۴۵ سال است موسیقی کار می‌کنم نه بیمه‌ای دارم، نه خانه‌ای

محمد یگانه می‌گوید: ۴۵ سال است موسیقی را آموزش می‌دهم، اما نه بیمه‌ای دارم و نه خانه‌ای. همه عمرم را به مستاجری گذرانده‌ام. زمانی که من به عنوان پیشکسوت چنین وضعیتی دارم چگونه انتظار دارید نسل جوان سرخورده نشوند؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد یگانه (دوتارنوز، مقام‌دان و مقام خوان) از فضای موسیقی به شدت دلزده است و از مسئولان بابت بی‌توجه به پیشکسوتان و استادان تاثیرگذار موسیقی، گله‌مند است.

محمد یگانه پیشکسوت موسیقی خراسان و اهل شهر قوچان، یکی از هنرمندانی است که طی عمری فعالیت به موسیقی مقامی خراسان خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده است. او موسیقی را از کودکی نزد پدرش (محمدحسین یگانه) فرا گرفته و از همان زمان تاکنون که بیش از هفتاد سال سن دارد، در عرصه موسیقی فعال است.

 

یگانه در دهه شصت، آن زمان که هیچکس به فکر ثبت و ضبط مقام‌های موسیقی خراسان نبود، تعدادی از آن‌ها را در قالب آلبوم تولید و منتشر کرد که قطعات آن همچنان به عنوان منبع شنیداری و آموزشی مورد توجه هنرجویان، هنرمندان و علاقمندان است. او در مقطعی که موسیقی نواحی مورد توجه نبود با حضور در جشنواره‌های بین المللی و برگزاری کنسرت‌های خارجی در چندین کشور به معرفی مقامات دوتار پرداخت. همچین، طی همکاری با واحد موسیقی خراسان آثاری چون «الله مزار»، «ارمان ارمان»، «علی سلطان عشق» و «زارنجی» را تولید کرده است. یکی از کارهای مهم و ارزنده محمد یگانه کار روی شاهنامه فردوسی است. او سال‌ها با تمرکز بر نقالی و شاهنامه خوانی میان اشعار فردوسی و موسیقی مقامی پیوندی ناگسستنی ایجاد کرده و همچنان در این زمینه مشغول پژوهش و ممارست است. او همچنین بر سبک‌های متعدد دوتارنوازی خراسان، از جمله ترکمنی، باخزری، قوچانی، کردی و ترکی اشراف کامل دارد.