مادر» مهناز محمدی رسید

جشنواره بین‌المللی فیلم پراگ اعلام کرد جایزه سازمان عفو بین‌الملل این جشنواره به مهناز محمدی به‌خاطر فیلم سینمایی «پسر-مادر» تعلق گرفت؛ فیلمی که اجازه نمایش در ایران ندارد. بر اساس گزارش وب‌سایت فبیوفست (جشنواره فیلم پراگ)، هیئت داوران بخش عفو بین‌الملل بیست و هفتمین دوره، این فیلم را که نخستین اثر سینمایی مهناز محمدی است، به‌خاطر روایت نامعمول دو خط داستانی موازی، بازی‌های طبیعی و باورپذیر و برخورداری از داستانی قدرتمند شایسته تجلیل اعلام کردند. فیلم«پسر-مادر» محصول مشترک سینمای مستقل ایران و جمهوری چک است که پیش از این در چند جشنواره بین‌المللی دیگر به نمایش درآمده و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره رم را نیز دریافت کرده است.

جشنواره فیلم فجر امسال به صورت محدود برگزار می‌شود!

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد؛ ‌این دوره از جشنواره امسال با شرایطی ویژه برگزار می‌شود. شعارسال: محمد مهدی طباطبایی نژاد که تا همین چند روز قبل معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بود، با تمدید نشدن ماموریت خود به سازمان صدا و سیما یعنی جایی که تهیه‌کننده ارشد آن است، برگشت.

شهاب حسینی و مینا وحید جوایز آمریکایی را ربودند

شهاب حسینی با سینمایی «لابیرنت» و مینا وحید با فیلم «بعد از ‌تو» در جشنواره فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو به ترتیب جایزه بهترین بازیگر مرد و‌ زن را از آن خود کردند. به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، فیلم سینمایی «بعد از‌ تو» با کارگردانی فرهاد نجفی که با نام انگلیسی one night in tehran پیش از این هم در چند جشنواره بین المللی تحسین بود، این بار جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو دریافت کرد. این فیلم با بازی مینا وحید، تیرداد کیایی و محمد مهدی حسینی و .. همراه شد. دختری که به دنبال خوشبختی در هرج و مرج این جهان پرسه می‌زند، وارد یک تاکسی می شود، غافل از اینکه چگونه زندگی او برای همیشه تغییر خواهد کرد. دختری که به دنبال خوشبختی در هرج و مرج این جهان پرسه می‌زند، وارد یک تاکسی می شود، غافل از اینکه چگونه زندگی او برای همیشه تغییر خواهد کرد. لابیرنت فیلمی به کارگردانی امیرحسین ترابی، نویسندگی طلا معتضدی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی محصول سال ۱۳۹۷ است. نام این فیلم ایرانی در سال 97 (قبل ازشیوع کرونا)در سینماهای ایران اکران شد

سرنوشتِ تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟

تهران روزگاری پر بود از سالن تئاتر؛ در خیابانی که از صد سال پیش، پاتوقی برای دوستداران هنر نمایش بود. در هر گوشه از خیابان لاله‌زار آن روزها، تماشاخانه‌ای قد می‌کشید و هنری را در دل پایتخت رونق می‌داد. خیابانی که هرچند دیگر خبری از تماشاخانه‌هایش نیست اما هنوز شب‌هایی روشن و زیبا دارد. به گزارش خبرنگار ایلنا، تهران روزگاری پر بود از سالن تئاتر؛ در خیابانی که از صد سال پیش، پاتوقی برای دوستداران هنر نمایش بود. در هر گوشه از خیابان لاله‌زار آن روزها، تماشاخانه‌ای قد می‌کشید و هنری را در دل پایتخت رونق می‌داد. خیابانی که هرچند دیگر خبری از تماشاخانه‌هایش نیست اما هنوز شب‌هایی روشن و زیبا دارد.

وعده دوباره در مورد نام‌گذاری خیابانی به نام شجریان در تهران

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که مصوبه‌ای برای نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام شجریان تایید شده و این نام‌گذاری به زودی صورت می‌گیرد. گفته می‌شود که شورای شهر مشهد نیز در این مورد ابراز تمایل کرده است. رئیس شورای شهر تهران از رفع موانع بر سر اجرای طرح نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان خبر داده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن هاشمی امروز ۲۰ مهر (۱۱ اکتبر) در جمع خبرنگاران گفت: «در مورد نام‌گذاری خیابانی به نام شجریان، موانع پیش‌آمده در این زمینه برطرف شد و نامه مربوطه امضا‌شده تا مصوبه شورای شهر اجرا شود.» محسن هاشمی در جلسه روز یکشنبه در شورای شهر تهران گفت: «بروز و ظهور کم نظیر همدردی عمومی نسبت به فقدان استاد شجریان در فضای مجازی، نشان دهنده ظرفیت بالای جامعه برای درک هنر اصیل و متعالی ایرانی- اسلامی است و شاید ابزار دیگری مانند موسیقی اصیل نتواند از ارزش‌ها و میراث فرهنگی ما در برابر پوچ‌گرایی و سطحی‌گرایی فرهنگی صیانت کند.» این در حالی است که نیروهای امنیتی در تهران، مشهد و توس مانع از شرکت مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری شجریان شدند.

تعطیلی بناهای تاریخی را تمدید نکنید

ایسنا/اصفهان معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اعلام خبر تعطیلی اماکن گردشگری و بناهای تاریخی اصفهان تا پایان هفتۀ جاری گفت: در حال تهیه نامه‌ای برای ارسال به ستاد کرونای استان هستیم تا از آن‌ها بخواهیم تعطیلی بناهای تاریخی را بیش از این تمدید نکنند چرا که ازدحامی در این فضاها وجود ندارد.حیدر صادقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  تعطیلی بناهای تاریخی، اماکن گردشگری و موزه‌های استان تا ۱۸ مهرماه بود اما ستاد کرونای استان به تازگی مصوب کرده که این تعطیلی تا ۲۵ مهرماه ادامه داشته باشد. وی ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها مانند خور و بیابانک و آران و بیدگل نیز به‌صورت محلی مصوباتی برای ممنوعیت ورود به کویر و … تا اطلاع ثانوی، ابلاغ‌شده است. معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به آمار و این حقیقت که ازدحامی در بناهای تاریخی و اماکن گردشگری استان وجود ندارد، در حال تهیه نامه‌ای برای مکاتبه با ستاد کرونای استان اصفهان هستیم تا از آن‌ها درخواست کنیم این محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها را بیش از این تمدید نکنند.

ساعت کار آرامگاه فردوسی افزایش یافت

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: ساعت کار مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه فردوسی به منظور رفاه حال مردم و علاقه‌مندان افزایش یافت.

احسان زهره‌وندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به استقبال علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ و ادب از حضور در این مجموعه پس از خاکسپاری پیکر استاد محمدرضا شجریان در آن ساعت فعالیت این مجموعه فرهنگی – تاریخی که تا پیش از این از هشت صبح تا ۱۸ بعداز ظهر بود به مدت یک ساعت افزایش یافت.

کمبودها و محرومیتها

تجربه جشنواره فجر، بدون صف در پشت سالن‌های سینما !!!

کارگردان “هفت و نیم” بیان‌کرد: ما قطعا می‌توانستیم با رعایت خیلی مسائل، امروز شرایط بهتری داشته باشیم ولی متاسفانه اینطور نیست و همین که امسال باید یک جشنواره فجر بدون صف در پشت سالن‌های سینما را تصور کنیم عجیب و سخت است. به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، نوید محمودی، کارگردان “هفت و نیم” که که فیلم “مردن در آب مطهر” را به تهیه‌کنندگی برادرش جمشید محمودی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی کردند؛ در خصوص وضعیت اکران فیلم با تعطیلی‌های مکرر اظهار‌کرد: در حال حاضر هیچ اطلاعی نداریم که آیا قرار است تعطیلی سینماها همچنان ادامه داشته باشد یا خیر، اما بنا بر تاریخی که از پیش تعیین شده بود (۳۰ مهر) در حال آماده کردن متریال لازم برای اکران فیلم هستیم. با این حال اگر دوباره تعطیلی‌ها تمدید شود متاسفانه باید صبر کنیم تا شرایط عادی و سینما باز شود. وی با اشاره به تصمیم قطعی برای اکران فیلمش در سینماها تصریح‌کرد: ما به چند دلیل باید فیلم را حتماً اکران سینمایی کنیم و اولین دلیل این است که می‌خواهیم آن را به صورت آنلاین اکران کنیم و این دو به هم مربوط هستند و چاره‌ای غیر از این نیست؛ از سوی دیگر از آنجا که قرار است جشنواره فیلم فجر برگزار شود، طبیعتاً فیلم‌های بسیار زیادی به سال آینده موکول می‌شوند که شرایط را پیچیده‌تر می‌کنند و چون ما هم پروانه نمایش داریم بهتر است فیلم را اکران کنیم.

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

حذف یک نمایش به خاطر حضور گربه! آقای روحانی، دقیقا کجایی؟

از وزارت ارشاد یک سوال دارم. اگر یک گروه تئاتری بخواهند داستان اصحاب کهف را اجرا کنند، با سگ قصه چه می‌کنید؟ آیا این قصه قرآنی به خاطر داشتن سگ، دچار ممیزی می‌شد؟

محمد رحمانیان کارگردان شهیر تئاتر ایران، این روزها نمایشی را روی صحنه برده است به نام«عشق روزهای کرونا». این نمایش شامل چند اپیزود است که یکی از آنها  «بانو و گربه ملوس» نام دارد یا بهتر بگویم نام داشت. انطور که رحمانیان می‌گوید این بخش از عشق روزهای کرونا به دلیل حضور گربه در کنار بهنوش طباطبایی بازیگر این اپیزود از سوی اراده‌ شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی و مدیرکل اداره‌ هنرهای نمایشی با مشکل ممیّزی مواجه و حذف شده است.

سینمادارها درانتظار تعطیلیِ کامل سینماها هستند

گروه فرهنگی: با شیوع گسترده و شروع موج سوم بیماری کرونا در کشور و وخیم شدن وضعیت در شهر تهران، ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور تعطیلی تمامی نهادهای فرهنگی و تفریحی مانند سالن‌های سینما و تئاتر را ابتدا به مدت یک هفته اعلام کرد و با ادامه وضعیت این تعطیلی را یک هفته دیگر تمدید کرد تا مراکز فرهنگی و سینماها تا ۲۵ مهرماه تعطیل باشند. در این میان شورای صنفی نمایش سینمای ایران در دو جلسه متوالی چهار فیلم را به چرخه اکران اضافه کرد که تنها یکی از این چهار فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و سه فیلم دیگر در سکوت خبری تولید و کسی حتی از محتوای آن و چگونگی ساخت آن خبری ندارد. «مردن در آب مطهر» ساخته برادران محمودی که پیش از این در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، قرار است از ۳۰ مهر روی پرده برود. سه فیلم دیگر یعنی «کله پوک» ساخته جواد مزدآبادی، «تله پاتی» ساخته رضا شالچی و «اینجا هم باران می‌بارد» ساخته نادر طریقت در شرایطی قرار است روی پرده بروند که بنا به گفته داریوش بابائیان (پخش‌کننده و تهیه‌کننده) دو فیلم «کله پوک» و «تله پاتی» تنها به دلیل اینکه فیلم‌ها در آستانه کهنه شدن بودند، روانه اکران سینماها می‌شوند. خروجی شورای صنفی نمایش در این روزها به نظر می‌رسد متاثر از وضعیت نیمه تعطیل سینمای ایران است. صاحبان آثار مطرح سینمایی به هیچ وجه حاضر به اکران فیلم‌هایشان نیستند و آثاری روی پرده می‌روند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم شاید نتوان رقم قابل توجهی را برای جذب مخاطب برایشان متصور بود.

مطبوعات

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم برای مدیر مسئول روزنامه قانون

خبرگزاری هرانا – سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات از رسیدگی به ۳ پرونده در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران خبر داد. بر این اساس در دادگاهی که روز یکشنبه ۱۳ مهرماه برگزار شد مدیر مسئول روزنامه قانون به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” مجرم شناخته شد و پرونده مدیران مسئول پایگاه خبری هفت راه و روزنامه شهروند نیز با رضایت شکات مختومه شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، روز یکشنبه ۱۳ مهر  ۱۳۹۹، در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی سه پرونده بررسی شد. سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات، احمد مومنی راد اظهارداشت: “مدیر مسئول روزنامه قانون با اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به اتفاق آراء مجرم شناخته شده و متهم مستحق تخفیف نیست”.

افزایش حقوق کارکنان صداوسیما نباید بار مالی جدید ایجاد کند

ساعت 24-سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: افزایش حقوق و مزایای کارمندان سازمان صدا و سیما، پس از تایید در شورای حقوق و دستمزد مجاز می‌باشد. سازمان برنامه و بودجه در پاسخ درباره محل تأمین اعتبار برای افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارکنان سازمان صدا و سیما (علاوه بر رشد سنواتی اعمال شده سالجاری) اعلام کرد: بودجه این افزایش، از محل اعتبارات قابل تخصیص بودجه عمومی کل کشور به سازمان صداوسیما و درآمدهای آن سازمان قابل تأمین بوده و هرگونه ایجاد تعهد مازاد بر موارد یاد شده، مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه نیست. در توضیح سازمان برنامه و بودجه آمده است: هرگونه تخصیص اعتبار به دستگاه‌های اجرایی، براساس قوانین بودجه سنواتی و سایر قوانین و مقررات انجام می‌شود. تأمین بار مالی مکاتبه اخیر رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز از محل اعتبارات قابل تخصیص بودجه عمومی کل کشور به سازمان صدا و سیما و درآمدهای آن سازمان قابل تأمین بوده و هرگونه ایجاد تعهد مازاد بر موارد یاد شده، مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه نیست.

دادگاه سینمایی متهم فساد مالی

تسنیم نوشت: متهم پرونده فساد در بانک سرمایه گفت: خیلی اهل پاسخگویی نیستم بخصوص که آن همه دروغ‌هایی که می‌گویید. ساخت مستند من مهمترین دفاعیه من است. جلسه چهارم دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد امامی با یادآوری قاضی مسعودی مقام درباره مفاد مواد 193 و 194 قانون آیین دادرسی کیفری در دادسرای رسیدگی به جرائم اقتصادی آغاز شد. سید محمد امامی به درخواست قاضی در جایگاه ویژه قرار گرفت و دفاعیه خود را به شرح زیر بیان کرد.  وی در ابتدا خطاب به رسانه‌ها درخواست کرد همانگونه که متن کیفرخواست و سخنان نماینده دادستانی در جلسات قبلی به تشریح بیان شد دفاعیه او نیز منتشر شود. امامی گفت: مشکل من در سه سال اخیر بایکوت رسانه‌ای بود که باعث شد دفاعیات من شنیده نشود. با زدن اتهامات بی‌اساس به من ظلم بزرگی به بازیگران سریال شهرزاد شد. از بزرگان عرصه هنر آقایان فتحی، نصیریان، شهاب حسینی، خانم علیدوستی، محسن چاووشی و دیگرانی که به آنها ظلم شده عذرخواهی می‌کنم. همچنین از نامه حمایتی تعدادی از هنرمندان سینما برای اعطای مرخصی به من تشکر می‌کنم.

هنرمندان زندانی

سه عضو کانون نویسندگان ایران به زندان اوین منتقل شدند

سه عضو کانون نویسندگان ایران که به حبس محکوم شده بودند، به زندان منتقل شدند. رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و بکتاش آبتین به دادسرای زندان اوین فراخوانده شدند و سپس برای گذراندن دوره حبس به این زندان منتقل شدند. این سه عضو کانون نویسندگان ایران در دی ماه ۹۸ در مجموع به بیش از نه سال زندان محکوم شده بودند. اتهامات این سه نویسنده “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” اعلام شد.

آرمان اسماعیلی، پژوهشگر موسیقی و فعال مدنی بازداشت شد

آرمان اسماعیلی، پژوهشگر موسیقی و فعال مدنی در لاهیجان بازداشت شد. بر اساس گزارش هرانا، نیروهای امنیتی ده مهرماه به خانه پدری آقای اسماعیلی رفتند و پس از تفتیش منزل، او را با خود بردند. این گزارش اضافه می‌کند که ماموران حکم قضائی نداشتند و لوازم شخصی، لپ‌تاب و کتاب‌های او را بردند. پس از گذشت دو روز از بازداشت آقای اسماعیلی، هنوز از محل نگهداری این پژوهشگر موسیقی خبری در دست نیست. همچنین اتهام و دلیل بازداشتش اعلام نشده است. به‌گفته خانواده‌اش، آقای اسماعیلی بیمار است و به رسیدگی “تخصصی پزشکی” نیازمند است.

کاووس باسمنجی روزنامه‌نگار حوزه بهداشت و سلامت برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد

کاووس باسمنجی سردبیر پیشین “سپید” و روزنامه‌نگار حوزه بهداشت و سلامت که برای اجرای مدت محکومیتش به زندان اوین منتقل شد. آقای باسمنجی با شکایت وزارت بهداشت و درمان ایران به‌ اتهام “نشر اکاذیب” به ۱۵ ماه زندان محکوم شده. این روزنامه‌نگار حوزه بهداشت پیشتر در مصاحبه با روزنامه شرق درباره نوعی داروی “سرطان‌زا و تعلل در جمع‌آوری آن” هشدار داده بود. وزارت بهداشت به همین دلیل از او شکایت کرده بود.

عالیه مطلب زاده جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد

عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان امروز یکشنبه ۲۰ مهر پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. خانم مطلب زاده پیشتر در سال ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است.

آزادی زندانیان مطبوعاتی   

پس از تایید ابتلا به کرونا؛ نجات بهرامی از زندان اوین آزاد شد

نجات بهرامی، روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پس از ابتلا به بیماری کرونا از زندان اوین آزاد شد. آقای بهرامی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود به زندان اوین منتقل شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مدارا، نجات بهرامی، روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از زندان اوین آزاد شد. در این گزارش آمده است که آزادی آقای بهرامی به دلیل ابتلا به کرونا و مناسب نبودن شرایط جسمانی اش صورت گرفته است. وی در روز چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹،جهت انجام آزمایش کرونا از زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

رشید ناصرزاده از زندان اشنویه آزاد شد

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه، رشید ناصرزاده خبرنگار و فعال محیط زیست، با پابند الکترونیکی از زندان اشنویه آزاد شده و باقی مانده دوران محکومیت خود را در خارج زندان سپری خواهد کرد. وی پیشتر توسط دادگاه کیفری اشنویه، به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و حکم صادره در مرحله تجدید نظر به ۱۸ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

آزار جنسیتی  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع ازحقوق بشر در ایران