خاک فروشی با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد

کامبیز مهدیزاده گفت: تا وقتی که برخی شرکت‌های معدنی، دانش بنیان ها را سد راه خود می‌دانند و در برابر آنها مقاومت می‌کنند، تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، به تعویق افتادن توسعه است.

به گزارش ایلنا، کامبیز مهدیزاده (مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی) درباره اهمیت حفظ خاک هرمز گفت: از آنجا که خاک هرمز گرانترین خاک جهان شناخته شده است، وظیفه صیانت از آن برعهده ماست. با مراجعه به تاریخ از قراردادهای ننگینی همچون ترکمنچای و گلستان تاسف می‌خوریم به دلیل اینکه بر اثر آن بخشی از خاک کشور خود را از دست دادیم. امروز هم خاک فروشی نه تنها در هرمز بلکه در هر کجای دیگر از کشور با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد.

او تصریح کرد: خاک فروشی در هر نقطه از کشور باید با برخورد قاطع همراه باشد. خاک کشور ارزشمندترین دارایی است، رزمندگان ما برای اینکه یک وجب از خاک ایران را به رژیم بعثی ندهند ۸ سال جنگیدند. ما نیز امروز وظیفه حفظ آن را برعهده داریم.

او با اشاره به خاک فروشی در هرمز و توقف بهره‌برداری از آن تصریح کرد: متاسفانه در گذشته از این خاک ارزشمند بهره‌برداری شده اما از سال ۱۳۹۶ تا به امروز به دستور قضایی و با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست این روند متوقف شد. با پیگیری از استانداری هرمزگان مشخص گردید در گذشته شرکت باستان معدن به مدت ۲۵ سال بهره‌برداری از  این خاک را برعهده داشته و قرار بوده از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۷ از خاک هرمز بهره‌برداری شود اما خوشبختانه با دستور رهبر معظم انقلاب، ستاد اجرایی فرمان امام وارد این جریان شد و ۶۰ درصد بهره برداری از این خاک به عنوان حق مردم شناخته شد. درواقع مردم متولی و سهامدار اصلی آن شدند تا جلوی هر نوع سودجویی و بهره‌برداری از منابع طبیعی این منطقه از کشور گرفته شود.

مهدیزاده با اشاره به اینکه به تازگی سفری به جزیره هرمز داشته است، تصریح کرد: برای تهیه مستند رخساره زمین از این منطقه بازدید و ملاحظه کردم که پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه این بخش از کشور وجود دارد. اگر قصد داریم از مواد معدنی و ذخایر کشور بهره‌برداری کنیم باید سعی شود صنایع تبدیلی و فراوری ایجاد شود تا از خام فروشی دوری کرد. باتوجه به منویات رهبر معظم انقلاب، باید جلوی خام فروشی گرفته شود.