گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در آذر ماه ۱۳۹۹

                                         تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  •           
  •           ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش آذر ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

حذف صحبت های بهاره رهنما در «شام ایرانی» از پلتفرم‌ها/ توهین ها قومیتی بود

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با انتشار مطلبی نسبت به قسمتی از برنامه «شام ایرانی» که به مردم لر توهین شده بوده واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، پیرو انتشار قسمت جدید سریال «شام ایرانی» در رسانه‌های صوت و تصویر که در آن به یکی از اقوام اصیل ایرانی توهین شده بود، ساترا به محض دریافت گزارش مردمی از سوی کاربران نسبت به بررسی مورد مذکور اقدام کرد. با بررسی صورت‌گرفته، مشخص شد مورد ذکرشده در تضاد آشکار با فصل «احترام به فرهنگ و اقوام کشور» در ضوابط محتوایی است به همین جهت با دستور ساترا، این بخش از همه رسانه‌های رسمی منتشرکننده حذف شد.

انتشار تصویری از جای خالی محمدرضا شجریان در اتاق کارش

عکسی از اتاق کار محمدرضا شجریان که او روزگاری طولانی در آن به آموزش و تمرین موسیقی و آواز ایرانی می‌پرداخت، منتشر شد. به همین مناسبت، کانال تلگرامی خانه شجریان، عکسی از اتاق کار این استاد آواز ایرانی در شرکت دل‌آواز را منتشر کرده و نوشته است: «این‌جا، محل اصلی فعالیت‌های استاد شجریان، اعم از تمرین و آموزش و … بود و روزگاری قلب تپنده‌ موسیقی ایرانی محسوب می‌شد که این روزها در سکوتی تلخ به سر می‌برد.»

خواننده ی « امیر بی گزند» سوار بر وانت به نفع ندارها/ راز محسن چاوشی بالاخره لو رفت!

محسن رجب‌پور تهیه‌کننده موسیقی در یک مصاحبه اظهار داشت: محسن چاوشیبه صورت ناشناس با وانت برای فقرا برنج و مایحتاج پخش میکند.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

شرایط برای تئاتر کار کردن فراهم نیست/ حمایت نکردن دولت، خیانت است

منیژه محامدی کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید تله تئاتر در شرایطی که تئاترهای زنده تعطیل هستند، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بودجه تئاتر و چگونگی اختصاص آن خیلی عجیب و غریب شده و به دنبال آن مشخص نیست پروژه‌هایی مانند تله تئاتر را باید از طریق چه سازمانی پیگیری کرد.

انتقادات صریح عادل بزدوده از انفعال ارشاد/ این یک خیانت است!

عادل بزدوده کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی درباره شرایط فعلی گروه‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کودک و بزرگسال در وضعیت کرونایی موجود، به خبرنگار مهر گفت: شدیداً دل نگران همه دوستانمان هستم. در این شرایط متأسفانه به دلیل بی درایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بچه‌های تئاتر عروسکی به جان هم افتاده‌اند تا برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک مهیا شوند.

نویسنده سرشناس: نمی‌توانم خودکشی کنم

حسن ‌اصغری تعطیل کردن نوشتن را به خودکشی تعبیر کرده و می‌گوید: من نمی‌توانم تولید فرهنگی را تعطیل کنم و عشق ذهنی و جهان روحی‌ام را کنار بگذارم و خودکشی کنم. این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام بازنشستگی نویسندگان و زمین گذاشتن قلم اظهار کرد: نویسندگی بازنشستگی ندارد، زیرا نویسندگی در ایران شغل نیست. در کشورهای پیشرفته نویسندگان و هنرمندان منزلتی دارند و تا آخر عمر می‌نویسند و از طریق نوشتن زندگی می‌کنند اما در ایران از این چیزها خبری نیست و نویسنده هیچ پشتیبانی ندارد.

اعتصاب غذای ویدا ربانی در بند ۲۰۹ زندان اوین

ویدا ربانی، روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد از روز دوشنبه ۱۰ آذرماه دست به اعتصاب غذا زده است. خانم ربانی روز یکشنبه ۲ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

در دادگاه تجدید نظر؛ تداوم رسیدگی به پرونده شکایت محمدرضا شجریان از صدا و سیما

محمدحسین آقاسی وکیل محمد رضا شجریان از تداوم رسیدگی به پرونده شکایت از صدا و سیما مبنی بر پخش بدون اجازه آثار هنری اش در مرحله تجدید نظر خبر داد. پیشتر دادگاه کارکنان دولت با این استدلال این که پخش بدون اجازه کارهای محمدرضا شجریان به زیانش نبوده و موجب شهرت وی شده است، این شکایت را رد کرده بود.

خاک فروشی با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد

کامبیز مهدیزاده گفت: تا وقتی که برخی شرکت‌های معدنی، دانش بنیان ها را سد راه خود می‌دانند و در برابر آنها مقاومت می‌کنند، تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، به تعویق افتادن توسعه است. به گزارش ایلنا، کامبیز مهدیزاده (مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی) درباره اهمیت حفظ خاک هرمز گفت: از آنجا که خاک هرمز گرانترین خاک جهان شناخته شده است، وظیفه صیانت از آن برعهده ماست. با مراجعه به تاریخ از قراردادهای ننگینی همچون ترکمنچای و گلستان تاسف می‌خوریم به دلیل اینکه بر اثر آن بخشی از خاک کشور خود را از دست دادیم. امروز هم خاک فروشی نه تنها در هرمز بلکه در هر کجای دیگر از کشور با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد.

تدریس بی‌سوادی در دانشکده‌های هنری

عادل بزدوده که این روزها به شکل آنلاین به دانشجویان درس تئاتر می‌دهد، ابراز تاسف می‌کند که در دانشکده‌های ما، بی‌سوادی درس می‌دهند. این کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی در گفتگو با ایسنا از فاجعه‌ای غم‌انگیز سخن می‌گوید؛ نسل جدید استادان بنام قبلی را نمی‌شناسند و انقطاع نسل‌ها به بدترین شکلی رخ داده است. این مدرس تئاتر ادامه می‌دهد: دل آدمی می‌شکند وقتی متوجه می‌شود بچه‌های نسل جدید هیچ خبری از استادان بنام تئاتر عروسکی ندارند و نمی‌دانند این هنر بر شانه چه کسانی ایستاده و رشد کرده است. بزدوده که این روزها مشغول تدریس آنلاین تئاتر عروسکی در دانشگاه سوره است، اضافه می‌کند: چندی پیش در کلاس درس از 5 تن از استادان این رشته نام بردم؛ نصرت کریمی، اردشیر کشاورزی، کامبیز صمیمی مفخم، جواد ذوالفقاری و بیژن نعمتی شریف و با کمال تاسف و شگفتی دیدم دانشجویان هیچ خبری از حضور این استادان ندارند.

بازداشت ها

ویدا ربانی در تهران بازداشت شد

امروز یکشنبه ۲ آذر، ویدا ربانی روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران، به دلایل نامعلومی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، امروز یکشنبه ۲ آذر ۹۹، ویدا ربانی روزنامه نگار و از اعضای حزب اتحاد ملت ایران بازداشت شد. بر اساس این گزارش، خانم ربانی پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است. در این گزارش به نهاد بازداشت کننده و اتهامات مطروحه علیه وی اشاره ای نشده است. ویدا ربانی پیش از این نیز در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۸، به همراه یکی دیگر از اعضای حزب اتحاد ملت ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در همان روز آزاد شدند.

ضبط تلفن همراه ۱۲۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در شیراز

دوشنبه شب مورخ ۱۲ آبان‌ماه در یک مهمانی خصوصی در باغی در اطراف شیراز تلفن همراه ۱۲۰ شهروند توسط ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر ضبط شده است. ماموران مسلح پس از ورود به باغ اقدام به فیلمبرداری از این افراد کرده و برخی از شهروندان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه شب مورخ ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۹، در یک مهمانی خصوصی در اطراف شیراز تلفن همراه ۱۲۰ شهروند توسط ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر ضبط شده است.

بازداشت داریوش مرادی توسط نیروهای امنیتی در اسلام آباد غرب

داریوش مرادی، فعال فرهنگی اهل اسلام آباد غرب روز دوشنبه ۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همزمان آنیسا جعفری مهر، فعال فرهنگی اهل این شهرستان نیز روز گذشته بازداشت شده است.

احضار دو مدیر کانال تلگرامی در کلاله

طی روزهای گذشته، دو شهروند در شهرستان کلاله که مدیریت یک کانال تلگرامی را عهده دار هستند، به شعبه اول بازپرسی این شهرستان احضار شدند. احضار این شهروندان در پی انتشار مطالب انتقادی از عملکرد نمایندگان مجلس صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از توهرا، طی روزهای گذشته، دو شهروند در شهرستان کلاله که مدیریت یک کانال تلگرامی را عهده دار هستند، به شعبه اول بازپرسی شهرستان کلاله احضار شدند. هویت این شهروندان عزالدین هاشمی، فرزند محمد دُردی و ولی قلیچی، فرزند عبدالحمید احراز شده است. بر اساس این گزارش، اتهام مطروحه علیه این شهروندان “تشویش اذهان عمومی” و “نشر اکاذیب” عنوان شده است.

بازداشت یک شهروند در اسلام ‌آباد غرب

روز دوشنبه ۳ آذر، آنیسا جعفری مهر، شهروند اهل اسلام‌ آباد غرب واقع در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل این شهروند، برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در اهواز

علی منصوری، شهروند اهل اهواز و دانشجوی دوره دکتری رشته تاریخ، روز یکشنبه ۲ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ آذرماه ۱۳۹۹، علی منصوری، شهروند اهل اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست. علی منصوری، ۳۶ ساله، فرزند عباس، از اهالی کوی پردیس و دانشجوی دوره دکتری رشته تاریخ است.

گلستان؛ گرداننده یک صفحه فعال در زمینه مدلینگ بازداشت شد

طبق اعلام رئیس پلیس فتا استان گلستان، گرداننده یک صفحه شخصی در یکی از شبکه های اجتماعی که در زمینه مدلینگ فعالیت می کرد، توسط پلیس فتا بازداشت و محتویات صفحه وی نیز حذف شد. تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

مهدی محمودیان بازداشت شد

روز سه شنبه ۱۱ آذرماه، مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، بدنبال احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد. دلیل احضار این روزنامه نگار شکایت معاونت پارلمانی سپاه از وی به خاطر انتشار یک توییت بوده است.

امین مرادی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران بازداشت شد

روز شنبه ۸ آذر، امین مرادی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ماموران در حین بازداشت ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

تداوم بازداشت آنیسا جعفری مهر در اسلام آباد غرب

آنیسا جعفری مهر، فعال فرهنگی اهل اسلام آباد غرب با گذشت ۶ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد. خانم جعفری مهر روز دوشنبه ۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۸ آذرماه ۱۳۹۹،  آنیسا جعفری مهر، فعال فرهنگی اهل اسلام آباد غرب با گذشت ۶ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی امین مرادی شاعر محبوس در اوین

ناصر زرافشان وکیل کانون نویسندگان ایران: باید منتظر مطرح شدن اتهامات کلیشه‌ای علیه امین مرادی بود. شنبه هشتم آذرماه ۹۹، کانون نویسندگان ایران خبر داد که یکی از اعضای این کانون به نام امین مرادی در منزل شخصی خود بازداشت و روانه زندان اوین شده است. بنا به این خبر ماموران خانه امین مرادی را  تفتیش و برخی از وسایل شخصی او از جمله دو دستگاه لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و تعدادی کتاب را ضبط کرده و با خود بردند. کانون نویسندگان ایران اعلام کرده بود که نگران وضعیت سلامتی مرادی است. امین مرادی از ناراحتی «دیسک کمر» و «بیماری ریوی» رنج می‌برد. کانون نویسندگان ایران خواستار آزادی فوری این شاعر شده است. با گذشت چهار روز از بازداشت وی خبری از روند پرونده و علت بازداشت این شاعر و عضو کانون نویسندگان از طرف مقامات قضایی بیان نشده است. ناصر زرافشان، وکیل کانون نویسندگان ایران، با اشاره به بازداشت امین مرادی و اینکه تا امروز اطلاع دقیقی از وضعیت پرونده امین مرادی در دست نیست، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که امین مرادی به زودی با برخی اتهامات کلیشه‌ای مانند اجتماع به قصد برهم‌زدن امنیت ملی روبرو شود».

پلمب یک فروشگاه و بازداشت متصدی و مدل‌های آن در کرمانشاه

دادستان کرمانشاه از پلمب یک فروشگاه پوشاک و بازداشت متصدی و مانکن های آن در کرمانشاه به دلیل استفاده از زنان در تبلیغات اجناس ویترین خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

 

احضار و تفهیم اتهام مدیر یک کانال تلگرامی در کامیاران

عادل امانی، مدیر یک کانال تلگرامی در کامیاران به دلیل انتشار یک مطلب، با شکایت رئیس آموزش و پرورش به دادسرای این شهرستان احضار و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت آزاد شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عادل امانی، مدیر کانال تلگرامی پلتوک در کامیاران به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی این شهرستان احضار شد. این پرونده به دلیل انتشار یک مطلب و با شکایت هادی الله‌ویسی، رئیس آموزش و پرورش علیه آقای امانی گشوده شده و اتهام مطروحه علیه وی نشر اکاذیب عنوان شده است. عادل امانی، خبرنگار ساکن کامیاران واقع در استان کردستان، در پایان این جلسه و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت آزاد شد.

بازداشت مدیر یک کانال تلگرامی در بندرعباس

روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه، یک شهروند در بندعباس که مدیریت چند کانال تلگرامی را عهده دار بود توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. بازداشت این شهروند با ضرب و جرح همراه بوده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه، شبکه سایبری انصار، کانال تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران، از بازداشت یک شهروند در بندعباس که مدیریت یک کانال تلگرامی را عهده دار بوده خبر داد. بر اساس این گزارش هویت وی فرهاد مرادی عنوان شده است. در این گزارش ادعا شده است: “فرهاد مرادی چندین کانال ضد انقلاب را اداره می کرد، پس از رصد و شناسایی در بندعباس حین دستگیری با توجه به مقاومت مسلحانه زخمی و بازداشت شد”.

بازداشت ۵۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در خرمشهر

روز شنبه ۲۲ آذر، ۵۰ دختر و پسر در یک مهمانی خصوصی در روستای صنگور خرمشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، روز شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹، پنجاه دختر و پسر که در یک مهمانی خصوصی در یک باغ در روستای صنگور خرمشهر حضور داشتند بازداشت شدند. بر اساس این گزارش، ساعت ۲۲ شنبه، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خرمشهر با هماهنگی مقام قضائی وارد مهمانی شدند و دختران و پسران جوان را بازداشت و به مقام قضائی معرفی کردند. حسن روحانی، رییس جمهور ایران در اوایل سال ۱۳۹۵ گفته بود: «حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم.» او همچنین گفته بود: «آزادی مردم با آیین نامه و سلیقه افراد و برخی دستگاه‌ها نمی تواند محدود شود و آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی شود و حتی دولت و قوه قضاییه هم نمی توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می تواند چارچوب‌هایی در این زمینه داشته باشد.»

صدور و اجرای حکم

کامیل احمدی به ۹ سال حبس و جریمه نقدی محکوم شد

کامیل احمدی، نویسنده، مردم‌شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۹ سال حبس تعزیری و ۶۰۰ هزار یورو جریمه نقدی محکوم شد. وی در تاریخ ۲۰ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز ۲۷ آبان همان سال با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از تسنیم، کامیل احمدی، شهروند دو تابعیتی ایرانی_انگلیسی، توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس و جریمه نقدی محکوم شد. بر اساس این گزارش آقای احمدی به اتهام “تحصیل مال نامشروع حاصل از همکاری و اجرای پروژه‌های موسسات برانداز در کشور” با حکم بدوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۹ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۶۰۰ هزار یورو محکوم شد.

ثبت اعاده دادرسی؛ گزارشی از آخرین وضعیت پرونده علیرضا علینژاد از زبان وکیل

امروز چهارشنبه ۲۸ آبان، آرش کیخسروی، وکیل مدافع علیرضا علینژاد با غیر منصفانه خواندن روند رسیدگی به پرونده موکلش، از ثبت درخواست اعاده دادرسی در خصوص پرونده او خبر داد. آقای کیخسروی همچنین با اشاره به اینکه در اتهامات مطروحه به مکالمات خصوصی این زندانی سیاسی از جمله گفتگو با خواهرش مسیح علینژاد استناد شده است از ورود به حریم خصوصی شهروندان جهت جمع آوری اسناد انتقاد کرد. آقای علینژاد برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی ساکن آمریکا پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر حکم صادره را عینا تایید کرد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص وی قابل اجرا است.

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم علیه مدیرمسئول پایگاه خبری «انتخاب»

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات از اعلام جرم علیه مدیر مسئول سایت و کانال انتخاب در دادگاه کیفری یک استان تهران با اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی خبر داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات بار دیگر از مجرم شناخته شدن مدیر مسئول سایت و کانال انتخاب خبر داد. احمد مومنی راد سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به پرونده این هفته دادگاه مطبوعات اظهار کرد: “شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی رسیدگی به یکی از پرونده‌های مطبوعات را انجام داد”.

مرتضی حق بیان، روزنامه نگار به حبس محکوم شد

مرتضی حق بیان، روزنامه ‌نگار ساکن شهرستان سنندج، توسط دادگاه انقلاب این شهر به سه ماه حبس محکوم شد. حکم صادره به مدت ۱ سال به حالت تعلیق درآمده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این روزنامه نگار روز دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه در دادگاه کیفری سنندج با اتهاماتی مشابه برگزار شده و تاکنون حکمی از سوی این دادگاه صادر نشده است.

ابولحسن کمالی به حبس و شرکت در نماز جماعت محکوم شد

ابولحسن کمالی، شاعر بومی‌سرای لری، با شکایت سازمان اطلاعات سپاه استان کهگیلویه و بویراحمد و توسط دادگاه کیفری یاسوج به ۷ ماه حبس تعزیری در منزل با نظارت دستبند یا پابند الکترونیکی و شرکت در مراسمات مذهبی و اخلاقی نظیر نماز جماعت با تایید روحانی مسجد محکوم شد. آقای کمالی در بخش دوم پرونده خود نیز توسط شعبه اول دادگاه انقلاب یاسوج به ۴ ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

سحر تبر به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد

فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. فاطمه خویشوند در تاریخ ۱۳ مهرماه ۹۸، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت و جلسات دادگاه او در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، فاطمه خویشوند توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. خانم خویشوند با بیان اینکه حکم صادر شده قابل اعتراض بود و من اعتراض کردم, افزود:”چهار اتهام به من وارد شده بود که از دو اتهام تبرئه شدم”. در این گزارش به جزییات حکم صادره اشاره ای نشده است. در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. و روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات ۷ متهم مرتبط با پرونده فاطمه خویشوند در همان شعبه برگزار شد.

علمی ، فرهنگی 

زادروز فارابی را روز «ملی موسیقی» نام‌گذاری کنید

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با فرا رسیدن چهارم آذرماه (زادروز فارابی) سی نفر از هنرمندان عرصه موسیقی با انتشار نامه‌ای به سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) از او خواستند این روز را در تقویم کشور به عنوان روز ملی موسیقی انتخاب کند.

 

شعر خوانده‌شده توسط زندوکیلی حاشیه‌ساز شد

شعر «دلم برای تو و شعر تازه‌‏ات تنگ است…» که حدودا ۱۱ سال پیش توسط علی زند وکیلی اجرا شده اخیرا حاشیه‌ساز شد. در آن سال این شعر به نام حسین منزوی توسط علی زند وکیلی اجرا شد، اما شاعر آن جمیله‌سادات کراماتی است که چندی پیش از دنیا رفت. خواننده اثر این موضوع را «اتفاقی سهوی» توصیف کرده و به گفته سازنده آلبوم، «اشتباهی سهوی» از طرف او بوده و سه سال پیش از خانواده شاعر فقید منزوی و شاعر شعر، کراماتی عذرخواهی شده است.

افتتاح دومین نمایشگاه «تن‌ها» در گالری آرتیبیشن

دومین نمایشگاه نقاشی، عکس و ویدئو «تن‌ها» که روز جمعه ۲۱ آذر در گالری آرتیبیشن برپا می‌شود، در تلاش برای مورد توجه قراردادن انسان به‌عنوان کنشگری اجتماعی است. در این نمایشگاه آثاری از علیرضا چلیپا، مهدی راحمی، علی رستگار، نازلی عباس پور، مانی غلامی، مجید فعال، جاسم غضبان پور، شهرام کریمی، مجید کورنگ بهشتی، کیومرث کیاست، سیدحمید نورکیهانی و کیومرث هارپا به نمایش در می‌آید.

موضع پژوهشکده باستان‌شناسی : تعرض به چگاسفلی بدون شکایت نمی‌ماند

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی از انجام شکایت‌های حقوقی توسط بخش‌های مختلف وزارتخانه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان برای تجاوز به عرصه و حریم چگاسفلی در خوزستان خبر می‌دهد. بعد از آن همه هشدار و اعلام وضعیت تاریخی چگاسفلی و تاکید بر لزوم حفظ این محوطه‌ تاریخی در طول چند سال گذشته و به خصوص امسال، در دو سه روز گذشته لودرهای دهیاری و شورای روستای چگاسفلی در بهبهان خوزستان، به سینه‌ این محوطه‌ باستانی چنگ زدند تا برای دفع آب‌های سطحی جدول‌کشی کنند، اقدامی که در کنار آن گودال‌هایی به قد انسان هم در دل زمین به وجود آمده، اما در این میان طبق گفته‌های باستان‌شناس محوطه‌ چگاسفلی، در تلاش‌های زیاد یگان حفاظت بهبهان برای جلوگیری از این کار که بدون حکم دادستانی نمی‌توانست کاری را از پیش ببرد، هیچ خبری از مدیر اداره میراث فرهنگی بهبهان نبود تا دست‌کم اقدامات بهتری برای جلوگیری از تعرض لودرها به عرصه‌ چگاسفلی انجام شود؛ محوطه‌ای باستانی و ارزشمند که آوازه‌اش خارج از مرزهای ایران و بین باستان‌شناسان بین‌المللی نیز پیچیده بود و باعث شد تا تعدادی از باستان‌شناسان بین‌المللی نیز در نامه‌های جداگانه به میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی درخواست ثبت جهانی این محوطه را داشته باشند تا شاید به همین واسطه از تخریب‌های بیشتر این محوطه جلوگیری شود.

خانه پدری «جلال آل احمد» پاتوق معتادان متجاهر

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از تبدیل شدن خانه پدری «جلال آل احمد» به پاتوق معتادان گلایه کرد. مجید فراهانی در تذکر پیش از دستود خود در جلسه امروز شورای شهر با بیان اینکه مدتی است خانه پدری جلال آل احمد خوابگاه معتادان متجاهر شده است و تذکری در این خصوص به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ارائه می دهم، افزود: حفظ میراث فرهنگی از جمله وظایف مهم مدیران ملی و محلی است که متعلق به نسل حاضر و آینده است.

کمبودها و محرومیتها

تخصیص بودجه فرهنگ قابل دفاع نیست/ تماشاخانه‌ای که تعطیل شد

قطب‌الدین صادقی کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر درباره وضعیت نامناسب بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر در سال‌های گذشته و اولویت‌بندی نامناسبی که در میزان تخصیص بودجه وجود دارد به خبرنگار مهر گفت: نکته اساسی این است که تمام شعارهایی که در مملکت داده می‌شود، شعارهای فرهنگی است؛

 

 

بودجه‌ تئاتر جواب‌گوی تئاتری‌ها نیست

پایگاه خبری تئاتر: محسن حسن‌زاده در گفتگوی تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط موجود به تنهایی نمی‌توانند در رابطه با وضعیت معیشتی فعالان تئاتر اقدامات درست و نهایی را انجام دهند.

اکثر فعالان تئاتر در 9 ماه گذشته حتی 1 ریال هم درآمد نداشتند

پایگاه خبری تئاتر: حمیدرضا نعیمی در مصاحبه تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: تمام فعالان تئاتر در شرایط کرونا وضعیت بسیار بدی را تجربه می‌کنند. وی افزود: اکثر فعالان تئاتر در 9 ماه گذشته حتی 1 ریال هم درآمد نداشتند. عضو هیئت مدیره خانه تئاتر با اشاره به این که تئاتری‌ها پشتوانه مالی ندارند، عنوان کرد: این افراد در زمان کرونا حتی حقوق بیکاری نمی‌گیرند. وی ادامه داد: تئاتر برخلاف سینما و تئاتر همیشه به طور زنده اجرا می‌شود، بر همین اساس در دوران شیوع ویروس کرونا اجازه و فرصت حیات ندارد. حمیدرضا نعیمی با اشاره به این که آمار دانلود موسیقی از فضای مجازی در دوران کرونا تا 5 برابر افزایش یافته است، عنوان کرد: اکثر حوزه‌ها مانند موسیقی و سینما در دوران قرنطینه و کرونا به وضعیت بهتری دست پیدا کرده‌اند، اما تئاتر کاملا زمین‌گیر شده است.

اقبال آذر در تبریز ماند تا صحنه برای حسودان خالی باشد/ نه می‌گذاشتند آواز بخواند، نه تدریس کند نه آثارش را ضبط کند/ خواننده‌ای که در صدسالگی صدایش اعجازانگیز بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال‌های اخیر خوانندگان بسیاری بدون توجه به آواز ایرانی، آثاری را روانه بازار می‌کنند که صرفا مخاطب بدون تخصص موسیقی را برای آنها تضمین کرده باشد. این رویه در طولانی مدت مکاتب آوازی را به انزوا خواهد راند حال آنکه مکتب آوازی «اقبال آذر» آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان در انزواست. در حال حاضر تنها بازمانده این مکتب کریم صالح‌عظیمی است که از محضر اقبال آذر کسب فیض کرده است. او در سال ۱۳۴۲ با اقبال آذر آشنا شده و تا آخرین روزهای زندگی این استاد نزد او بوده است.

تلویزیون باید عشق تبلیغ کند / مجبورم کار کنم حتی اگر قرار باشد کرونا بگیرم

امیر غفارمنش بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: حتی اگر قرار باشد به کرونا مبتلا شوم و جانم را از دست بدهم ترجیح می‌دهم و مجبور هستم کار کنم چرا که اهالی سینما و تلویزیون درآمدشان از همین راه است و هیچکس هیچ اهمیتی به وضعیت معیشتی آن‌ها نمی‌دهد.

هنرمندانی که دست‌فروشی می‌کنند!

یک هنرمند باسابقه در عرصه صنایع‌دستی با اشاره به وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی در روزگار کرونا، اظهار کرد که متاسفانه به دلیل شرایط سخت فروش محصولات صنایع دستی در ایران و با در نظر گرفتن این نکته که فروش این محصولات تنها راه درآمد برخی از فعالان این حوزه است، عده ای از هنرمندان هم اکنون در خیابان ها و مترو دست فروشی می کنند.

 

حمایت اتحادیه تهیه‌ کنندگان سینمای ایران از برگزاری جشنواره فیلم فجر

سینمای ایران طی سال‌های اخیر از بحران‌‏های خسارت‌بار متعددی عبور کرده و به همت اصحاب و یارانش سالم و سربلند به حیات خود ادامه داده است. اکنون که شیوع گسترده و جهانی کرونا، صنعت سینمای ایران را نیز مانند سایر کشورهای دنیا دچار آسیب‏‌های جدی و اجتناب ناپذیر کرده، هر نشانه‌‏ای از اعلام حیات سینما و آمادگی‏ آن برای استقبال از آینده‌ای بهتر، باید مغتنم شمرده شود. بی‌تردید یکی از علائم بارز اعلام حیات سینمای ایران، برگزاری جشنواره مهم فجر -با حفظ تدابیر لازم- خواهد بود.

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

«بی‌بی‌سی» نمی‌شویم اما کنار هم نمی‌ایستیم/ مستند ما هم توقیف شد!

محمد صابری: حتی اگر جزو آن دسته از علاقمندان پیگیر و حرفه‌ای سینمای مستند هم نیستید، حتماً در لابه‌لای تولیدات پرسروصدا در فضای مجازی و به‌واسطه حواشی به‌وجود آمده برای برخی مستندهای صریح و جسورانه از ابتدای دهه ۹۰ تا به امروز، با نام «سفیرفیلم» مواجه شده‌اید. نامی که گاه در گوشه تصویر یک بریده مستند جنجالی، لوگوی آن درج شده یا در تیتراژ آغاز و پایان یک مستند رد و نشانش را دیده‌اید.

مطبوعات

فیلمنامه‌نویسان ایرانی کمتر مطالعه می‌کنند/ اختلافات مالی مانع همکاری میان داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر قاضی‌نظام (فیلمنامه‌نویس) با اشاره به مشکلاتی که در اقتباس سینمایی وجود دارد و نبود پیوند مناسب میان سینما و ادبیات گفت: یکی از نکاتی که در مورد سینمای اقتباسی وجود دارد، نبود آمادگی برای برخی از نویسندگان و داستان‌نویسان ایرانی است که نسبت به هر نوع تغییر در داستان هنگام تبدیل به فیلمنامه مقاومت می‌کنند و روی داستانشان حساس هستند.

بیانیه مستندسازان: راه علمی و تلاش شهید فخری‌زاده برای صلح را به دنیا می‌شناسانیم

جمعی از مستندسازان و فعالان سینمای مستند با انتشار متنی ترور دانشمند هسته‌ای کشور شهید دکتر محسن فخری زاده را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پیام تسلیت مستندسازان آمده است.

به نام خدا

دلتنگی عصر جمعه، هفتم آذر ماه با غم سنگین از دست دادن دانشمندی وارسته توأمان شد. دست پلید ترور یک دانشمند هسته‌ای کشور را به شهادت رساند و جهان را از نعمت وجود محسن فخری‌زاده، این مرد گمنام ولی سربلند محروم کرد.اینک ما، جمعی از مستندسازان و اهالی سینمای مستند آماده‌ایم در محکومیت ترور این مرد بزرگ، راه علمی و تلاش‌های او برای صلح را به دنیا بشناسانیم.

روزبه حصاری از «بچه مهندس۴» اخراج شد

روزبه حصاری بازیگر سریال «بچه مهندس» از فصل چهارم سریال کنار گذاشته شد. به گزارش ایلنا، سعید سعدی تهیه‌کننده سریال در حال تولید «بچه مهندس» از قطع همکاری این پروژه با روزبه حصاری خبر داد. تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس ۴» با اعلام خبر فوق گفت: متأسفانه به دلیل درخواست‌ نامتعارف و غیرحرفه‌ای این بازیگر، وی از بازی در سری جدید سریال کنار گذاشته شد و بزودی بازیگر جدید از میان گزینه‌ها انتخاب و اعلام خواهد شد. تصویربرداری این سریال به کارگردانی احمد کاوری هم‌اکنون در مناطق مختلف تهران در حال پیگیری است.

یادواره ای برای ملک الشعرای بهار در رادیو فرهنگ

معصومه علوی نیک‌مشاور محتوایی این برنامه  با اعلام این خبر گفت: بیشتر۱۸ آذرماه را به عنوان سالروز میلاد محمد تقی بهار عنوان کرده اند اما بر اساس پژوهش های خانواده ایشان روز ۲۰ آذرماه میلاد محمدتقی بهار است که در برنامه ققنوس امروز این روز را گرامی می داریم. وی ادامه داد : در این برنامه با چهرزاد بهار دختر ملک الشعرا بهار گفتگو خواهیم داشت و از زندگی و فعالیت های ایشان می شنویم و از پژوهش هایی که مهرداد بهار درباره این شاعر انجام داده آشنا می شویم

چرا شبکه های صداوسیما یکدیگر را سانسور می کنند؟

بخش «خبر شبانگاهی شبکه سه سیما» در اقدامی بحث برانگیز هنگام پخش خبری که با تصویری آرشیوی از یک مسابقه فوتبال همراه بود، آرم «شبکه ورزش» را مات کرد تا برای بیننده قابل تشخیص نباشد. به گزارش ایسنا، اقدام اخبار شبانگاهی شبکه سه در جهت پنهان کردن آرم شبکه ای دیگر از صداوسیما در حالی رخ می دهد که برای بیننده تلویزیونی که در جست و جوی برنامه مورد علاقه خود، فارغ از هرگونه مرزبندی های درون  سازمانی است، این اقدام می تواند بی معنی و سوال برانگیز باشد.

هنرمندان زندانی

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

حنیف شادلو با تودیع قرار از زندان اوین آزاد شد

حنیف شادلو، فعال اجتماعی روز دوشنبه ۳ آذرماه با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. آقای شادلو در تاریخ ۲۵ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در ورامین بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در زندان اوین منتقل شده بود.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرش گنجی برگزار شد

روز یکشنبه ۹ آذر، جلسه رسیدگی به اتهامات آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان، در دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل او برگزار شد. آقای گنجی به دلیل داشتن علائم مشکوک به کرونا در جلسه‌ دادگاه حاضر نشد. او در تاریخ ۲۵ خرداد و در جریان اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش بازداشت و در تاریخ ۳۱ خرداد با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

نگار مسعودی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز روز شنبه ۲۲ آذرماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. خانم مسعودی در تاریخ ۸ آبان‌ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹، نگار مسعودی، عکاس و مستندساز آزاد شد. آزادی خانم مسعودی با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. خانم مسعودی در تاریخ ۸ آبان‌ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل پدر و مادر این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی خانم مسعودی را نیز ضبط کرده و با خود برده بودند. از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم مسعودی تا زمان تنظیم این گزارش کماکان اطلاعی در دست نیست. نگار مسعودی، متولد ۱۳۶۴، عکاس، مستندساز، دارای مدرک کارشناسی عکاسی و کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر است. خانم مسعودی در کنار کار عکاسی و برگزاری نمایشگاه‌های عکس، چند فیلم کوتاه و بلند را نیز کارگردانی کرده است.

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران