گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در آبان ماه ۱۳۹۹

 

                                         تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  •    
  •            ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش آبان ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

محمدرضا شجریان و فقر فرهنگی حکومت ایران

یادداشتی از سعید پیوندی: رویدادهایی که در پی درگذشت محمدرضا شجریان در ایران رخ داد، یک بار دیگر پرده از شکاف عمیقی برکشید که دنیای هنر و هنرمندان مستقل را از حکومتی که با فرهنگ امروزی و دنیای هنر بیگانه است جدا می‌کند. اگر در همه‌جای دنیا هنرمندی چون شجریان بخشی از سرمایه فرهنگی جمعی و افتخارات جامعه به شمار می‌رود، در ایران، حکومت به او و کسانی چون او مانند رقیب فرهنگی و ایدئولوژیک و حتی دشمن و خطر نگاه می‌کند. اتفاقی نیست اگر پیکر بی‌جان او هم برای حکومت یک خطر امنیتی تلقی می‌شود و برای «مهندسی» خاک‌سپاری، شورای عالی امنیت ملی به میدان آمد تا مراسم عزاداری به فرصتی برای ابراز خشم مردم و مخالفت با جمهوری اسلامی تبدیل نشود.

تصاویر محمدرضا شجریان شبانه از بیلبوردهای همدان پایین کشیده شد

گزارش‌ها حاکی است که تصاویر محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، شبانه و بدون اجازه شرکت مجری طرح از روی بیلبوردهای شهر همدان جمع‌آوری شده است. این در حالی است که به نوشته خبرگزاری ایسنا، دست‌کم هشت روز به پایان تاریخ مجوز نمایش بیلبوردها مانده بود. پیش از این تصور می‌شد که پایین کشیدن بنرهای محمدرضا شجریان از روی بیلبوردهای همدان به دستور شهرداری این شهر انجام گرفته باشد اما معاون خدمات شهری شهرداری همدان در مصاحبه با ایسنا اظهار داشت، این تصمیم هیچ ارتباطی به شهرداری همدان ندارد.

امیرحسین قهرایی: ما به سینمای مخصوص برای فیلم کودک نیاز داریم

امیرحسین قهرایی با اشاره به اینکه راه‌اندازی سینمایی مخصوص برای فیلم‌های کودک می‌تواند اتفاقی پسندیده باشد، تأکید کرد که اگر فیلم‌های کودک تنها در یک سینما اکران شوند باعث شکست این آثار در گیشه می‌شود. امیرحسین قهرایی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: راه‌اندازی یک سینما مخصوص فیلم‌های کودک که حال و هوای مخصوص کودکان داشته باشد و سالن‌هایش برای قد و قامت کودکان مناسب باشد ایده بسیار خوبی است که می‌تواند اجرایی شود اما اگر این سینما باعث شود که فیلم‌های کودک فقط در آنجا اکران شوند قطعاً باعث متضرر شدن تهیه‌کننده‌ها و شکست فیلم‌ها در گیشه می‌شود.

۱۲۰ هنرمند و فعال مدنی ایرانی خواستار صلح میان آذربایجان و ارمنستان شدند

۱۲۰ تن از هنرمندان، فیلمسازان و برخی کنشگران عرصه فرهنگ و هنر ایران روز جمعه ۹ آبان در بیانیه‌ای خواستار پایان بخشیدن به جنگ میان آذربایجان و ارمنستان شدند. در این بیانیه آمده است: « جنگ‌افروزان با نقشه‌ای قدیمی و با تحریک احساسات ملی‌، قومی و مذهبی، میان ارمنی‌ها، آذری‌ها، کردها و دیگر اقوام، تفرقه‌افکنی می‌کنند و زمینه‌های تجزیهٔ⁠‌ کشورها را برای غارت منابع طبیعی و ثروت‌هایشان فراهم می‌سازند.»

دانایی را نمی‌شود کشت

بهرام بیضایی، با هر معیاری، از مشاهیر و مفاخر امروز فرهنگ و هنر ایران است، و ای بسا مهم‌ترین نام، چراکه جستجو برای یافتن نامی هم‌رتبه و هم‌طراز با او، با در نظر گرفتن میزان اثرگذاری و گستره بی‌انتهای جنبه‌هایی که به‌واسطه آثار و پژوهش‌هایش از نمایش و تاریخ و اسطوره شناسی به روی همه ما مخاطبان دورانش گشوده شده، آسان نیست. از زاویه دیگری، کنش خلل‌ناپذیر او در نپذیرفتن محدودیت و سانسور در تمام دوران فعالیتش، بهرام بیضایی را به نمادی از استواری و اعتبار جریان روشنفکری و همه فعالان فرهنگ و هنر در دفاع از آزادی بیان و اندیشه تبدیل کرده است. شمار حیرت‌آور آثار اجرانشده‌اش به دلیل همین سانسور و نظارت، دریغ دردآوری برای فرهنگ و هنر ایران است که هیچ جبرانی ندارد.

ضبط تلفن همراه ۱۲۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در شیراز

دوشنبه شب مورخ ۱۲ آبان‌ماه در یک مهمانی خصوصی در باغی در اطراف شیراز تلفن همراه ۱۲۰ شهروند توسط ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر ضبط شده است. ماموران مسلح پس از ورود به باغ اقدام به فیلمبرداری از این افراد کرده و برخی از شهروندان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه شب مورخ ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۹، در یک مهمانی خصوصی در اطراف شیراز تلفن همراه ۱۲۰ شهروند توسط ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر ضبط شده است.

شکایت استانداری کرمانشاه از سایت خبری قلم به دلیل انتقاد از استاندار

استانداری کرمانشاه بدلیل انتشار مطالب انتقادی در خصوص عملکرد استاندار، از مدیران سایت خبری قلم شکایت کرد. این اداره همچنین در شکایت خود علیرغم صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این سایت خبری، مدعی شده است که این رسانه مجوز فعالیت نداشته است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از وبلاگ خبری قلم، استانداری کرمانشاه بدلیل انتشار مطالب انتقادی در خصوص عملکرد استاندار از صاحب این رسانه شکایت کرد.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

تئاتری ها را در آب نمک نگه داشته اند!

قدیمی‌ها اگر می‌خواستند کسی را نفرین کنند، می‌گفتند «الهی کاسه چه کنم، چه کنم دستت بگیری!» و حالا انگار این نفرین قدیمی از دل تاریخ گذشته و مستقیم اهالی تئاتر را نشانه گرفته است. بله! هیچ شغلی نیست که در چند ماه گذشته از دست کرونا جان سالم به در برده باشد ولی بعضی مشاغل به طرزی حیرت‌انگیز و ناعادلانه زمین خورده‌اند و تئاتر هم یکی از همین مشاغل است که این روزها در برزخ عجیبی به سر می‌برد. به گزارش ایسنا، پس از اولین تعطیلی تئاتر که چهار ماه طول کشید و بعد از بازگشایی سالن‌ها، جوان‌ترها بودند که ریسک کردند و چراغ تئاتر را با همه سختی‌ها روشن نگه داشتند.

بعد از چند مدت، هنرمندان شناخته‌شده‌تر هم تازه داشتند خود را به اجرای نمایش راضی می‌کردند، ته ذهن‌شان دنبال نمایشنامه‌هایی کم پرسوناژتر بودند. برخی از آنها حتی با سالن اجرا وارد گفتگو شده بودند و تازه داشت پای تماشاگران به سالن‌ها باز می‌شد که دوباره موج سوم کرونا مثل تیر غیب بر پیکر نحیف تئاتر نشست و همه چیز را به اغماء برد.

اعتراض محمود فرشچیان به تخریب‌ها در اصفهان

محمود فرشچیان خطاب به مسئولان میراث فرهنگی کشور گفت: «به هیج عنوان اجازه ندهید که با بلندمرتبه‌سازی و (ساخت) ساختمان‌های بی‌رویه در اطراف چهارباغ یا در راسته زاینده‌رود زیانِ غیرقابل جبرانی به اصالت شهر اصفهان وارد آید.»

هانا کامکار: صداوسیما تیشه به ریشه موسیقی سنتی ایران زده است

ایرنا نوشت: هانا کامکار خواننده و نوازنده گروه «کامکارها» یکی از دلایل اساسی در شناخته نشدن بزرگان موسیقی ایران در سطح بین‌المللی را نبود شناخت مردم ایران از آن بزرگان دانست و گفت:‌ صداوسیما آن‌گونه که باید در این زمینه فعالیت نمی‌کند؛‌ گویی با هنر ایران دشمن است و تیشه به ریشه این هنر زده.

صدای مظلومیتی که رئیس‌جمهور ۸ سال نشنید!/ کارد بر استخوان «تئاتر»

روح‌الله جعفری کارگردان و پژوهشگر تئاتر با اشاره به منفعل بودن وزارت ارشاد در زمینه حمایت از هنرمندان در دوران کرونا یکی از راه‌های رسیدگی به وضعیت معاش هنرمندان را پرداخت بیمه بیکاری دانست. روح‌الله جعفری نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بلاتکلیفی هنرمندان تئاتر همزمان با تمدید چندباره تعطیلی سالن‌های نمایش به بهانه فراگیری ویروس کرونا گفت: با صراحت باید اعلام کرد دستورالعمل غیرکارشناسی و غیرکاربردی و پر از تکلّف و آمرانه بازگشایی سالن‌های تئاتر که از اول تیر امسال لازم‌الاجرا شد، بعد از گذشت ۱۲۳ روز، به شکست ختم شده است. این شکست حتمی و پیش‌بینی آن اَظهر مِن الشمس بود، چراکه این دستورالعمل ضمانت اجرایی نداشت. این شکست محصول تفکر مدیریتی است که هیچ شناختی از فرهنگ و هنر و هنرمند و کالای فرهنگی در این سرزمین ندارد.

آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی مطرح کرد

کسی وامِ ارشاد را دریافت نکرد/ ارکسترها به حالتِ تعلیق درآمده‌اند/ برخی از آموزشگاه‌های خوب به انتخاب خودشان تعطیل شدند پدرام طاهریان می‌گوید: در تمام دنیا سیاست‌مداران با اهل فرهنگ و هنر رابطه خوبی ندارند اما این موضوع در کشور ما جدی‌تر است. هنرمندان کشورهای دیگر این قابلیت را دارند که حاکمیت امورشان را خود به دست ‌گیرند اما هنرمندان در ایران چنین قدرتی ندارند.

بیش از ۶۰۰ نویسنده و فعال مدنی و سیاسی خواهان آزادی نویسندگان در بند شدند

بیش از ۶۰۰ نویسنده، شاعر، روزنامه نگار، هنرمند و کنشگر مدنی و سیاسی با حمایت از بیانیه «کانون نویسندگان ایران در تبعید» و «انجمن قلم ایران در تبعید» خواستار آزادی نویسندگان در بند از جمله رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران شدند.

کدام مدیر فرهنگی بی‌کفایت را بازخواست کرده‌ایم؟/غفلت‌های بودجه‌ای

پیروز ارجمند آهنگساز و مدرس دانشگاه که طی دوره‌های مختلف فعالیت خود علاوه بر فعالیت در عرصه‌های مختلف آهنگسازی و نوازندگی مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشته است. در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فرآیند فعلی تخصیص بودجه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور گفت: قبل از هر نکته‌ای درباره موضوع مهم «بودجه فرهنگ و هنر» که معتقدم نیازمند تامل و تفکر بیشتری روی جزییات آن هستیم، لازم است به یک نکته خیلی خیلی مهم‌تر اشاره کنم و آن «فرآیند سنتی بودجه‌بندی» در این بخش است که وقتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نهادهای دیگر به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، در شرایطی کاملاً از قبل تعیین شده و سنتی به سرفصل‌هایی مشخص محدود است و در بسیاری از موارد پیش آمده این شیوه موجب جذب یا حتی دفع اعتباراتی شود که از واقعیت جریان فرهنگ در کشور بسیار دور است.

ریحانه پارسا: نگران و تحت فشار هستم

ریحانه پارسا، بازیگر جوان سینما، تئاتر و تلویزیون ایران و از چهره‌های خبرساز دو سال اخیر صنعت سرگرمی در گفت‌وگویی با رادیوفردا ابعاد تازه‌ای از اتفاقات رخ داده برای او طی دو سال اخیر را بیان کرد و از جمله گفت در ترکیه تحت فشار قرار گرفته و تهدیدهایی درباره احتمال بازداشت دریافت کرده است. او که چند روزی است از ایران خارج شده است در گفت‌وگویی با رادیو فردا به شرح اتفاقاتی که در دو سال اخیر برایش افتاده پرداخت و از جمله گفت که به نهادهای امنیتی احضار شده و همچنین پرونده‌ قضایی برایش در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده بود. به گفته خانم پارسا، یک تهیه‌کننده سینما با استفاده از ارتباطاتش با نهادهای امنیتی و قضایی به او فشار آورده و خواستار ارتباط با او شده بود. او می‌گوید فشارها حتی در زمان حضور او در ترکیه هم ادامه پیدا کرده و تهدیدهایی مبنی بر احتمال دستگیری و بازگرداندن به ایران دریافت کرده است.

میز برای مدیران واجب‌تر از نان شب اهالی سینما

گروه فرهنگی تیتریک،ساسان سالور تهیه کننده سینما، درباره برگزار شدن یا نشدن جشنواره‌های سینمایی در شرایط کنونی،  گفت: در حال حاضر برگزاری جشنواره بخصوص جشنواره فیلم فجر ضرورتی ندارد. همه جای دنیا جشنواره‌ها برای یافتن استعداد‌های جوان برگزار می‌شوند؛ اما اینجا به شکل سنتی یکسری فیلم انتخاب و برای عموم مردم نمایش داده می‌شوند و مراسم بیشتر به جشن شباهت دارد.

با شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور؛ تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین روز یکشنبه ۲ آذرماه در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. بهمن‌ماه سال گذشته پرونده شکایت خانم قلیان از رئیس سازمان صدا و سیما و سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در خصوص تهیه و پخش اعترافات اجباری خود تنها ساعاتی پس از تشکیل مختومه شده و در عوض پرونده‌ای جدید برای خانم قلیان به شکایت آمنه سادات ذبیح پور گشوده شد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمستان ۹۷ با پخش گزارشی با عنوان “طراحی سوخته” به انتشار اوراق بازجویی تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات کارگری خوزستان و اعترافات تلویزیونی سپیده قلیان، اسماعیل بخشی و چند تن دیگر علیه خودشان پرداخت.

انتقادات صریح عادل بزدوده از انفعال ارشاد/ این یک خیانت است!

عادل بزدوده کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی درباره شرایط فعلی گروه‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کودک و بزرگسال در وضعیت کرونایی موجود، به خبرنگار مهر گفت: شدیداً دل نگران همه دوستانمان هستم. در این شرایط متأسفانه به دلیل بی درایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بچه‌های تئاتر عروسکی به جان هم افتاده‌اند تا برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک مهیا شوند.

برای تدوین بودجه فرهنگی یک بارهم شده سیاسی نباشیم،هنر بودجه‌بندی

حسین علیشاپور مدرس و خواننده موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف خوانندگی آلبوم و ارکسترهای مختلف کشور حضور فعالی داشته در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه نقطه نظرات خود درباره پیش‌بینی وضعیت بودجه فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در حوزه بودجه مورد توجه قرار داشته و می‌تواند مورد تمرکز کارشناسان و سیاست‌گذاران این عرصه باشد، «مساله دیدگاه» است که بر اساس آن کلیدواژه‌ای به نام خلاء اولویت‌بندی مطرح می‌شود، نکته‌ای که می‌بایست روی آن توجه زیادی داشت و فارغ از هر گونه گرایش سیاسی شرایط مساعدتری را برای ماجرای بودجه طراحی کرد.

بازداشت ها

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، امروز پنج‌شنبه ۸ آبان توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل پدر و مادر این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹، نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

حامد پورمند، خبرنگار پس از احضار به مراجع قضایی گنبدکاووس بازداشت شد

امروز یکشنبه ۱۱ آبان ماه، حامد پورمند، خبرنگار ساکن گنبدکاووس پس از حضور در دادیاری این شهرستان، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این شهروند پیشتر در پی شکایت مدیر یک کارخانه فرآورده های لبنی طی ابلاغیه‌ای به مراجع قضایی احضار شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از توهرا، امروز یکشنبه ۱۱ آبان ماه ۹۹، حامد پورمند، خبرنگار ورزشی اهل گنبدکاووس پس از احضار و مراجعه به شعبه دوم دادیاری این شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پلمب دو سالن زیبایی و بازداشت یک شهروند در شهرستان ری

رئیس اتاق اصناف شهرستان ری از پلمب دو سالن زیبایی به علت به کارگیری و خدمات به آقایان و بانوان خبر داد. به گفته او یک نفر  نیز در این خصوص بازداشت شده است. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، رئیس اتاق اصناف شهرستان ری از پلمب دو سالن زیبایی و بازداشت یک نفر در این راستا خبر داد. لطف الله ستاره رئیس اتاق اصناف شهرستان ری در خصوص جزئیات این اقدام اظهار کرد: “متصدیان این سالن های زیبایی فاقد مجوز در ماه های اخیر با به کارگیری آقایان و بانوان به صورت همزمان اقدام به ارائه خدمات زیبایی و پزشکی به مشتریان می کردند، که به دستور دادستان شهرستان ری این دو سالن پلمب و یک نفر در این راستا بازداشت شد”.

ویدا ربانی در تهران بازداشت شد

امروز یکشنبه ۲ آذر، ویدا ربانی روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران، به دلایل نامعلومی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، امروز یکشنبه ۲ آذر ۹۹، ویدا ربانی روزنامه نگار و از اعضای حزب اتحاد ملت ایران بازداشت شد. بر اساس این گزارش، خانم ربانی پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است. در این گزارش به نهاد بازداشت کننده و اتهامات مطروحه علیه وی اشاره ای نشده است. ویدا ربانی پیش از این نیز در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۸، به همراه یکی دیگر از اعضای حزب اتحاد ملت ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در همان روز آزاد شدند.

صدور و اجرای حکم

آموزه های جنسی؛ ۸ متهم پرونده سایت آپارات در مجموع به ۸۹ سال حبس محکوم شدند

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، محمد جواد شکوری مقدم، مدیر سایت آپارات را به دلیل انتشار ویدئویی در این سایت به ۱۲ سال حبس محکوم کرد. دادگاه همچنین هفت متهم دیگر این پرونده را به دلیل ساخت آن کلیپ در مجموع به ۷۷ سال حبس محکوم کرد. در صورت قطعی شدن این حکم در مرحله تجدیدنظر، از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس از بابت اتهام “تشویق به فساد” در خصوص هر یک از این ۸ شهروند قابل اجرا است. پیشتر ویدئوی یک مصاحبه سایت آپارات منتشر شد که در آن از کودکان در خصوص “چگونگی متولد شدنشان” سوال شده بود. پس از آن مصاحبه‌هایی اقرارگونه از عوامل تهیه‌کننده این ویدئو در رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی پخش شد که در آن عوامل تهیه که در بازداشت بودند از اقدام خود اظهار ندامت می‌کردند.

مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که از تیرماه ۹۷ در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد، توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۷ سال زندان به اتهام “ساخت فیلم مبتذل” برای وی قابل اجرا است. دادگاه در خصوص مصداق این اتهام به تهیه فیلم ‌”پانسیون دختران” (فیلمی با نگاه انتقادی به مسئله تجاوز به دختران در ایران) و تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر” (روایتی از حادثه منا در عربستان) توسط این کارگردان سینما استناد کرده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مرتضی حق بیان برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مرتضی حق بیان، روزنامه نگار ساکن سنندج امروز دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه در شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری سنندج برگزار شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۹، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مرتضی حق بیان، روزنامه نگار ساکن سنندج در شعبه ۱۰۴ کیفری مجتمع قضایی شهید بهشتی سنندج برگزار شد. در جریان این جلسه دادگاه اتهامات افشای اسناد دولتی، تهمت و افترا و نشر اکاذیب از طریق انتشار مطالبی در یک کانال تلگرامی به آقای حق بیان تفهیم شده است.

تعیین زمان جلسه واخواهی پیمان فرهنگیان

جلسه واخواهی پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه برگزار خواهد شد. آقای فرهنگیان پیشتر به صورت غیابی توسط این شعبه به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه واخواهی پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹، در دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه برگزار خواهد شد.

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم علیه مدیرمسئول پایگاه خبری «انتخاب»

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات از اعلام جرم علیه مدیر مسئول سایت و کانال انتخاب در دادگاه کیفری یک استان تهران با اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی خبر داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات بار دیگر از مجرم شناخته شدن مدیر مسئول سایت و کانال انتخاب خبر داد. احمد مومنی راد سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به پرونده این هفته دادگاه مطبوعات اظهار کرد: “شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی رسیدگی به یکی از پرونده‌های مطبوعات را انجام داد”. وی درباره جزئیات این پرونده گفت: مدیر مسئول سایت و کانال انتخاب به اتهام نشر اکاذیب قصد تشویش اذهان عمومی به عنوان متهم در دادگاه حاضر شد.

ثبت اعاده دادرسی؛ گزارشی از آخرین وضعیت پرونده علیرضا علینژاد

چهارشنبه ۲۸ آبان، آرش کیخسروی، وکیل مدافع علیرضا علینژاد با غیر منصفانه خواندن روند رسیدگی به پرونده موکلش، از ثبت درخواست اعاده دادرسی در خصوص پرونده او خبر داد. آقای کیخسروی همچنین با اشاره به اینکه در اتهامات مطروحه به مکالمات خصوصی این زندانی سیاسی از جمله گفتگو با خواهرش مسیح علینژاد استناد شده است از ورود به حریم خصوصی شهروندان جهت جمع آوری اسناد انتقاد کرد. آقای علینژاد برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی ساکن آمریکا پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر حکم صادره را عینا تایید کرد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص وی قابل اجرا است.

 علمی ، فرهنگی 

وقتی اسکار به نظارت حکومت ایران وجاهت می‌دهد

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال میلادی، گمانه‌زنی‌ها درباره نماینده امسال ایران در جوایز اسکار شدت گرفته است.

امسال آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، تغییراتی در برخی قوانین مربوط به بخش بهترین فیلم بین‌المللی (که پیشتر بهترین فیلم خارجی زبان نام داشت) اعمال کرده و از جمله شرایطی برای پذیرش فیلم‌هایی که به صورت آنلاین اکران شده‌اند، در نظر گرفته است. با این همه همچنان فیلم‌های هر کشور باید از سوی هیئتی از سینماگران و دست اندرکاران سینمایی آن کشور معرفی شوند.

آثار شهر اشکانی در تپه اشرف اصفهان در معرض خطر نابودی است

اصفهان- سرپرست هیئت باستان شناسی تپه اشرف گفت: این تپه بخشی از تاریخ ارزشمند اصفهان در عهد اشکانی است اما یک ماه است کاوشهای این منطقه متوقف شده و شهرداری باید در این زمینه با ما همکاری کند. علیرضا جعفری زند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توقف یک ماهه پروژه تپه اشرف اظهار داشت: قرار بود شهرداری کلان شهر اصفهان در راستای توسعه پروژه تپه اشرف با ما همیاری کند که متأسفانه هنوز و پس از گذشت یکی دو ماه از کشفیاتی بسیار مهم در این محل ا ز دوره اشکانی تحرک خاصی انجام نشده و در مرحله نامه نگاری مانده‌ایم.

سردرگمی مدیریتی و تئاتر کرونایی

هنر «تئاتر» و روایت یک حواس‌پرتی جمعی؛ ما «فیل» بودیم در تاریکی! کوروش نریمانی معتقد است «به رسمیت نشناختن تئاتر به‌عنوان شغل» ریشه تمامی مشکلات و معضلاتی است که در مقاطع و شرایط مختلف برای هنرمندان تئاتر از جمله شرایط کرونایی، وجود دارد. به گزارش خبرنگار مهر، کوروش نریمانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر همچون دیگر هنرمندان این حوزه در شرایط کرونایی فعلی چشم‌انداز روشنی برای تئاتر ندارد اما او دلیل این امر را کرونا و شیوع این ویروس و تعطیلی فعالیت‌های تئاتری نمی‌داند.

عباس معیری نگارگر ایرانی در سن ۸۰ سالگی در فرانسه درگذشت

عباس معیری، نقاش، پیکرتراش و نگارگر سرشناس ایرانی روز شنبه سوم آبان، در بیمارستان «سن ژوزِف» پاریس درگذشت.

عباس معیری که سال ١٣٤۶ خورشیدی در هنرستان هنرهای زیبا تدریس می‌کرد، در سال ١٣٤٩ به پاریس مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر ساکن شد. این هنرمند از دهه هفتاد میلادی، نمایشگاه‌های انفرادی و جمعی متعددی در فرانسه و کشورهای مختلف جهان برگزار کرد و آثار نگارگری او بارها مورد تحسین مجامع هنری قرار گرفت. برخی خبرگزاری‌های ایران از خریداری برخی آثار عباس معیری از سوی موزه لوور خبر دادند.

کشف یک خمره تاریخی در ابراهیم‌آباد کهنه

به‌گزارش ایلنا، مصطفی مرزبان ​(سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی) گفت: به دنبال فعالیت‌های کشاورزی در محوطه ابراهیم‌آباد کهنه یک خمره دوره سلجوقی کشف و با تلاش و دقت مسئولان محلی از زیر خاک بیرون کشیده شد. او عنوان کرد: محوطه ابراهیم‌آباد کهنه یکی از محوطه‌های تاریخی استان است که آثاری از دوره آل‌بویه تا صفویدر آن وجود دارد. هر چند بخش عمده این محوطه توسط اهالی در اوایل سال‌های دهه ۷۰ تسطیح شده است، با این وجود محوطه و گورستان کنار آن مربوط به دوره تیموری و صفوی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارد از این رو مستند‌سازی، تهیه پرونده ثبتی و ثبت اثر مذکور در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

دستگیری عوامل تخریب تپه باستانی افرینه

به‌ گزارش ایلنا، سیدامین قاسمی (​مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان) گفت: اوایل هفته جاری یکی از تپه‌های باستانی شهرستان پلدختر به‌نام تپه افرینه توسط سودجویان اشیای عتیقه مورد تخریب قرار گرفت. او اظهار کرد: با تلاش مستمر و به‌موقع نیروی انتظامی پلدختر و همراهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان، یکی از عوامل تخریب، لحظاتی پس از ارتکاب جرم دستگیر شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بیان کرد: با توجه به اقرار صریح متهم به حفاری غیرقانونی، هویت سایر متهمان نیز شناسایی قرار گرفت که در حال حاضر تحت پیگرد قانونی و قضایی هستند.

جایزه‌ استاد شجریان به جوایز جشن خانه موسیقی اضافه می‌شود

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا،در زمان مراسم تشییع محمدرضا شجریان از سوی برخی هنرمندان و همچنین مدیرعامل خانه موسیقی پیشنهاد داده شد تا روز تولد شجریان (اول مهر) به نام روز ملی موسیقی ثبت شود. روزی که جایش در تقویم ما خالی است. حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران که یکی از پیشنهاددهندگان این روز بود درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: نامه‌ای از سوی خانه موسیقی به شورای فرهنگ عمومی ارائه شده است و درصورت پذیرش این پیشنهاد و تصویب آن از سال آینده اول مهر‌ماه به‌عنوان روز ملی موسیقی در تقویم ما ثبت می‌شود. ما پیگیر نامه هستیم و امیدواریم به نتیجه نهایی برسد. البته این پیشنهاد هم‌اکنون از سوی خانه موسیقی عنوان شده است و باید دید از سوی دیگر مسئولان مورد پذیرش قرار خواهد گرفت؟

کمبودها و محرومیتها

سکانس‌های خارج از کشور را نمی‌نویسیم چون پولش را نداریم

خلاقیتِ نوشتن آثاری مانند هری پاتر و ارباب حلقه‌ها در نویسندگان ایرانی نیست .بهبهانی‌نیا با اشاره به نبود ساز و کار مناسب حقوقی برای خرید حق رایت کتاب و همچنین بودجه مناسب برای تولید آثار اقتباسی، گفت: تولیدات تصویری ما مشتری خارجی ندارد و تمام آثار صرفا مصرف داخلی دارند. در رمان و ادبیات هم کمتر شاهد خلق فضاهای فانتزی و خلاقانه هستیم.

«خرامان»؛ مردی که با لباس زنانه می‌رقصد

درکشوری که اساساً رقص در آن ممنوع است و آشکارا نکوهیده از سوی حکومت و مذهب، تصور کنید داستان زندگی مردی را که تمام زندگی و دنیایش را بر رقص استوار کرده، آن هم رقص با لباس زنانه. «خرامان» که در جشنواره فیلم‌های مستند شفیلد امسال نمایش داشت، فیلم مستندی است از آرش اسحاقی که به زندگی امیر وشتانی اختصاص دارد؛ مردی ۸۰ ساله در روستایی در ایران که از پیش از انقلاب تا به امروز در حال رقصیدن با لباس زنانه است، مردی که با حسرت و آه می‌گوید: «سی چهل ساله آرزو به دل موندم که رو سن برقصم، اما اون کسی که می‌خواد برقصه، براش همه جا سنه.» این آغاز مواجهه ما با مردی است که با وقوع انقلاب و ممنوع شدن رقص، دست از کارش نکشیده و به شکل‌های مختلف، از جمله رقصیدن در عروسی‌ها و خانه سالمندان، به کار خود می‌دهد، حتی در ۸۰ سالگی.

احتمال حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، از حذف معافیت‌ مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری و قرآنی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و تعیین سقف برای آن خبر داد. این خبرگزاری نوشته است که در پیش‌نویس این لایحه که پس از بررسی در کمیسیون اقتصاد دولت در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفته، اشخاص حقوقی تا سقف ۱۲۵ میلیون تومان در سال و اشخاص حقیقی تا سقف ۲۵ میلیون تومان در سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. این در حالی است که در حال حاضر کلیه فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، و فرهنگی و هنری که با مجوز دولتی انجام می‌شوند، بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، از پرداخت مالیات معاف‌اند.

اهالی تئاتر به مسافرکشی، پیک موتوری و پرستاری بچه روی آورده‌اند

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا، داوود فتحعلی بیگی، بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون درباره وضعیت معیشت بازیگران تئاتر  گفت: اگر حقوق بازنشستگی ام نبود با بیش از ۴۰ سال سابقه کار، محتاج دیگران میشدم. بازیگری تئاتر علاوه بر نداشتن حقوق ثابت، بیمه هم ندارد. مقام معظم رهبری، به نماینده‌های مجلس فرموده بودند که باید اقشاری شامل رافت شوند و به هنرمندان تئاتر بیمه بیکاری پرداخت شود. وی ادامه داد: شغل اهالی تئاتر را وزارت کار قبول ندارد و آنها کارفرما هم ندارند، به هر حال اهالی تئاتر قشر زحمتکش هستند که نانشان از طریق اجرا فراهم می‌شود. طراح صحنه، طراح لباس و کارگردان ها، اکثرا شرایط خوبی ندارند و مستاجر هستند، شرایط خرید مایحتاج زندگی از یک سو و اجاره خانه از سویی دیگر کمرشکن است.

ستاد کرونای تهران بار دیگر خواستار تعطیلی پروژه‌های سینمایی شد

معاون ستاد مقابله با کرونای تهران ضمن هشدار دوباره در مورد گسترش کرونا در میان هنرمندان ایرانی، خواستار تعطیلی پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی تا «اطلاع ثانوی» شد. علی ماهر روز شنبه، ۱۷ آبان، به خبرگزاری ایسنا گفت که «تعداد زیادی از بازیگران» به کرونا مبتلا شده‌اند و از وزارت ارشاد خواسته‌ایم که که پروژه‌های سینمایی تعطیل شوند. روز ۱۳ آبان نیز علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، در نامه‌ای به وزارت ارشاد و صداوسیما با اشاره به «عدم امکان استفاده بازیگران از ماسک» در حین کار، خواستار توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی حداقل به مدت دو هفته شده بود.

پروانه معصومی: در یک ماه اخیر پیشنهاد های زیادی داشتم/امرار معاش زندگی ام از طریق بازیگری نمی گذرد!

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص نحوه کار در این روزهای کرونایی و اینکه آیا مشغول به کار است یا خیر به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در این روزگار کرونایی حدود سه یا چهار ماه گذشته مخصوصا در این یک ماه آخر پیشنهاد های زیادی در خصوص بازیگری داشته ام ولی من آب پاکی را روی دستشان ریخته ام که تا زمانی که کرونا هست از خانه بیرون نمیایم درواقع حدود یک سالی می شود که سر هیچ کاری حاضر نمی شوم و قبل از آن هم به خاطر مشکلاتی که داشتم سعی می کردم از محیط دور باشم و بعد از آن هم که کرونا روی کار آمد.

شرایط برای تئاتر کار کردن فراهم نیست/ حمایت نکردن دولت، خیانت است

منیژه محامدی کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید تله تئاتر در شرایطی که تئاترهای زنده تعطیل هستند، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بودجه تئاتر و چگونگی اختصاص آن خیلی عجیب و غریب شده و به دنبال آن مشخص نیست پروژه‌هایی مانند تله تئاتر را باید از طریق چه سازمانی پیگیری کرد. چون تلویزیون که مسئولیتی در این زمینه تقبل نمی‌کند بنابراین خود هنرمندان به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه کاری انجام دهند. وی افزود: سال‌ها قبل شبکه چهار سیما متولی تولید تله تئاتر در تلویزیون بود اما الان کسی تولید چنین پروژه‌هایی را متقبل نمی‌شود و ما هم نمی‌دانیم که با چه کسی طرف هستیم.

تخصیص بودجه فرهنگ قابل دفاع نیست/ تماشاخانه‌ای که تعطیل شد

قطب‌الدین صادقی کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر درباره وضعیت نامناسب بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر در سال‌های گذشته و اولویت‌بندی نامناسبی که در میزان تخصیص بودجه وجود دارد به خبرنگار مهر گفت: نکته اساسی این است که تمام شعارهایی که در مملکت داده می‌شود، شعارهای فرهنگی است؛ فرهنگ اسلامی، فرهنگ هزاران ساله ایرانی، فرهنگ شرقی و … اما در عمل برای تحقق، توسعه و دفاع از این «فرهنگ» هیچ گامی برنمی‌دارند. متاسفانه دروغگویی اولین ایرادی است که در کشور ما در زمینه توجه به مسایل فرهنگی وجود دارد حتی متولیان امر که می‌گویند انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده اما در زمینه اختصاص بودجه به این حوزه کوتاهی می‌کنند.

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

مطبوعات

به دنبال خودکشی ۶ دانش آموز رامهرمزی؛ منع خبرنگاران از انتشار اخبار مرتبط

به دنبال انتشار خبر خودکشی ۶ دانش آموز در شهرستان رامهرمز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به درخواست فرمانداری و شبکه بهداشت این شهرستان با صدور ابلاغیه ای خبرنگاران را به صورت رسمی از پوشش اخبار خودکشی منع کرد. در پی انتشار خبری مبنی بر خودکشی یک دانش آموز ۱۵ ساله در رامهرمز، گفته شد؛ از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون ۵ خودکشی مشابه دیگر در میان دانش‌آموزان این شهرستان رخ داده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از عصر جنوب، طی نامه ای از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان خواسته شد تا به صورت رسمی خبرنگاران را از پوشش اخبار مرتبط با خودکشی‌ منع کند.

هنرمندان زندانی

اندیشه صدری از بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تهران به زندان سنندج منتقل شد

اندیشه صدری، دانش آموخته هنر که در تاریخ ۱۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، روز شنبه ۳ آبان‌ماه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان زندان سنندج منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹، اندیشه صدری، فعال اجتماعی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان زندان سنندج منتقل شد.

نامه ۲۴ نویسنده و روشنفکر ایرانی به انجمن جهانی قلم درباره ۴ نویسنده زندانی

۲۴ نفر از اساتید دانشگاه و نویسندگان ایرانی در نامه‌ای به انجمن جهانی قلم، با انتقاد از زندانی شدن چهار نویسنده، خواستار اقدام برای آزادی فوری آنها شدند. در این نامه که به امضای چهره‌هایی چون یرواند آبراهامیان، داریوش آشوری، بابک احمدی، فرج سرکوهی، مراد فرهادپور و آذر نفیسی رسیده است، اتهام‌های مطرح شده علیه اعضای کانون نویسندگان ایران، «واهی و دروغ محض‌» توصیف شده‌اند. رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن عضو پیشین هیئت دبیران این کانون، روز ۵ مهرماه برای اجرای احکام به زندان اوین منتقل شدند.

مهرنوش طافیان بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد

مهرنوش طافیان، فعال رسانه‌ای روز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه پس از حضور در شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز به دلیل عدم تامین وثیقه بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. منزل خانم طافیان حدود یک ماه پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه مورد بازرسی قرار گرفت و تلفن همراه و برخی از وسایل شخصی وی ضبط شد. وی مدتی بعد به سازمان اطلاعات سپاه در اهواز احضار و بازجویی شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۳۹۹، مهرنوش طافیان، فعال رسانه‌ای ساکن اهواز بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.

مریم ابراهیم وند، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که از تیرماه ۹۷ در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد، امروز شنبه ۱۷ آبان‌ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم ابراهیم وند طی هفته گذشته توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۷ سال زندان برای وی قابل اجرا است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ظهر امروز شنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۹، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

  شبنم آشوری، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

شبنم آشوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه، ساعتی قبل با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. خانم آشوری صبح روز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. او نهایتا روز یکشنبه ۴ آبان‌ماه با پایان بازجویی‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

آرمان اسماعیلی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

آرمان اسماعیلی، فعال مدنی و پژوهشگر حوزه‌ موسیقی، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. او در تاریخ ۱۰ مهرماه، در منزل پدری خود در لاهیجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سحام نیوز، آرمان اسماعیلی، فعال مدنی و پژوهشگر حوزه‌ موسیقی، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

آزار جنسیتی  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران